onko kellään tietoa millainen on 0-luokka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiina"

Vieras
Viime viikolla oli eskari-info, mutta emme päässeet sinne, koska itse oli iltavuorossa töissä ja mies työmatkalla. Muilta vanhemmilta olin kuullut, että luultavasti enää ens syksynä ei olis eskaria, vaan se muuttuu 0-luokaksi.
Miten eroaa esikoulusta? Kotiläksyjä ainakin tulis, eikä lapsi saisi olla vapaa-päivillä niinkuin tarhasta. Itse teen 3-vuorotyötö ja oli tarkoitus pitää ainakin välillä lapsella eskarista vapaapäiviä.

Varmaan jokin väärinkäsitys :(
0-luokka on ihan eri asia kuin eskari. 0-luokalle menevät yleensä oppilaat jotkas eivät ole valmiita ekalle luokalle 7vuotiaina . Menevät harjoittelemaan koulumaista opiskelua ja siirtyvät ykköselle 0-luokan jälkeen.
näin ainakin meillä täällä.
Tarkistapa opeilta luulen että väärinkäsitys.

Meilläpäin taas puhutaan 0-2 luokkalaisista (sisältää eskarit, eka- ja tokaluokkalaiset)
Pienessä kyläkoulussa ovat samassa luokassa, saman opettajan johdolla.
Ja tästä syystä toiminta on myös jo aika koulumaista. Eli toivomus esim on, että eskarilaisetkin tulevat kouluun joka päivä, kun myös muilla luokan oppilailla on koulua joka päivä.
Opettaa siis myös siihen koulumaiseen työskentelytapaan.

Alkuperäinen kirjoittaja näin maalla;25510458:
Meilläpäin taas puhutaan 0-2 luokkalaisista (sisältää eskarit, eka- ja tokaluokkalaiset)
Pienessä kyläkoulussa ovat samassa luokassa, saman opettajan johdolla.
Ja tästä syystä toiminta on myös jo aika koulumaista. Eli toivomus esim on, että eskarilaisetkin tulevat kouluun joka päivä, kun myös muilla luokan oppilailla on koulua joka päivä.
Opettaa siis myös siihen koulumaiseen työskentelytapaan.

Asutaan helsingissä, poika menossa ruotsinkieliseen eskariin ja kouluun, tällä hetkellä siis ruotsinkielisessä tarhassa.
Eskari koulun yhteydessä, koulu todella pieni kyläkoulumainen. Tällä hetkellä siellä luokat 1-2 ja oppilaita yhteensä alle 20.

[QUOTE="tiina";25510469]Asutaan helsingissä, poika menossa ruotsinkieliseen eskariin ja kouluun, tällä hetkellä siis ruotsinkielisessä tarhassa.
Eskari koulun yhteydessä, koulu todella pieni kyläkoulumainen. Tällä hetkellä siellä luokat 1-2 ja oppilaita yhteensä alle 20.[/QUOTE]

Voisiko olla mahdollista, että ajattelevat yhdistää tulevat eskarit yhteen eka-tokaluokkalaisten kanssa (kyläkoulujen malliin). Jos eskareita on tulossa ensi vuonna kovin vähän, niin tällainen toimintamalli voisi olla ymmärrettävä.

Meidän koulussa tämä 0-2 luokka on ainakin toiminut tosi hyvin. Oma tyttö on ainakin viihtynyt luokalla TOSI hyvin ja ylpeä siitä, että tuntee itsensä jo "koululaiseksi.

Paremmin on tämä malli toiminut, kuin kukaan uskalsimme edes toivoa. Isot 3-6 -luokkalaiset ovat sitten se toinen luokka.