Onko kellään alentunut kuulo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syntymävika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Syntymävika

Vieras
Olen kyllä aina tiennyt, että itselläni on huono kuulo. Vasta työterveyden huollossa kuulotestissä ymmärsin, että aika kuuro olen. Kuuloluokka on 4. Vielä en tarvitse mitään kuulolaitteita mutta ei sitä tiedä meinaako se kuulo alentua ympäristöstä riippumatta.
Teollisuustyötä teen mutta kuulonsuojaimia käytetään ahkerasti. Tosin epäilen, että kuulonalemani on ns. synnynnäistä eli se joko alenee tai sitten pysyy samalla tasolla riippumatta ympäristötekijöistä.
Mites teillä muilla? Onko kyseinen vika erittäin kiusallista?

Heippa, mulla on myös sukurasitteena kuulonalenema. Alenema on vieläpä kaikista pahin puhealueella. Mitään kuuloluokkaa mulle ei ole määritelty, tai ainakaan sitä ei mun papereissa lue. Alentuneen kuulon lisäksi jatkuva tinnitus korvissa. Kuulolaitteet on molempiin korviin.

Aika paljon on kuulo tullut alas siitä mitä se on ollut, ja kuulotesteissä olen käynyt jo ihan pikkutytöstä asti. Masennusta on mm. kuuloon liittyen, mut sen taustalla on myös muita tekijöitä. Huonommuuden tunnetta tulee, vaikka se onkin järjenvastaista koska en sille itse mitään voi, mut sekin taitaa olla omilta vanhemmilta opittua.

[QUOTE="tinkeli";29168243]Heippa, mulla on myös sukurasitteena kuulonalenema. Alenema on vieläpä kaikista pahin puhealueella. Mitään kuuloluokkaa mulle ei ole määritelty, tai ainakaan sitä ei mun papereissa lue. Alentuneen kuulon lisäksi jatkuva tinnitus korvissa. Kuulolaitteet on molempiin korviin.

Aika paljon on kuulo tullut alas siitä mitä se on ollut, ja kuulotesteissä olen käynyt jo ihan pikkutytöstä asti. Masennusta on mm. kuuloon liittyen, mut sen taustalla on myös muita tekijöitä. Huonommuuden tunnetta tulee, vaikka se onkin järjenvastaista koska en sille itse mitään voi, mut sekin taitaa olla omilta vanhemmilta opittua.[/QUOTE]

Kaikki sympatiat sulle! Kirjoituksesi perusteella taidat painia ihan eriluokissa(raskaampi) kuin minä.
Itse kuulonalenemani ei varsinaisesti häiritse elämää mutta töissä moni kyllä ihmettelee vastauksiani, eli yksittäisiä sanoja tai tavuja kuulen ja niiden perusteella vastaan/kerron näkemyksen joka tietysti ei ole se mitä kysyjä kysyi. Sillä tavalla se on sitten noloa...

Minulla lievää kuulonalenemaa, mutta sellaisilla taajuusalueilla, joilla ei ole arjen kommunikaatiossa haittaa. Taustalla sukurasitetta ja korvatulehduskierteen aiheuttama liimakorva.

Mummoni sinnitteli pitkään ilman kuulolaitetta. Kun lopulta hänellä oli toinen korva umpikuuro ja toisessa korvassa oli jotakin vähän jäljellä, hän suostui sen viimein huolimaan, muttei koskaan oppinut sitä kunnolla käyttämään. Ja hänellä taisi olla uskomus siihen, että kuulolaitteen kanssa häntä pidetään höppänänä, vaikka tilanne on kyllä juuri päin vastoin: höppänän kuvan ihminen tulee antaneeksi itsestään, jos ei kuule toisten puhetta, mutta nämä toiset eivät sitä tiedä.

Mikä tuo kuuloluokka 4 on? Mulla on alentunut kuulo ja olen käyttänyt kuulolaitteita 10 vuotta. Alkuun minulla oli vain yksi laite. Viimeiset vuodet on ollut laitteet molemmissa korvissa. Oletko käynyt korvalääkärillä ja kuulotesteissa muualla kuin työterveydessä?

MInusta on hyvä, että kuulolaitteet näkyvät. Siitä muutkin tietävät, että mahdolliset väärinymmärrykset ja sekaannukset johtuvat huonosta kuulosta.

Synnynnäinen kuulon alenema mullakin, puheäänen alueella. Töisä ei kuulosuojaimia vaikka melua paljon tehdasympäristössä. Pärjään jotenkin mutta usein pitää kysyä: -Mitä?

Mikä tuo kuuloluokka on alentunut kuulo ja olen käyttänyt kuulolaitteita 10 vuotta. Alkuun minulla oli vain yksi laite. Viimeiset vuodet on ollut laitteet molemmissa korvissa. Oletko käynyt korvalääkärillä ja kuulotesteissa muualla kuin työterveydessä?

MInusta on hyvä, että kuulolaitteet näkyvät. Siitä muutkin tietävät, että mahdolliset väärinymmärrykset ja sekaannukset johtuvat huonosta kuulosta.
🍭
Mut mistä johtuu et syitä ei etsitä vaan tilataan joku kuulolaite?

Mut mistä johtuu et syitä ei etsitä vaan tilataan joku kuulolaite?
Kyllä ne syyt selvitetään. Alentunut kuulo voi johtua ikääntymisestä, pitkällisestä altistumisesta voimakkaalle melulle, tulehduksesta, päävammasta, syöpähoidoista, ulko- tai välikorvan ongelmista, sisäkorvan vahingoittuneista hermosyy tai aistinsoluista.
Ennen kun ihminen edes saa kuulolaitteen on se pitkällinen tutkimusprosessi.

Kyllä ne syyt selvitetään. Alentunut kuulo voi johtua ikääntymisestä, pitkällisestä altistumisesta voimakkaalle melulle, tulehduksesta, päävammasta, syöpähoidoista, ulko- tai välikorvan ongelmista, sisäkorvan vahingoittuneista hermosyy tai aistinsoluista.
Ennen kun ihminen edes saa kuulolaitteen on se pitkällinen tutkimusprosessi.
Helpompi/halvempi konsti karttaa syitä