Onko kellään muulla synestesiaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Synesteettinen herkkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Synesteettinen herkkis

Vieras
Minulla tuo on todella vahvana. Olen miettinyt, että omaanko suorastaan LSD- hörhön aivot?!

En tiedä olenko tullut monestikaan, saatika koskaan ajatelleeksi ajatusrakenteeni muotoa syvällisemmin, mutta tajuan sen olevan ilmeisen moniulotteinen, ettei siitä aina itsekään saa täysin kiinni... Synestesia! Sain mieheltä viimein avainsanan kuvailuilleni kun kerroin kuinka olen lapsesta saakka kokenut ja ajatellut asiat. Olen esim. nähnyt kaikki viikonpäivät, Suomen kaupungit jne. eri väreissä. Myös numerot ovat saaneet jo varhain oman värinsä ihan erikseen ajattelematta, itsekseen... Tietyt nimet näyttävät mielessäni visuaalisesti tietynlaisilta ja hämmästyn aina itsekin kun olen lukuisia kertoja törmännyt esim. lehdissä kasvoihin, joiden kohdalla olen miettinyt: "Tuon on pakko olla se Karri" On ollut kyllä Karri, mutta onkin toinen Karri. Lapsena näin pari kertaa TV:ssä tiettyjen radiotoimittajien kasvot ja hämmennyin kun olin nähnyt mielessäni vuosien ajan täysin samat kasvot koko ajan kuunneltuani vain radiolähetyksiä! ... Jos katson tiettyjä voimakkaita tunteita herättäviä kuvia, maisemia, yksityiskohtia niin alan kuulla kuvan ääninä, musiikkina ja nähdä kokonaisuuden ikäänkuin elokuvana päässäni. En kai siis turhaan synesteetikkona tokaissut 5-vuotiaana haluavani animaattoriksi kun siinä hommassa yhdistyy niin moni ulottuvuus! En osaa siis ajatella mitään yhdellä tietyllä tavalla vaan kaikki on tapaus- ja tulkintakohtaista. Jokainen asia on ihan omanlaisensa ajattelukokemus...

Synestesia – Wikipedia

Onko muita samanlaisia?

Mulla on myös synestesia. Näen numerot, kirjaimet, nuotit, välimerkit ym. vastaavat symbolit väreissä. Samaten kipu on värillistä, ja jotkin äänet ja tuoksut. Hahmotan myös ajan yksiköitä (vuosiluvut, kuukaudet, viikonpäivät, tunnit), pituuksia ja painoja, lämpötiloja ja muita sen tyyppisiä sekventiaalisia käsitteitä värillisinä kuvioina tai karttoina.

Olen miettinyt, onko minulla tuosta kyse vai ei. En varsinaisesti "näe väreinä" esim. numeroita, viikonpäiviä ja ääniä, vaan niillä on tietynlaisia värisävyjä ja muotoja. Ikään kuin tunnen ne kieleni päällä esim. pehmeänä tai karheana ja värit ovat tyylillä "vaalea", "tumma", "kirkas", "tunkkainen" eli ei tietynvärinen vaan enemmänkin tummuusaste/ onko murrettu/taitettu vai ei.

Olen miettinyt, onko minulla tuosta kyse vai ei. En varsinaisesti "näe väreinä" esim. numeroita, viikonpäiviä ja ääniä, vaan niillä on tietynlaisia värisävyjä ja muotoja. Ikään kuin tunnen ne kieleni päällä esim. pehmeänä tai karheana ja värit ovat tyylillä "vaalea", "tumma", "kirkas", "tunkkainen" eli ei tietynvärinen vaan enemmänkin tummuusaste/ onko murrettu/taitettu vai ei.

Joo, synestesiaa se on tuokin.

4l9wl83ze2p.png

Yhteistyössä