Onko kellään kokemusta talon laajennuksesta ylöspäin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja remppa-hiiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

remppa-hiiri

Vieras
Ympäristö ei anna juurikaan mahdollisuutta laajentaa taloa maata pitkin ja tiedän että ylöskin päin tämä olisi mahdollista. Onko kellään omakohtaista kokemusta mitä tuollainen lysti kustantaa ja miten käytännössä toimii ja kauanko tuo projekti vie? Kyse siis yksikerroksisesta talosta.

olisi aikeissa itse tehdä. Ei tarvitsisi mitään wc tai suihkutiloja. Ainoastaan lisätilaa/huoneita. Tuleekohan edes yhtään halvemmaksi kuin maata pitkin laajentaminen?

[QUOTE="vieras";27767549]Mikäs siinä jos kattotuolit ovat sellaiset että voi tehdä lisätilaa ylös. Kauanko menee ja paljoko maksaa riippuu ihan siitä mitä haluatte ja kuka tekee.[/QUOTE]

Ei kai se kattotuoleista ole kiinni, jos purkaa katon pois...

olisi aikeissa itse tehdä. Ei tarvitsisi mitään wc tai suihkutiloja. Ainoastaan lisätilaa/huoneita. Tuleekohan edes yhtään halvemmaksi kuin maata pitkin laajentaminen?

Sorry mutta rakennuslupapiirrokset vaativat jokaiseen asuinkerrokseen wc-tilan jos rakennat uutta. Ainoastaan näissä vanhoissa taloissa joissa piirrustukset ovat jo olemassa jostain 50-luvulta ei tietenkään vaadita, koska silloin se ei kuulunut normaaliin varustukseen.

Ei ole halvempaa kuin maata pitkin rakentaminen jos kattotuolit eivät valmiiksi mahdollista yläkertavarausta. Jos joudutte purkamaan katon ja rakentamaan uutta kattotuoleista lähtien se ei ole ihan pieni remontti.

Mun mielestä kannattaa harkita jompaa kumpaa talon päätyä jatkettavaksi tai sitten kokonaan uuden talon rakentamista jonnekin muualle ja entisen myymistä pois.

[QUOTE="sasa";27767624]Ei kai se kattotuoleista ole kiinni, jos purkaa katon pois...[/QUOTE]

Alakerran seinien kantavuuskin vaikuttaa, miten rakenteet on tehty voiko tuosta vain rakentaa toista kerrosta siihen päälle vaikka vaihtaisi kattotuolitkin.

[QUOTE="vieras";27767659]Sorry mutta rakennuslupapiirrokset vaativat jokaiseen asuinkerrokseen wc-tilan jos rakennat uutta. Ainoastaan näissä vanhoissa taloissa joissa piirrustukset ovat jo olemassa jostain 50-luvulta ei tietenkään vaadita, koska silloin se ei kuulunut normaaliin varustukseen.

Ei ole halvempaa kuin maata pitkin rakentaminen jos kattotuolit eivät valmiiksi mahdollista yläkertavarausta. Jos joudutte purkamaan katon ja rakentamaan uutta kattotuoleista lähtien se ei ole ihan pieni remontti.

Mun mielestä kannattaa harkita jompaa kumpaa talon päätyä jatkettavaksi tai sitten kokonaan uuden talon rakentamista jonnekin muualle ja entisen myymistä pois.[/QUOTE]

Ai että piirrokset vaativat?

Tunnen aika moniakin, jotka ovat laajentaneet ulospäin tekemällä "toisen olohuoneen" täysin katettuna terassina. Ei sinällään kai kuluta rakennusoikeusneliöitä (? korjatkaa jos olen väärässä, ainakin yksi sukulaiseni aikanaan sanoi kiertäneensä kaavoituslupaa tällä tavoin). Katetun terassin voi siis tehdä esim. niin että puolivälistä alaspäin on täysseinää ja ylöspäin ikkunaa. Jos eristys ja lämmitys ovat kunnossa, sinne voi tehdä ruokailutilan tai olohuoneen, taikka työhuoneen.

Sinällään hyvä, että ei haittaa vaikka aiempi ulkoseinä jäisi ulkoseinän näköiseksikin huoneen sisään. Ei vaadi purkutöitä ja on varmasti nopein tapa laajentaa.

[QUOTE="vieras";27767760]Tunnen aika moniakin, jotka ovat laajentaneet ulospäin tekemällä "toisen olohuoneen" täysin katettuna terassina. Ei sinällään kai kuluta rakennusoikeusneliöitä (? korjatkaa jos olen väärässä, ainakin yksi sukulaiseni aikanaan sanoi kiertäneensä kaavoituslupaa tällä tavoin). Katetun terassin voi siis tehdä esim. niin että puolivälistä alaspäin on täysseinää ja ylöspäin ikkunaa. Jos eristys ja lämmitys ovat kunnossa, sinne voi tehdä ruokailutilan tai olohuoneen, taikka työhuoneen.

Sinällään hyvä, että ei haittaa vaikka aiempi ulkoseinä jäisi ulkoseinän näköiseksikin huoneen sisään. Ei vaadi purkutöitä ja on varmasti nopein tapa laajentaa.[/QUOTE]

Lasitus ei saa olla kiinteä, muuten kuluu rakennusneliöt.

Lisäksi kannattaa muistaa, että tuollaisessa remontissa, että tehdään lisätilaa, noudatetaan viimeisimpiä rakennusmääräyksiä eristepaksuuksineen ja ilmanvaihtoineen. Eli homma voi äkkiä kasvaa. Vessaan mm. tarvitaan ns. invaympyrä.

laajennus riippuu onko tontilla vielä käyettäviä neliöitä. eli jos om ei tarvitse viemäröintiä yläkertaan, mutta jos neliöt on käyettty, niin asumisen aputiloja voi rakentaa yläkertaan, mutta silloin se vaatii viemärin tai ainakin siksi aikaa kun on lopputarkistettu. siis ei tarkoita wc vaan vesi pisteen ja viemärin.

t. juuri saunan ja kylpyhuoneen + huoneen kellariin rakentanut jossa oli sitä ennen vain kivimuuri ja maapohja :) niin ja kaupunki turku :)

Yhteistyössä