Onko kaikesta työkokemuksesta hyötyä ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tuota tullut viime aikoina aika lailla pohdittua. Moni sanoo, että kaikki työkokemus on hyvästä, oli se sitten omalta alalta tai ei ja oli se sitten mitä työtä tahansa, mutta tässä on itseäni alkanut mietityttää, että onko asia tosiaan noin.

Moneen työhönhän valitaan aikaisemman työkokemuksen perusteella, joten jos työhistoriassa on muuta kuin oman alan töitä, niin vaikuttaako henkilö silloin ahkeralta "valmis kaikkeen työhön" -työntekijältä, vaiko henkilöltä jolla ei ole tarpeeksi kokemusta&osaamista oman alansa töistä.

Ja samoin myös, vaikka kyseessä olisi oman alan työ, niin jos sitä tekee vaan töitä yhden osa-alueen parissa, niin tuleeko sitä pian mahdottomaksi saada muita (kiinnostavampia/ paremmin palkattuja yms) tehtäviä, kun työkokemus on jäänyt liian suppeaksi.

On hyötyä. Tehty työ on aina parempi kuin tyhjä viiva. Lisäksi kaikesta työstä on sinullekin aina hyötyä. Ei ole työtä missä ei oppisi itsekin jotain. Oli sitten kyse ojan kaivuusta, tai mistä tahansa.

Laiskat, työtävieroksuvat tulevat kohta kumoamaan tämän väitteen.

On hyötyä. Tehty työ on aina parempi kuin tyhjä viiva. Lisäksi kaikesta työstä on sinullekin aina hyötyä. Ei ole työtä missä ei oppisi itsekin jotain. Oli sitten kyse ojan kaivuusta, tai mistä tahansa.

Laiskat, työtävieroksuvat tulevat kohta kumoamaan tämän väitteen.

Tietysti aina näyttää työtä hakiessa paremmalta, että on tehnyt jotain, kuin ollut työttömänä, se on toki selvää. Mietin vaan lähinnä sitä ,että jos menee vaikka kauppaan kassanhoitajaksi töihin, kun niitä töitä on tarjolla, niin käykö siinä sitten niin, että kohta ei enää saakaan muita kuin kassanhoitajan töitä, kun niistä on työkokemusta, vaikka olisi kouluttautunut ihan toiselle alalle.

Riippuu varmaan siitä, mitä se oman alan työ on. Joihinkin töihin myös muun alan töistä voi olla hyötyä, mutta joihinkin ei. Aina ei vaakakupissa paina ahkeruus ja valmius tehdä töitä - joissain töissä painaa vain ja ainoastaan sen alan näytöt ja ne työt, joita voi jollain lailla soveltaa tai hyödyntää siinä työssä. Mutta joissain töissä voi sitten se tyhjä CV vaikuttaa myös negatiivisesti. Riippuu niin alasta.

Tietysti aina näyttää työtä hakiessa paremmalta, että on tehnyt jotain, kuin ollut työttömänä, se on toki selvää. Mietin vaan lähinnä sitä ,että jos menee vaikka kauppaan kassanhoitajaksi töihin, kun niitä töitä on tarjolla, niin käykö siinä sitten niin, että kohta ei enää saakaan muita kuin kassanhoitajan töitä, kun niistä on työkokemusta, vaikka olisi kouluttautunut ihan toiselle alalle.

Ei, ellei itse jää kiinni niihin kassanhoitajan töihinsä, henkisestikin.

Itse kun valmistuin omalle alalle, niin pistin työhakemuksen heti muutamaan oman alan työpaikkaan paikkaan ja lisäksi yhteen "kaupankassa" työhön, täältä kaupankassa yrityksestä minulle soitettiinkin lähes välittömästi ja tarjottiin töitä ja työt otinkin heti hyvillä mielin vastaan, kun ei ollut tieto onko "parempaakaan" luvassa.

Työni aloitettua minulle soitti parikin oman alan yritystä kiinnostuneena, mutta kieltäydyin töistä koska olin jo ottannut tämän "kaupankassa" työn ja ajattelin tehdä sitä nyt jonkin aikaa että työkokemusta tarttuu ja saan muutenkin talousasiat kuntoon.

Nyt kun minulla on jonkin verran työkokemusta "kaupankassa" töistä, joka ei ole tosiaan alaa johon opiskelin, niin työnanatajat eivät ole enään minusta yhtä kiinnostuneita kuin silloin kun olin vasta valmistautunnut työnhakija...tuntuu että en saa mistään oman alan töitä! (n)