Onko kaikista OKT-asujiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kismett
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kismett

Aktiivinen jäsen
19.05.2010
3 918
1
36
Olen aina asunut kerrostalossa. Haluan tuntea oloni turvalliseksi, asua ihmisten keskellä ym. Rivari-asunnon metsästäminen on jo ollut iso myönnytys, mieheni haluaisi vähän omaa pihaa.

Törmäsin nyt sitten myynnissä olevaan pieneen (120 neliötä ) omakotitaloon, johon olen ihastunut ihan täysillä :o Olisikohan meistä mitenkään asumaan siinä? Naapureita siinä on ihan likellä (kuten haluaisinkin :D ).

Lumityöt, nurmikon leikkuu, pihan hoito... mitä muuta?
Tulevaisuuden remonttikustannukset täytyy sitten tietenkin itse kustantaa, mutta niinhän se asunto-osakkeissakin menee.

Asumiskulut vaikuttavat esim. rivitaloon verrattuina melko pieniltä; ei vastiketta ollenkaan ja sähkölasku noin satasen kuussa.

Mitä muita kuluja okt-asumisesta tulee?

Lämmityskulut.... meillä lämmitetään puulla ja öljyllä. Jätehuoltokulut....
Hmph.... Mitähän muuta.... Pihasta riippuen niin ei ne nurtsit ja lumityöt ihan kohtuuttomia ole (paitsi lumityöt viime talvena rupes jo välillä vähän vituttaan...), mutta kyllä mä ainakin tykkään, että on vähän omaa pihaa ja varsinkin siitä, että ei oo seinänaapureita ja voin pestä pyykkiäkin ihan mihin aikaan tahansa...

Noista kustannuksista en tarkalleen tiedä, mutta hommaahan siellä aina riittää :D Haravointi, puut jos niillä lämmitys, lumen luonti jne. Mun haave on asua omakotitalossa ja kovasti sitä aina suunnittelen. Töihin kun pääsis niin voisin alkaa toteuttamaan :)

Me ollaan parhaillaan myymässä omaa taloa, koska meistä ei vaan ole omakotiasujiksi (vaikka toisin luultiin...) Halutaan takas rivariin, vaikka tämä kun ostettiin niin ajateltiin että kyllä me niihin pihatöihin yms. totutaan. Omakotitalossa on yllättävän paljon kaikkea stressiä ja huolenaihetta. ja sit vastuuta tietenkin, kun yksin olet vstuussa kaikesta. Tämä sittenkin, vaikka meillä n melko uus talo. Ja koko ajan ois jotain hommaa pihalla tai talossa. Ei vaan olla sen tyyppisiä ihmisiä että nautittais tollaisesta puuhastelusta, mielummin sit vaikka lueskellaan tai lenkkeillään tai matkustellaan.

Kulut on meillä kyllä alhaisemmat tässä talossa ku edellisen rivarikämpän vastike. Kun ollaan kaukolämmössä, niin noin 70 e kuussa menee lämmitykseen. Ja sit tulee sähkö, vesi, kiinteistövero, jätemaksut, vakuutukset. Alle 200 menee kuussa asumiskuluihin.

Siis millä se talo lämpiää? Talvikuukausina kustanukset nousevat. Muita mitä tulee mieleen....
Roskalasku,
vesilasku
Nuohouslasku jos on takka
kiinteistövero kerran vuodessa
oston yhteydessä varainsiirtovero

Sori, lämmityskulut olikin sen satasen kuussa. Siihen tietysti käyttösähkö vielä päälle. Ja vesimaksut toki (mutta varmaan kuitenkin halvempi kuin nyt mikäli käytön mukaan menee, maksetaan tällä hetkellä 25e/nuppi/kuussa).

Kiinteistövero 200e/vuosi, siitä ei paljoa kuukautta kohti tule.

Vakuutukset meillä on nyt kerrostalossakin.

Lisää vinkkejä+mielipiteitä :wave: =)

Jätteet maksaa, sitten kaikki remppa on itse maksettava, eli esim. rivarissa osake kustantaa joissain tapauksissa rempan osin tai kokonaan (esim. kosteusvauriot ym). Tienhoitomaksut on ainakin meillä... Muuta en nyt keksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Ei kaikista ole. Jos ahdistaa ajatus niistä lumitöistä ja pihatöistä tai mahdollisista remonteista, niin suosittelen harkitsemaan.

No ei se ajatus ahdista, mutta pistää miettimään toki. Että tuleeko kuinka kovat väännöt isännän kanssa että kumman vuoro taas kolata tien edusta aamuvarhaisella :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Sori, lämmityskulut olikin sen satasen kuussa. Siihen tietysti käyttösähkö vielä päälle. Ja vesimaksut toki (mutta varmaan kuitenkin halvempi kuin nyt mikäli käytön mukaan menee, maksetaan tällä hetkellä 25e/nuppi/kuussa).

Itse oon todennut, että veteen menee tosiaan vähemmän rahaa ku kerrostalossa (varsinkin jos on kaukolämpötalo). Mutta vakuutuksissa sun kannattaa huomata, että kun koko kiinteistö pitää vakuuttaa, se on paljon paljon kalliimpaa ku osakehuoneiston irtaimiston vakuuttaminen.

juu, mut taloyhtiö maksaa sen kiinteistö vakuutuksen. omakotitalossa pitää itsemaksaa :) on enemmän kuin yhtiössä. meillä käyttösähkö 100e/kk, vesi (siis kylmästä vaan maksetaan kun on varaaja ->lämpää sähköllä) 20e/kk. roskat 20e/kk, kiinteistövero 600e/vuosi, vakuutusta en nyt muista.
sit tietysti kko ajan on jotain pientä korjattavaa. pihaan uppoaa kivasti jos haluaa jotain uutta. ruohonleikkuri!!

Vakuutukset vaan ovat hieman eri luokkaa omakotitalossa kun kerrostalossa....

Omakotitalossa vaikeinta on mielestäni se, että pitää tietää kaikenlaisia asioita mistä isännöitsijä huolehtii taloyhtiöissä. (kuten vaikka että mitä roskayhtiöitä on ja kuinka usein tyhjennys pitää hoitaa ja miten lämmitys toimii ja mitä tehdäään jos viemäri tukkeentuu jne. jne.)

Yhteistyössä