Onko kallis asumisoikeusasunto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Vuokra 800 e johon sisältyy vesiennakko ja laajakaista. Ilmalämpöpumppu on juuri asennettu, eikö se alenna sähkölaskuja hieman? Asomaksu n. 21 000 e. On siis 4 h + k, ja tällä alueella saa vuokrattua ton kokoisen halvimmillaan 850 eurolla (ilman vesimaksua ja nettiä)

Mulle ei oo vielä tähän päivään mennessä selvinnyt, et miks joku muuttaa tuollaiseen asumaan, miten siinä voittaa yhtään mitään? Miksi ei ole pelkästään vuokralla tai sitten osta kokonaan omaa?

Omaa ei voida ostaa, tulot ei riitä ja täällä pitäis ottaa lainaa yli 220 000, sitä halvemmalla ei saa ostettua edes rivarikämppää.

Jos vuokrattais samankokoinen tulisi asumiskustannukset olemaan 900-1000 e. Mielummin maksan 800 e vuokraa asumisoikeusasunnosta + 100-200 e laina. Tosta kuitenkin jää jotain itsellekin.

[QUOTE="vieras";23138724]Mulle ei oo vielä tähän päivään mennessä selvinnyt, et miks joku muuttaa tuollaiseen asumaan, miten siinä voittaa yhtään mitään? Miksi ei ole pelkästään vuokralla tai sitten osta kokonaan omaa?[/QUOTE]

Vaikkapa näistä syistä aso:
- Ei tarvitse ottaa 200 000-300 000e asuntolainaa
- Asumisen turva on sama kuin omistusasunnossa
- 3kk irtisanomisaika, ei riskiä jälleenmyynnistä
- Omansa saa aina pois, rakennuskustannusindeksillä korotettuna
- Jos esim. jääkaappi hajoaa niin ei tarvitse itse hommata korjaajaa / uutta jääkaappia
- Useimmiten rauhallisempi naapurusto kuin vuokrataloissa

Ap:n asunto ei mun mielestä ole kallis, riippuu toki paikkakunnasta.

Yhteistyössä