Onko kellään kuudesluokkalaista tyttöä? Neuvoja kaipaisin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut täti

Vieras
Olen tätinä 12-vuotiaalle tytölle. Tyttö on mielestäni aivan yli-innokas poikien suhteen. Koko ajan pitää olla joku poika kierroksessa. Poikien kanssa vaihdellaan mm. kielipusuja, muusta en tiedä.. Ja sitten leikitään barbien avustuksella seksileikkejä yms.

Itse kun olin samanikäinen, ei pojat kyllä vielä kiinnostaneet tippaakaan. Kehittyyköhän nykylapset aikaisemmin? Kysyisinkin nyt, seurusteleeko muiden tämän ikäiset lapset? Olenko turhaan huolissani? Miten asiaan voisi puuttua vai pitääkö vain antaa olla? Vanhempien mielestä on vain hauskaa, että tytöllä riittää ottajia.. :/

Ei ole mikään ihme nykyään, lapset kehittyy tosi aikaisin. Eri asia on onko se hyvä juttu :/ Itsellä on nyt kasiluokkalainen tyttö ja en henkilökohtaisesti olisi sallinut moista tuossa iässä tai tässäkään. Ainakin puheen tasolla tuollaiseen pitää puuttua ja kertoa ettei noin nuoren kuulu vielä kokea ihan kaikkea... myöhemminki kerkeää =)

No ei kyllä meidän tyttö ole seurustellut vielä hetkeäkään eikä osoita innostusta seurusteluun. Hevostallilla tuo viihtyy ystävänsä kanssa.

mun mielestä noin pienet ei voi vielä "seurustella" tosissaan. Mulla on pikkusisko kuudennella ja selvästi jo pojat kiinnostaa. Kaveriporukassa sitten mietitään, kuka tykkää kenestäkin :)

muoks. mutta todellakaan niitä tunteita ei muille näytetä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Wilma-73 ei pääse kirjautumaan:
No ei kyllä meidän tyttö ole seurustellut vielä hetkeäkään eikä osoita innostusta seurusteluun. Hevostallilla tuo viihtyy ystävänsä kanssa.

Tälläkin tytöllä on aikaavievä harrastus, mutta en todellakaan ymmärrä, mistä tuo valtava kiinnostus poikia kohtaan johtuu.. Eikä ole mitenkään erityisen fyysisesti kehittynytkään vielä.

mun tyttö on vielä vauva joten ei onneks ole ajan kohtaista mut eipä kyllä kovin hyvältä kuulosta. aika paljon riippuu koti oloista ja joku sano et sen ikäset harrastaa jo seksiä,niin ei sen pitäs normaalia olla.pusuja tuli itsekkin vaihdettua sen ikäisenä ja hitaita hiissattiin limu discossa mut kyllä seksi ei ton ikäsille kuulu.

En usko sen olevan mitään tosissaan seurustelua. Kielipusut tuon ikäisillä näyttävät kyllä aika oudoilta :/ Mulla itselläni oli kavereiden kanssa jo aika aikaisessa vaiheessa kaikenlaisia leikkejä, joissa oli seksuaalinen vivahde. Mutta ne todellakin olivat vain leikkejä, siinä harjoiteltiin tulevaa elämää varten.

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Alkuperäinen kirjoittaja stressaavaa ja rasittavaa:
Tuo on yksi syy miksen tyttöä halua!

Mietis keiden kanssa ne tytöt seurustelee ja kielipusuja vaihtelee.. ;)

Oli miten oli. Siltikin pojan äitinä helpompaa. Tytön kanssa joutuu kohtaamaan seuraukset face to face enkä haluaisi olla paksuksi pamahtaneen tytön (lapsen) äiti.

Ei noin nuoren kuulu vielä seurustella yms...
Tädin kannattaisi jutella lapsen vanhempien kanssa asiasta. Tulee myös mieleen että mitä tämä tyttö kotona näkeekään...
Ja tietenkin täti voisi pitää tälle 12 vuotiaalle jonkunlaisen valistuksen. Vois olla että mielenkiinto siitä laantuisi :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Pai80:
Ei noin nuoren kuulu vielä seurustella yms...
Tädin kannattaisi jutella lapsen vanhempien kanssa asiasta. Tulee myös mieleen että mitä tämä tyttö kotona näkeekään...
Ja tietenkin täti voisi pitää tälle 12 vuotiaalle jonkunlaisen valistuksen. Vois olla että mielenkiinto siitä laantuisi :laugh:

Samaa mieltä, ettei vielä pitäisi seurustella. Lapsen äiti kuittasi tämän sillä, että muutkin luokalla seurustelevat. Ja, että heidän lapsensa ei ollut ensimmäisten joukossa... Enpä usko, että näkee kotona mitään lapsilta kielettyä. Vanhemmat ovat ihan normaaleja ja kunnollisia, mitä nyt taisivat saada lapsen vähän liian nuorena, eivätkä osaa asettua täysillä vanhempien rooliin. Tarkoitan sitä, että kieltäminen ja lapsen asioihin puuttuminen saattaa tuottaa vaikeuksia...

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Tuo on yksi syy miksen tyttöä halua!

Mietis keiden kanssa ne tytöt seurustelee ja kielipusuja vaihtelee.. ;)

Oli miten oli. Siltikin pojan äitinä helpompaa. Tytön kanssa joutuu kohtaamaan seuraukset face to face enkä haluaisi olla paksuksi pamahtaneen tytön (lapsen) äiti.

Niin, onhan se niinkin.. Jos onki se oma poika pannu tytön paksuks ni siinä tilanteessa on pojan (ja äitinsä ) mahdollista kääntää vaan selkä. Tyttö ei sitä voi tehdä vaan tekee valintansa ja kantaa seuraukset. Seuraukset niistä teoista joita on yhdessä tehty.

Mä en koskaan tuollaiseen käyttäytymiseen pystyisi jos mulla poika olis..

Mie olin isosena yhellä leirillä joskus pari vuotta sitte ja siel oli silloin 2. luokkalainen tyttö joka kerto seurustelleensa poikaystävänsä kans jo ekast luokast asti ja ne oli pussaillu suullekkii. olihan se toisaalta aika hellyyttävän olosta ku pikkunen tokaluokkalainen tuollast kerto mut kuitenki tuntuu siltä et pikkusen on ehkä aikasin alottanu. en ehkä haluu tietää millasta se on ku likka on esim. just kuudennella.

voi ton ikäiset jo seurustella. Kyllä tuota oli omankin varhaisteini-iän aikaan muinoin, kun oli vielä Kekkonen presidenttinä..jutella kannattaa kyllä hyvinkin perusteellisesti, sillä jos poikkaverit ovat parikin vuotta vanhempia, niin ihan on mahdollista, että seksikin alkaa turhan aikaisin.
Jos haluat positiiviseen suuntaan vaikuttaa tilanteeseen, niin kuuntele mitä tytöllä on sanottavana äläkä aloita suoraan moraalisaarnalla, sillä nuorta voi auttaa vain jos on luottamus

Kun olin teini 80-luvulla, keskikaupungin koulussa harrastivat alaluokkalaiset "seurustelemista" mutta se oli viatonta puuhaa. Laitakaupunkilaisista se vaikutti tosi eksoottiselta. Muotivirtauksena kulkee tämä siinä kuin muukin lastenkulttuuri.

Joten seksualisoituminen menee saman kaavan mukaan "hienona juttuna" joka tarttuu aina nuorempien toimintamalliksi, jos vanhemmat eivät puutu asiaan ja osoita lapsille, että nyt menee överiksi.

Oltiin mekin tohkeissamme pojista 12veinä, mutta meillehän asialla ei ollu mitään käytännön sisältöä. Ja niinhän asian soisi olevan nytkin. Lapset kun eivät kehity yhtään sen aiemmin kuin tähänkään asti, pelkästään lasten käsitykset omanikäisille riittävän arvokkaista harrastuksista muuttuu.

Kyllä mä muistan myös, miten pojat ja seksi kiinnosti jo alakoulussa. Silloin ei kuitenkaan seurusteltu (se oli 70-lukua...) eikä se todellakaan kuulu mielestäni sanan varsinaisessa mielessä 12-vuotiaan elämään. MUTTA... tässä on nyt se, että nuo asiat kyllä jo kiinnostavat ja ovat tulleet jäädäkseen tuon ikäisten elämään. Jostain syystä jotkut alkavat sitten myös kokeilemaan niitä käytännössä aikaisemmin kuin ikätoverit. Minä olen sitä mieltä, että kodin esimerkki ei siinä välttämättä ole niinkään merkittävä kuin se, että tyttöä itseään kiinnostaa asiat jo kovasti eikä oikein kuitenkaan ole tarpeeksi ymmärrystä ja näkemystä odottaa. Tämä on hirveän herkkä vaihe ja olisi todella tärkeää saada kummityttösikin ymmärtämään, että hän saattaa nyt tehdä asioita, joiden merkitystä ei vielä ymmärrä itselleen ja näin vahingoittaa omaa psyykkistä ja seksuaalista kehitystään.
Juttele kummityttösi kanssa ja ole valmis puhumaan AIVAN KAIKESTA ja mahdollisimman selkeästi ja suorasti. Kuitenkin niin, että tuot esille oman kantasi asioista ja sen, että mielestäsi tyttö ohittaa itselleen tärkeitä kehitysvaiheita pyrkimällä heti kokeilemaan käytännössä itseään kiinnostavia asioita. Että osaisi antaa itselleen aikaa ja rauhaa... Voi myös olla, että tytöllä on itsellään paljon kysymyksiä mielessä eikä ketään aikuista, jonka kanssa asioista puhua ja siksikin haluaa jo itse kokeilla kaikkea. Sinä voisit tässä olla se aikuinen.
Outoa muuten, että jotkut kirjoittavat kokevat, että nämä asiat tulevat esille vain tyttöjen kanssa. Oletteko tietoisia poikienne siemensyöksyistä ym. jotka ihan samalla tavalla hämmentävät poikia? Ihan samalla tavalla pojat saattavat hätäillä seksin ja tyttöjen kanssa, jos tarvittavaa tunnetason tukea ja tietoa ei ole saatavilla.

Yhteistyössä