Onko kellään näin nirsoa lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapsi söisi vain makaronia, lihapullia , ranskalaisia ja kalapuikkoja. Myös kaikki herkut käy samoten leipä ja maito. Hedelmistä menee vain banaani ja sitäkin vain vähän. Vihanneksista menee kurkku. Jos jotain muuta tarjotaan - ei syö. Syö siis monesti aamupalan, mutta lounaaseen ei välttämättä edes koske, ei edes hoidossa! Sitten välipalalla syö, jos tarjolla esim. leipää ja maitoa. Joskus saattaa ruoasta valikoida esim. makkarat ja nakit, mutta muuhun ei koske. Tämä rupeaa jo oikeasti rassaamaan koko perhettä ja hoidosta tulee noottia lapsen huonosta syömisestä. Tälle lapselle kun ei nälättömyys merkitse mitään! Maitoa menisi litratolkulla, mutta annetaan vain yksi lasillinen per ateria ja näin tehdään hoidossakin. Ikää neitosella 2,5 vuotta ja tilanne ollut tällainen ainakin vuoden. Mitä tehdä!!??? Painokäyrä laskussa....

Meillä nirsoillaan vain toisin päin: Turha tarjota ruokaa, ellei ole keitettyjä kasviksia kyytipojaksi. Pari hernettäkin riittää siihen, että edes jotain tulee syödyksi, mutta koko annoksen syöminen vaatii melkoisesti kasviksia. Kaikkiruokainen on, kunhan vihreää piisaa...

Mun serkku oli pienenä todella hankala: Perunamuusi, porkkanaraaste, puolukkahillo ja mummin tekemä puuro olivat ainoat, jotka menivät sovinnolla alas.

jotenkin en tykkää nirsoista lapsista.. uskon, että pistää ketuttamaan. minusta esim. leipä ja maito välipalalla pitää jättää pois ja tarjota silloinkin oikeaa ruokaa, vaikka sitten lounas lämmitettynä jos ei ole syönyt. kaikki valikoiminen pois. itse ei saa päättää ollenkaan mitä syö mitä ei. pakottaa ei saa, mutta jos lapsi ei syö, niin sitten olkoon syömättä. ehdoton ei sille, että sitten tarjotaan jotain muuta!

jotenkin en tykkää nirsoista lapsista.. uskon, että pistää ketuttamaan. minusta esim. leipä ja maito välipalalla pitää jättää pois ja tarjota silloinkin oikeaa ruokaa, vaikka sitten lounas lämmitettynä jos ei ole syönyt. kaikki valikoiminen pois. itse ei saa päättää ollenkaan mitä syö mitä ei. pakottaa ei saa, mutta jos lapsi ei syö, niin sitten olkoon syömättä. ehdoton ei sille, että sitten tarjotaan jotain muuta!

Lapsi ei voi nirsoilulleen mitään. Mäkin olen alusta pitäen tarjoillut kaikenlaista ja monenmoista. Silti ruokavalio lapsen kohdalla on kaventunut hirveän suppeaksi.
Noo, mulla onkin ns. erityislapsi, aspergeri sillä on.

[QUOTE="huh huh";23850969]Lapsi ei voi nirsoilulleen mitään. Mäkin olen alusta pitäen tarjoillut kaikenlaista ja monenmoista. Silti ruokavalio lapsen kohdalla on kaventunut hirveän suppeaksi.
Noo, mulla onkin ns. erityislapsi, aspergeri sillä on.[/QUOTE]

Kyllä useimmiten nirsoilun takana on jotain muuta kuin sairaus. Ehkä lapselle on tarjottu aina vain sitä mistä hän pitää ja kuka siitä edusta nyt haluaisi luopua suosiolla?

[QUOTE="huh huh";23850969]Lapsi ei voi nirsoilulleen mitään. Mäkin olen alusta pitäen tarjoillut kaikenlaista ja monenmoista. Silti ruokavalio lapsen kohdalla on kaventunut hirveän suppeaksi.
Noo, mulla onkin ns. erityislapsi, aspergeri sillä on.[/QUOTE]

noo, aina ei näinkään ole. ihmettelin mieheni lapsen nirsoilua, kunnes selvisi että äiti on varsinainen nirppanokka ruokien suhteen. että saattaa kyllä ottaa malliakin vaan. on sitten "koulutettu" lasta syömään oikein ja kyllä se pikkuhiljaa on tepsinyt. toisena päivänä mukamas vihaa juustoa ja toisena päivä tykkää hirveesti.

[QUOTE="vieras";23850979]Kyllä useimmiten nirsoilun takana on jotain muuta kuin sairaus. Ehkä lapselle on tarjottu aina vain sitä mistä hän pitää ja kuka siitä edusta nyt haluaisi luopua suosiolla?[/QUOTE]

meillä on otettu ns. suosikkiruuat pois jos ei ole suostunut muuta syömään. jos ei ole erityislapsi, mä en ainakaan suostuisi lapsen pompotukseen. saa olla tiettyjä juttuja mistä ei pidä (vaikka sipuli ja kala) mutta jos alkaa kaikkea hylkiä, niin outoa on. nakkejakaan ei suositella alle 3 vuotiaille ellei ole nitriititön vatajan nakki! ranskalaisia en alle 3 v. tarjoilisi lainkaan. mistähän se lapsi oppii noita jos ei niitä sille tarjoamalla tarjoa.

Yksi meidän lapsista on aika samanmoinen, tosin banaanin tilalle voi vaihtaa vihreät viinirypäleet, punaiset ei uppoa. Lisäksi puuro uppoaa ja paistetut broilerin fileesuikaleet. Voisi elää pelkälle vedellä ja leivällä, jos antaisi. Ainoa meidän lapsista, joka omatoimisesti ottaa janojuomaksi vettä, muille pitäisi olla aina mehua.

Erityislapsi on, on diagnoitu varsinaisen ongelman lisäksi kosketustunnon yliherkkyyttä, epäillään sen vaikuttavan ruoan suutuntumaan, sama ruoka-aine tökkii yhdessä muodossa, kun taas toisessa uppoaa.

Meilläkin ihmeteltiin nirsoa lasta kunnes selvisi että lapsi on aistiyliherkkä. Ja onhan lapsellakin oikeus sanoa ettei pidä. Meillä 3,5v osaa jo sanoa että ei maistu/ole nälkä enkä mä rupee huutavalle lapselle kurkusta alas mitään työntämään..

Nirsojen lasten vanhemmat ihan varmasti tarjoavat kaikkea mahdollista, mua jotenkin huvittaa tää että sitten kaikkiruokaisten lasten vanhemmat tulee mussuttamaan siitä että lapsille pitäisi alusta asti tarjota monipuolista ruokaa. Toiset nyt kun vaan kuitenkin mieltyy enempi johonkin ruokaan kun toiselle uppoaa kaikki.

Meilä on sovittu että syödään ruuasta sitten vaikka 5 lusikallista. Kyllä se lapsi sitten kuitenkin jotain syö, ja on sovittu että kaikkea maistetaan. Tota ruokaöljyä suosittelen mäkin. Ja ei se lapsi nyt nälkään kuole, kyllä se joskus syö jos kerrotaan että tätä ruokaa on tänään ja muuta ei tule, maistaa ainakin täytyy :)

just samanikänen nirppis kuin aapeella,söi erinomaisesti kaikkea n.1½v asti ja sitten alkoi tuo karsinta ja nyppiminen.Harmittaa kun ei mitään vihanneksia enään,ei edes kurkkua,hedelmätk ei myöskään mene,banaanista joskus pari haukkua.

mua jotenkin huvittaa tää että sitten kaikkiruokaisten lasten vanhemmat tulee mussuttamaan siitä että lapsille pitäisi alusta asti tarjota monipuolista ruokaa. Toiset nyt kun vaan kuitenkin mieltyy enempi johonkin ruokaan kun toiselle uppoaa kaikki.

Komppaan tätä. Mulla esikoinen on isoruokainen, mutta nirso. Pienempänä söi hedelmistä omenaa ja banaania, vihanneksista porkkanaa. Mikään muu ei niistä kelvannut. Kerran oli keitossa vääränmallisia keitettyjä porkkanoita, eikä syönyt sitä soppaa sitten lusikallistakaan (tarjosin sitä ateria toisensa jälkeen koko vrk:n, eikä syönyt). Nyt ikää on 5vee, ja vähitellen on alkanut maistua muutkin lajit, mutta edelleen on tosi tarkka siitä mitä pistää suuhunsa.
Pikkusisko on taas todella vähäruokainen ja allerginenkin, mutta kaikkea haluaisi aina maistaa! Kerran kun hän oli yksivuotias tein pizzaa ja hän maisteli kaikkea mitä keksin täytteeseen pilkkoa: tomaattia, mustia oliiveja, tonnikalaa, juustoraastetta, paprikaa - ja nämä ovat asioita mitä isoveli ei vieläkään pistäisi suuhunsa!
Olen siis tullut lopputulokseen että ei se ole juuri vanhemmasta kiinni millaisia lapsista tulee (itse olen kaikkiruokainen ja allergiaton), vaan se on enemmän perimän sanelemaa. Eikä isosisaruksen esimerkin voimakaan näytä olevan kummoinen!

Ap:lle sanoisin että tsemppiä, ajan mittaan homma paranee. Jotenkin sun on kuitenkin huolehdittava että lapsi saa ravinteikasta ruokaa, ettei paino putoa. Mutta ne ranskalaiset jättäisin kans kokonaan pois ruokavaliosta. Ja voihan olla, että lääkärikäynti auttaisi poissulkemaan sairauksia/allergioita?

Meillä miehen lapsi oli alun alkujaan mahdoton nirsoilija. Äitinsä tarjosi lähinnä ranskalaisia, nakkeja, lihapullia ja meetvurstia kun ei ole kodinhengetär eikä halunnut tuottaa lapselle pahaa mieltä "syöttämällä pahoja vihanneksia".

Hitaasti, mutta varmasti saimme ruokavalion kääntymään parempaan suuntaan. Meillä ei yksinkertaisesti tarjoiltu kyseisiä suolapitoisia ruokia eikä muitakaan valmisruokia. Jossei syönyt niin oli syömättä ja sillä siisti. Tyttö oli tuolloin alipainoinen, mutta asiaan vaikutti myös pyrähdys pituuskasvussa. Hitaasti, mutta varmasti alkoi tottua vihanneksiin ja niistä tuli kiinteä osa ruokaa. Tuolloin saatoimme tarjota lempiruokaa pienen nykerön ja sivussa paljon vihanneksia.

Nykyään parhaita ruokia ovat ne, joiden kanssa saa salaattia, keitettyä parsaa, papuja tai muuta vihreää. Keitetty porkkana on ainoa, mikä ei kuulu suosikkeihin, mutta sitäkin syö mukisematta.

Kyllä nirsoilusta voi päästä eroon, vaikka olisi pahankin laatuista. Se vaan vaatii äärimmäistä pitkäjänteisyyttä vanhemmilta ja joskus hyvää riitatilanteiden hallintakykyä.

Minusta on väärin se, että jos lapsi ei syö niin sitten tarjotaan aina "sitä mistä lapsi pitää, sillä eihän sitä syömättäkään voi pitää". Ja tällaisia lapsia on paljon. En minäkään lapsena kaikesta pitänyt ja inhosin sipulia yli kaiken! Silti oli syötävä mitä tarjolla on tai olla syömättä. Samaa linjaa pidän lapsillani ja toisella aistiyliherkkyyttä, mutta ei se tarkoita sitä, että saa erityisoikeuksia ruoan suhteen. Jotkut ruoat saattaa yökkäillä, mutta suurin osa menee, sillä pitäähän se vatsa saada täyteen. Aistiyliherkkyys ei ole sairaus vaan ominaisuus ja moni meistäkin on varmasti ollut lapsena aistiyliherkkä. Joka ongelmalle kun pitää saada nykyään diagnoosi :/ Itselläni oli aistiyliherkkyyttä varmasti myös sillä vihasin tietynlaisia vaatteita ja kauluksia jne.

Olis kannattanut tarjota aivan pienestä pitäen sitkeästi monipuolista ruokaa, niin söisi paremmin. Lapsi taitaa tarvita sen 10 maistelukertaa ennen tottumista.

Meillä lapsi ei mielellään heti syönyt kaikkea uutta. Esim. oksensi maistettuaan lohta 2 ensimmäistä kertaa. Sitkästi on treenattu, nykyään syö kaikkea hyvällä ruokahalulla. Toki niitä lempiruokiakin on! Mm. lohikeitto:D

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;23851241:
just samanikänen nirppis kuin aapeella,söi erinomaisesti kaikkea n.1½v asti ja sitten alkoi tuo karsinta ja nyppiminen.Harmittaa kun ei mitään vihanneksia enään,ei edes kurkkua,hedelmätk ei myöskään mene,banaanista joskus pari haukkua.

Kuin myös. Kaikkiruokainen ennakkoluuloton maistelija pisti sapuskahanat kiinni 1v4kk ikäisenä. Valikoi tarkkaan mitä syö ja juo. Ärsyttää ihan älyttömästi nirsoilu, vasrsinkin kun inhoan ruuanlaittoa...

no on niitä vieläkin nirsompia lapsia. joille ei tahdo sitten niin mikään maistua. tuntuu, ettei sellaista herkkua olekaan. itsellä oli sellainen. ja ärsytti, kun ihmiset luuli, että pidän sitä nälässä. nyt syö kyllä siitäkin edestä. mutta hoikkana näkyy silti pysyvän

Voi uusavuttomuus. Lopettakaa se makaronin ja nakkien sun muitten makkaroitten syöttäminen lapselle! Ihan varmasti alkaa muu ruoka maistua kun nälkä on. Kotoa ne tavat lähtee, vaikka jokaisella omat inhokkiruokansa voikin olla. Kotoa se silti tulee, mitä lapsi opetetaan syömään. Jos äiti syöttää vain nakkeja, kun "lapsi ei muuta syö" niin sitä ei voi kutsua enää lapsen nirsoiluksi..

[QUOTE="täti";23851816]Missä lapsi on hoidossa? Päiväkodissa? Liikenisikö siltä yksi täti lapsen viereen istumaan ruokailun ajaksi ja kannustamaan syömisessä?[/QUOTE]

Ei olis onnistunut meidän 2-3-veellä. Mitä enemmän tuputti, sitä enemmän pisti vastaan. Kun lopetettiin kyttääminen ja huonosta syömisestä urputtaminen (lähinnä sukulaiset sai ohjeita tästä) alkoi lapsikin rentoutua ja nykyään maistelee melkein mitä vaan (täyttää syksyllä 4v). Voi olla ikään tai uhmaan liittyvä vaihe.

Olen varsin rauhaa rakastava ihminen, mutta nämä ketjut on niitä jotka aiheuttavat mulle halun mättää jotakuta ihan turpaan. Asiasta mitään tietämättömät "asiantuntijat" tulevat kertomaan miten nirsous karsitaan lapsesta.

Se ei vaan ole niin yksinkertaista. Lapseni on nyt 10v ja sama nirsoilu jatkuu. On alkanut ensimmäisestä puurolusikallisesta, joka hänen suuhunsa on laitettu. Loppua ei ole näkyvissä. Kyllä, lasta on pidetty tarkoituksella nälässä useita päiviä. Pelkkää vettä sai juoda kun ruokaa ei suostunut syömään. Toista viikkoa mentiin tällä hienolla neuvolan ohjeella, ei auttanut. Eikä tätä nirsoutta saanut pois edes se pk:n natsihoitaja joka päätti nirsouden karsia. Ei auttanut sekään. Puoli vuotta jaksoi yrittää, kunnes löi kinttaat tiskiin.

Olen varsin rauhaa rakastava ihminen, mutta nämä ketjut on niitä jotka aiheuttavat mulle halun mättää jotakuta ihan turpaan. Asiasta mitään tietämättömät "asiantuntijat" tulevat kertomaan miten nirsous karsitaan lapsesta.

Se ei vaan ole niin yksinkertaista. Lapseni on nyt 10v ja sama nirsoilu jatkuu. On alkanut ensimmäisestä puurolusikallisesta, joka hänen suuhunsa on laitettu. Loppua ei ole näkyvissä. Kyllä, lasta on pidetty tarkoituksella nälässä useita päiviä. Pelkkää vettä sai juoda kun ruokaa ei suostunut syömään. Toista viikkoa mentiin tällä hienolla neuvolan ohjeella, ei auttanut. Eikä tätä nirsoutta saanut pois edes se pk:n natsihoitaja joka päätti nirsouden karsia. Ei auttanut sekään. Puoli vuotta jaksoi yrittää, kunnes löi kinttaat tiskiin.

Onko tutkittu ettei si-häiriö eli aistiyliherkkyys? Meillä kokemusta tästä.