Onko kaikilla todellakin varaa pukea lapsensa niin hienosti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja looomi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

looomi

Vieras
Tottakai meidänkin lapsilla on aina ehjä, puhtaat ja sopivan kokoiset vaatteet päällä. Puen lapset myös sään mukaan. Täällä pidetään halpana jotakin 60-80e g-tech haalaria, johon mulla ei nyt olisi todellakaan varaa. Sehän olisi yli 100e kahdelle lapselle!
Kirpparilta ja huuto.netistä ostan vaatteet muksuille. Aina ei ole niin sävysävyyn tai viimeisinä muotia.
EI ole rahaa ostaa näitä ihme hilavitkutin välikausipukuja, joissa on kaikki mahdolliset suojat.
Mistä ihmeestä teillä muilla on varaa ostaa lapsille kaikki vaatteet uutena kaupasta??
Meidän pojan kaverikin on aina niin näteissä vaatteissa ja välillä olen vaan niin katkera.
Samaten kun kaikki muut ostaa sukset, luistimet, pyörät jne uutena. Me ostetaan huutiksesta.

Olemme molemmat kylläkin työssäkäyviä. Minä lähihoitaja ja nettopalkka n 1500e kuussa. Mies töissä postilla ja nettopalkka n 1900e kuussa.
Auto on oma. Asuntolainaa lyhennetään. Ruokalaskut, bensat, vakuutukset, netti, kännykkälaskut, hygieniatarvikkeet, tytölle pitää ostaa erikoisrasvat apteekista noin kerran kuussa jne. Rahaa jää säästään kyllä, mutta kartutetaan auton ostoon rahoja, koska tuo meidän nykyinen on 15v vanha. Säästöillä käydään kerran vuodessa huvipuistossa,vesipuistossa ja joskus esim. leffoissa jne.
Emme juo, polta jne. Lehtiä tulee vaan sanomalehti. Osataan käyttää rahaa. Ei silti olisi varaa oikeasti kaikkeen tuoho, mitä tuntuu muiden lapsilla olevan.

Velaksi? Isovanhemmat ostaa?

Meillä on kans molemmat töissä ja ei meillä kuljeta viimesen päälle hienoissa tamineissa. Ulkovaatteet ostan uutena, mutta niissäkin on tietty kipuraja, sillä yleensä joka talvelle on koko laumalle ostettava uudet.
Sisävaatteita ostan kirpparilta, alennuksesta jne. =)

Meidän yhteenlasketut nettotulot on noin 6000 euroa. Mutta silti ostan lastenvaatteet yleisesti ennakoiden alesta, joskus kirpparilta - tosin kun pojat alkavat olla 4+, ei ulkovaatetta enää tunnu löytyvän. Teen myös paljon vaatteita itse, vaikka se ei aina kovin kannattavaa olekaan.

Kengät ostan aina uusina ja käyttökauden alkaessa. Lapsille voin ostaa kalliimpaa kampetta sitten, kun yksittäisen vaatteen käyttöaika on enemmän kuin kolmisen kuukautta (esim. talvihaalari, en halua ostaa liian isoa vaan sopivan).

En osta oikeastaan ikinä täydellä hinnalla pukuja, nytkin ensi talven puvut on ostettu alennusmyynneistä, osa vaatteista oli 50% ja osa -70%. Viime keväänä ostin pojalle reimatecin haalarin 40 eurolla ja tytölle tepsut 17 eurolla. Eli vähän tuuria ja malttia matkassa niin tekee hyvän "tilin".

Minä ostan pojalle kaiken uutena vaatteista urheiluvälineisiin. Tykkään ostella itsellenikin vaatteita, joten samalla mielelläni ostelen pojallekkin. Lastenvaatteet ovat niin ihania.
En osta mitään, mihin mulla ei ole varaa. Hienot vaatteet eivät olisi todellakaan se ykkösjuttu, jos olisi rahasta puutetta. Tähän asti ainakin talous on sallinut tämän "hienosti pukemisen".

Tiedän kyllä ainakin yhden tyypin, joka ostaa lapsilleen kaikkea superkallista.
Äippäpakkaus ei kelvannut, vaan osti mm. 200e makuupussin vauvalleen. Ei ole toki mun asia, mutta
tiedän ettei hänellä ole siihen varaa. Sitten surkuttelee huonoa rahatilannettaan vähän väliä.
Ostaa siis ennemmin 200euron Gantin collariasun lapselleen ja on mielummin syömättä.

Joillakin on taas millä mällätä, niin miksei osta lapsillekin sitä mitä haluaa, jos ei kerta ole rahasta kiinni.
Toisilla on rahaa taas paljonkin ja silti suosivat esim. kirppareita.
Ei se lasten vaatetus niin paljon ole tuloista kiinni..enemmänkin vanhempien luonteesta.

Meillä ei ole suvussa muita lapsia, kuin minun kaksi poikaani. Koko suku rehaa heille vaatteita vähän väliä. Mun sisko asuu Englannissa ja tuo usein sieltä kaikkia hienoja vaatteita pojille. Tosi harvoin ostan heile itse mitään, koska ei tarvitse.
Urheiluvälineet ostetaan usein toukokuussa, kun on talviurheiluvälineiden alen loppurysäys.

Ei kaikilla ole. Mutta työssäkäyvillä luulisi olevan
Ehkä te syötte sitten paremmin: ostatte laadukasta ruokaa. tai teille menee paljon puhelimeen yms. elektroniikkaan tai sitten ajatte autolla paljon. Tai lyhennätte lainaa paljon.
Tuntuuu hassulta, ettei kahden työssäkäyvän taloudessa olisi reilua satasta laittaa lasten talvihaalareihin. Johan siihen riittää yhden kuukauden lapsilisät. ja alesta toki kannattaa ostaa ennakkoon. Se on sitten eri asia, jos ei halua, mutta varmaankin kahden työssäkäyvän taloudessa olisi mahdollisuus ostaa lapsille reilulla satasella haalarit.

mutta ymmärrän että se ei ole tavallista. Ei mun lapsuudessa paljon uusia vaatteita lapsille osteltu, ja itsekin ostan paljon kierrätettyä, mutta toisaalta jos jotain tosi paljon haluan (kuten nyt täksi talveksi halusin ehdottomasti yhden tiietyn Molon haalarin - yli 150 euroa -) niin sen voin kyllä ostaa. Mutta ei kalliin ostaminen ole mulle itseisarvo, mutta hyvän ostaminen on. Ja kaikki se mihin meillä on varaa, on täysin miehen palkan ansiosta hankittua; jos molemmat tienaisimme kuten minä, niin ihan keskituloisia vielä olisimme, mutta silti täytyisi melkein kaikesta säästää. Mutta luulen että mun lapsi ei oikeesti kauheesti välitä, onko sillä uudet ja kalliit vaatteet päällä, vai käytetyt, kunhan ajavat asiansa.

Vastaan otsikkoon: on. Kaikilla on todellakin varaa pukea lapset hienosti. Maailmassa ei ole yhtään köyhää perhettä ja kaikilla maailman lapsilla on varakkaat ja muotitietoiset vanhemmat.

Veikkaanpa, että jokainen sijoittaa mihin sijoittaa. Ap luultavasti laittaa rahaa enemmän johonkin sellaiseen mihin itse en laittaisi. Minä olen ollut 6 vuotta kotiäitinä ja nyt teen vielä lyhennettyä työviikkoa (3päivää) jotta saan olla lasten kanssa enemmän kotona. Mies saa 2400e/kk (-verot), auto on oma, asuntolainaa löytyy, vakuutukset joka lähtöön. Sukulaisilta tai muilta ei saada rahaa eikä vaatteita. Kummasti mulla riittää rahat silti lasten pukemiseen. Ostan kyllä kirpparilta ja huutiksestakin, mutta sitten ostan myös meandia ja tickettiä ihan uutena. Paljon ostan naurettavan halvalla alestakin.

Mutta me ei käydä ulkomailla eikä tehdä edes kesäisin kotimaassa kuin muutama päivän reissu.

3400e tienaamme. 1000e menee lainakuluihin, 400e muut asumiskulut (sähkö,vesi, taloyhtiön netti, autopaikat, satunnaiset korjaukset jne). Jää 2000e. 1000e menee helposti maitokauppaan: Ruuat, vessapaperit,hammastahnat, pesuaineet, shampoot jne..
Sitten jää 1000e, josta maksellaan vakuutukset, puhelinlaskut, tytön apteekkikulut, harrastuksia jne..

Mä ainakin oletan ettei varallisuus ole se oleellinen asia. Vähän sama kuin monessa muussakin tapauksessa: jotkut haluavat asua isossa talossa, ajaa hienolla autolla, käyttää kalliita merkkivaatteita jne. jne. Välttämättä tämä ei suinkaan kerro varallisuudesta, velkaa voi olla reippaastikin.

Mutta siis nuo vaatteet: meillä ostetaan pääsääntöisesti kirpparilta vaatteet kaikille muille paitsi miehelleni. Hän on niin isokokoinen ettei tahdo oikein löytyä sopivia vaatteita. Nyt on 10-vuotias poikamme alkanut osoittamaan mieltään kirpparivaatteita kohtaan, mutta 3,5-vuotias kuopus on vielä oikein mielissään kirppisvaatteistakin :). Samoin minä itse saan ehkä tuhat kertaa enemmän kiksejä löytäessäni jotain mielekästä kirpparilta kuin ostaessani pakon edessä jotain uutena.

Poikien ulkovaatteet tosin on meilläkin suhteellisen laadukkaita, sillä anoppi on halunnut ostaa kaikille lapsenlapsilleen aina synttäri- ja joululahjaksi ulkovermeet. Jonkin verran ostaa kenkiäkin. Jos me ei saataisi niitä anopilta, niin ostaisin kierrätettynä. Nytkin pyrin laittamaan kaikki vaatteet kiertoon sukulaisille ja ystäville.

Ja siis kyse ei tosiaankaan ole tuloista. Kuten ei sekään, että rakennettiin vain 110 neliöinen talo ja ajetaan vanhoilla autoilla. Ei vaan haluta laittaa rahaa ns. turhaan :)

Meillä kyllä syödään todella hyvin ja monipuolisesti. Syödään marjoja esim. tosi paljon ja pakastetut ovat jo loppu. Ostan kaupasta kotimaisia mustikoita, vadelmia, mansikoita, puolukoita jne jotka ovat kalliita. Joka päivä on kotimaisista vihanneksis iso kulho salaattia jne. Ei nuo nyt silti niin suuria kuluja ole..

Minusta tuo 100e ruokakauppaan on todella paljon! Me olemme ihan hyvin toimeentuleva 4 henkinen perhe. Itse olen tällähetkellä kotiäitinä, eli miehen palkalla eletään. Ostan kaupasta mitä tarvitaan nuukailematta. Nuorempi lapsi on vaippaikäinen, joten niihin menee mielestäni paljon rahaa ja olen lasten kanssa vielä kotona, joten lämminruoka tehdään kahdesti päivässä, lisäksi käytän laktoosittomia tuotteita. Vaatteita myös tarttuu marketista mukaan... Harvoin saan kauppaan kuitenkaan menemään yli 500e/kk! Pyrin käymään kaupassa kerran viikossa, lasku on 100-150e, maitoa ja leipää haetaan lisää tarvittaessa.
Lapsille ostan paljon vaatteita benettonilta, espritiltä, ticketiltä, meandilta, ja isommalle merkkivaatteita urheiluliikkeestä. Tehdään vuosittain ulkomaanmatka (tänäkin vuonna 4vko), on kaksi autoa ja oma talo.
Mistä kukakin haluaa maksaa... Itse en hennoisi laittaa maitokauppaan 12000e vuodessa, kun 6000e riittää vallanmainiosti! Sillä toisella 6000e:lla tekee ja ostaa vaikka ja mitä!

Yks laittaa rahat ruokaan, toinen asuntoon, kolmas vaatteisiin, neljäs matkusteluun...

me laitamme rahaa kaikkiin nuihin, mutta siten että mikään ei korostu. Ruuasta emme tingi, mut katsomme mitä ostamme. Maksamme omaa asuntoa ja remontoime sitä mukaa mitä jää säästöjä. Vaatteista osa ostamme uusina ja osan käytettyinä, kierätämme suvun kesken. Teemme yleensä yhden n. viikon lomareissun suomessa/vuosi.

[QUOTE="vieras";25561560]Minusta tuo 100e ruokakauppaan on todella paljon! Me olemme ihan hyvin toimeentuleva 4 henkinen perhe. Itse olen tällähetkellä kotiäitinä, eli miehen palkalla eletään. Ostan kaupasta mitä tarvitaan nuukailematta. Nuorempi lapsi on vaippaikäinen, joten niihin menee mielestäni paljon rahaa ja olen lasten kanssa vielä kotona, joten lämminruoka tehdään kahdesti päivässä, lisäksi käytän laktoosittomia tuotteita. Vaatteita myös tarttuu marketista mukaan... Harvoin saan kauppaan kuitenkaan menemään yli 500e/kk! Pyrin käymään kaupassa kerran viikossa, lasku on 100-150e, maitoa ja leipää haetaan lisää tarvittaessa.
Lapsille ostan paljon vaatteita benettonilta, espritiltä, ticketiltä, meandilta, ja isommalle merkkivaatteita urheiluliikkeestä. Tehdään vuosittain ulkomaanmatka (tänäkin vuonna 4vko), on kaksi autoa ja oma talo.
Mistä kukakin haluaa maksaa... Itse en hennoisi laittaa maitokauppaan 12000e vuodessa, kun 6000e riittää vallanmainiosti! Sillä toisella 6000e:lla tekee ja ostaa vaikka ja mitä![/QUOTE]

Tarkoitin toki että 1000e/kk kauppaan on paljon, en 100e...

Ulkovaatteet pienimmille pyrin ostamaan edellisen kauden alennusmyynneistä. Muuten pyrin ostamaan mahdollisimman paljon käytettyä ja vain sitä mitä tarvitaan, vaikka olisi varaakin ostaa uutena. Yritän parhaani mukaan kantaa oman korteni kekoon tässä kulutushysteriassa.

Yhteistyössä