Onko kamalaa jos ei mene oman isoisän hautajaisiin?

  • Viestiketjun aloittaja miksi miksi?
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eikö kukaan oikeasti ymmärrä ja jättäisi hautajaisia väliin?
Ei. Astu todellisuuteen ja käsittele asia.
Voisin jättää iosvanhempani hautajaiset väliin, ja yhdet olen jättänytkin. Kaksi isovanhempaa on vielä elossa.

En pelkää itkukohtausta tai ahdistusta. Minun katsantoni mukaan voin jättää jäähyväiset itsekseni, ilman seremonioita ja muuta sukua ympärillä. En mieti sitä mitä muu suku ajattelee, olen sinut asian kanssa.
 
vieras
Minä en mennyt isoisäni hautajaisiin koska vauvani oli silloin vain 9 päivää vanha ja pakkasta oli sinä päivänä reippaasti, joten en olisi voinut ottaa vauvaa mukaan..tehtiin isäni kanssa päätös, että hän vie myös minun viimeisen tervehdyksen ja jään vauvan kanssa kotiin.. Tästä jo monta vuotta mutta edelleen harmittaa todella paljon.. :( Sinuna menisin kyllä hautajaisiin!
 
vieras
mä en voisi jäädä pois. Kyllä mielestäni pitää mennä hyvästeleen isoisä. Mutta omapa on valintasi. Kyllä varmasti kaduttaa myöhemmin jos et nyt mene sinne. järjestä lapsellesi hoitopaikka siksi aikaa. Ei meidänkään lapset olleet mun papan hautajaisissa.
 
vesimeloni
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eikö kukaan oikeasti ymmärrä ja jättäisi hautajaisia väliin?
Minä ymmärrän! Ja vaikka kukaan muu ei ymmärtäisikään, niin itse saat päätöksesi tehdä. Viesteistäsi ymmärin, ettet siis kovin läheinen ole isoisäsi kanssa ollut, tilanne ehkä olisikin toinen, jos olisitte olleet läheisissä väleissä.

Itse en ollut isänäidin hautajaisissa pari vuotta sitten, ei oltu läheiset, joskaan ei riidoissakaan. En halunnut mennä, koska koin että surevan esittäminen siellä olisi ollut teennäistä ja toisaalta siellä hautajaisissa oli setäni (mummun poika), jonka kanssa en halua tai suostu koskaan olemaan tekemisissä. En ole katunut hautajaisista pois jäämistä.
Äidinäitini hautajaisissa olin, kun kaikki sitä "vaativat", mutta sielläkin tunsin oloni vähän teennäiseksi, koska en hänenkään poismenoaan kovin surrut. Pitkäaikaiseen sairauteen kuoli, jo itse odotti kuolemaansa ja toisaalta hänen kanssaan en myöskään aikuisena ollut läheinen. En katunut hautajaisissa oloa, mutta tuskin olisin katunut sieltä pois jäämistäkään.
Vaarini hautajaisissa en myöskään ole ollut, hän kuoli ollessani hyvin pieni. Äidinisä on elossa vielä.

Mutta siis tällä halusin vaan kertoa, että ihmisillä on erilaisia syitä mennä/olla menemättä hautajaisiin. Ei siihen kukaan vieras voi mennä sanomaan onko päätös oikea vai ei. Teet kuten susta itsestä parhaalta tuntuu. Ja voithan käydä vaikka hautajaisten jälkeen isoisäsi haudalle laskemassa kukkasen ja hyvästellä hänet ihan yksinäsi.
 

Yhteistyössä