Onko kaikki perhekodissa / lastenkodissa asuneet ihan toivottomia tapauksia?

  • Viestiketjun aloittaja "Surusilmä"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="tuiske";23195508]Voisi kyllä sanoa, että lähes kaikki ovat. Kukapa olis enää normaali kun on lapsesta asti hyväksikäytetty.

"Joka toista kasvattilasta käytetty seksuaalisesti hyväksi Ruotsissa

22.10.2009 14:47 Helsingin Sanomat

Noin puolet lastenkodeissa ja sijaisperheissä kasvaneista lapsista on joutunut seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi Ruotsissa. Tulokset käyvät ilmi Ruotsin valtion ja SVT:n tekemästä tutkimuksesta, johon haastatellaan kaikkiaan tuhatta kasvatuslasta.

Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millaista valtion vastuulla olleilla lapsilla oli kasvaa aikuisiksi 1920–1990-luvuilla Ruotsissa.

Noin neljästäsadasta haastattelusta on tehty yhteenveto. Niiden perusteella joka toista haastatelluista on lapsina joko käytetty seksuaalisesti hyväksi tai heidät on raiskattu.

"En osannut odottaa, että tällainen olisi voinut olla näin laajaa", sanoi tutkimusta johtanut Göran Johansson SVT:lle.

Monilla seksuaalisesti hyväksikäytetyillä ei ollut ketään, kenelle puhua asiasta.

"Uskon, että monet, jotka ovat joutuneet seksuaalisesti hyväksikäytetyksi lapsuudessa, ovat halunneet unohtaa asian, eivätkä ole halunneet puhua siitä edes lähimmäisilleen", Johansson sanoo.

Tutkimuksesta julkistetaan ensimmäinen raportti vuodenvaihteessa. Haastatteluja jatketaan vuoteen 2011 asti. Sen jälkeen hallitus ottaa kantaa kasvattilasten korvausvaatimuksiin."[/QUOTE]

:LOL: No just. Mä tunnen hirveästi ihmisiä jotka on ollu perhekodissa/lastiksessa eikä ketään niistä ihmisistä oo käytetty seksuaalisesti hyväksi. Et taitaa Suomessa olla aika eri meininki kuin Ruotsissa.
 
KL
Ei kaikki ole. Mulla menee ihan hyvin ja muutamalla muullakin jotka olivat nuorena teini-iän toilailijen takia huostaanotettuna. Pienemmistä lastenkodeista taitaa tulla vähän kunnollisempaa sakkia ulos. Itse olin isossa koulukodissa mihin laitetaan suurimmaksi osaksi toiselta puolelta suomea ongelmallisimpia tapauksia, eikä lopputuloskaan ole niin ruusuinen. Ehkä 25% menee hyvin, 25% ihan ok mutta aika luusereita ja 50% ihan hunningolla tai kuollut. Moni pääsi pois täysi-ikäisenä ja sai jonkun kämäsen asunnon ja vähän rahaa, eikä mitään muuta tukea. Jos ei ole tukiverkkoja, niin ei välttämättä käy hyvin. Heillä joilla oli, kävi ihan hyvin...
 
"viivi"
minulla oma vanhempi joka kasvanut pienestä asti lastenkodissa. hänen vanhempansa olivat alkoholisteja ja isän kuollessa joutui kaikki lapset lastenkotiin. nykyään on 50-vuotias normaali perheellinen aikuinen. on omakotitalo, lapset kasvatettuina, vakityö ja raha-asiat kunnossa. mutta kyllä ne arvet jää loppuelämäksi. taustan huomaa monissa eritilanteissa, käytöksessä ja lasten kasvatuksessa. ja itsekin miettii asioita vieläki usein. myös jonkinlainen turvattomuuden tunne jäänyt päälle luultavasti koska kituuttaa ja elää niin pienillä menoilla kuin mahdollista ja säästää aina pahan päivän varalle ja se piheys menee jo ihan sairaaloisen puolelle. alkoholin kanssa on ongelmaa. ei ryyppää usein mutta sitten kun juo niin juo kunnolla ja alkaa avautumaan asioista. lasten kanssa kuri on ollut todella tiukka, fyysistä kuritusta paljon mutta ei suoranaista lyömistä.. tässä yksi esimerkki ihmisestä joka on kuitenkin suurinpiirtein normaalin elämän elänyt lastenkotitaustasta huolimatta. mutta traumat on jäänyt ihan selvästi. toki lastenkotien olot on luultavasti niihin aikoihin ollut melko erilaiset kun nykyään.
 

Yhteistyössä