Onko kellään kokemusta? Miten puuttua 6 veen puhelinkäyttäytymiseen ja onko meillä oikeus tutkia lähetettyjä viestejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rouvaliini

Aktiivinen jäsen
24.09.2007
4 613
0
36
Tytöllä siis ollu 2-3 viikkoo puhelin käytössä (menee syksyllä kouluun) ja sallittua tai ei niin oon käyny tutkimassa sen puhelinta. Lähinnä niitä lähetettyjä viestejä. Aikaisemmin löysin sieltä mummeille lähetettynä viestin: "Kuka sinä olet?". Sillon en sanonu et oon tutkinu ja löytäny tuollasia vaan niin kun muistuttelemalla sanoin et höpönpöpön viestejä ei saa lähettää.

Nyt tänään tutkin taas puhelinta ja keskiviikkona oli lähteny mummeille vielä törkeemmät viestit. Mummin nimi on Kirsi ja viesti "Oletko sinä kirsikka?". Toisen mummin nimi on Sirkka ja viesti:"Oletko sinä heinäsirkka?". Nyt sit kerroin et tälläset löysin ja pidettiin puhuttelu tytölle. Rangaistukseks poistin väliaikasesti mummien numerot puhelimesta. Miten tälläsessä tapauksessa pitäs toimia? Onko kellään kokemusta?

ei kuulosta kovin törkeältä : ) ja kyllä mä ainakin katson ja määrään tulevan ekaluokkalaisen puhelimen käytön koska laskutkin maksan ja toinen on pieni vielä

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Tytöllä siis ollu 2-3 viikkoo puhelin käytössä (menee syksyllä kouluun) ja sallittua tai ei niin oon käyny tutkimassa sen puhelinta. Lähinnä niitä lähetettyjä viestejä. Aikaisemmin löysin sieltä mummeille lähetettynä viestin: "Kuka sinä olet?". Sillon en sanonu et oon tutkinu ja löytäny tuollasia vaan niin kun muistuttelemalla sanoin et höpönpöpön viestejä ei saa lähettää.

Nyt tänään tutkin taas puhelinta ja keskiviikkona oli lähteny mummeille vielä törkeemmät viestit. Mummin nimi on Kirsi ja viesti "Oletko sinä kirsikka?". Toisen mummin nimi on Sirkka ja viesti:"Oletko sinä heinäsirkka?". Nyt sit kerroin et tälläset löysin ja pidettiin puhuttelu tytölle. Rangaistukseks poistin väliaikasesti mummien numerot puhelimesta. Miten tälläsessä tapauksessa pitäs toimia? Onko kellään kokemusta?

Suo anteeksi, mutta en ymmärrä mitä törkeää noissa viesteissä on.

Tietysti vanhemmat määräävät säännöt, joiden mukaan toimitaan ja sääntöjen rikkomisesta seuraa sanktio.

on oikeus! noin pienestä lapsesta kysymys kuitenkin. Eri asia, jos kyseessä olisi teini ikäinen. Minusta teit ihan oikein ja jos ei usko niin ehkä ei ole puhelimen aika vielä?

Provo tai ei, niin come on, opeta sille lapselle sen puhelimen käyttöä. Ei ton ikäinen vielä tajua miten puhelinta saa käyttää, että joka viesti maksaa jne. Tiukasti valvoen käyttö, ja jos jotain tuhmaa tekee niin viikoksi pois. Ja tottakai tutkit joka ikisen viestin ja puhelun!

Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:

Tietysti vanhemmat määräävät säännöt, joiden mukaan toimitaan ja sääntöjen rikkomisesta seuraa sanktio.

No ei noi kyllä asiallisiakaan ole.

:/ Kurja tilanne.
Jos oman muksun kohdalle ajattelisin, niin lähinnä kai tuota käyttäytymistä yleensäkin korostaisin, ja pitäisin varmaan aikalailla silmällä puhelinta ja viestejä. Ja kyllä mun mielestä tuon ikäisen lapsen puhelimen tiedot (viestit ja puhelutiedot ) kuuluu vanhemmille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Provo tai ei, niin come on, opeta sille lapselle sen puhelimen käyttöä. Ei ton ikäinen vielä tajua miten puhelinta saa käyttää, että joka viesti maksaa jne. Tiukasti valvoen käyttö, ja jos jotain tuhmaa tekee niin viikoksi pois. Ja tottakai tutkit joka ikisen viestin ja puhelun!

No koko ajan mielestäni oon yrittäny opettaa sitä puhelimen käyttöö ja "opetusmielessä" sitä seuraankin et voidaan sit puuttua jos jotain puututtavaa on.

Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Mitä helvettiä 6 vuotias tekee kännykällä?

Kouluun mennessä täytyy olla joku väline jolla saada yhteyttä vanhempiin koulun jälkeen tarvittaessa. Meidän lapsuudessa se väline oli lankapuhelin, mutta nyt ei ole enää niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:

No ei noi kyllä asiallisiakaan ole.

Ovatko mummot ihmetelleet tekstareita?

No sähän voisit tehdä tästä eteenpäin säännön (näin meillä on tonikäisen kans), että joka ikisestä puhelusta ja viestinlähetyksestä kysytään etukäteen, saako. Kertoo kelle soittaa, ja näyttää viestin minkä kirjoitti. Ei tuu epäselvyyttä, ja vielä voi välillä käydä tarkistamassa puhelutiedoista ja lähetetyistä viesteistä että toimiiko.

Jos tää alkaa onnistua hyvin, voi antaa lisävastuuta ja luvata että voi viestittää ja soitella ominkin luvin, kunhan pysyy rajoissa. Meillä on pidetty tiukka linja, koska lapsi on kuitenkin vielä niin kovin pieni.

Tyttömme 6 vee ei osaa vielä käyttää kännykkää, ehtii sen hänelle ostaa sitten vanhempanakin. Ei onneksi vielä sitä edes hinkua itse. En ymmärrä mitä pahaa noissa viesteissä on ollut, minusta ne ovat ihan normaalia lapsen kieltä ! Kannattaa ehkä miettiä tarvitseeko hän vielä sitä kännykkää..

no kyllä on oikeus tutkia. Minäkin tutkin onneksi kerran kun aloin ihmetellä monia juttuja. Aikamoista riitaa oli käyty näköjään puhelimen välityksellä ja oli haukkumista ja ties mitä :/ 9v tyttöjä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jessiinah:
No mitä pahaa noissa viesteissä oli :D ?
Luulen että mummi on vaan naureskellut noita viestejä =)

No mun mielestä toisen nimestä ei väännetä yhtään mitään ja yleensäkin asiallinen käyttäytyminen on opittava jo pienenä. Ja tuo ei ole mun mielestä asiallista. Ehkä sä sit sallit lapselles sen.

Alkuperäinen kirjoittaja Eh:
Minkälaisia asiallisia viestejä se teidän tyttö sitten on noiden asiattomien lisäksi lähetellyt?

No on esim. kyselly kuulumisia ja saako tulla yökylään.

Keneltä 6-v. on kysynyt yökyläilyä. Mielestäni tuon ikäisten yökyläilyt sovitaan vanhempien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No sähän voisit tehdä tästä eteenpäin säännön (näin meillä on tonikäisen kans), että joka ikisestä puhelusta ja viestinlähetyksestä kysytään etukäteen, saako. Kertoo kelle soittaa, ja näyttää viestin minkä kirjoitti. Ei tuu epäselvyyttä, ja vielä voi välillä käydä tarkistamassa puhelutiedoista ja lähetetyistä viesteistä että toimiiko.

Jos tää alkaa onnistua hyvin, voi antaa lisävastuuta ja luvata että voi viestittää ja soitella ominkin luvin, kunhan pysyy rajoissa. Meillä on pidetty tiukka linja, koska lapsi on kuitenkin vielä niin kovin pieni.

Tossa voiskin olla ideaa varsinki jos samanlainen vielä jatkuu. Täytyy seurata tilannetta.

Eikös tuon ikäiselle voi antaa kännykän ainoastaan silloin kun sen käytölle on todellista tarvetta? Ja noi viestit nyt on lähinnä hauskoja ja pitäähän lapsen oppia käyttämään puhelinta. Tietty jos ehtii satoja viestejä laitella niin sit hyi hyi.

Yhteistyössä