onko käynnistys aivan hirveää??

Ei ole,älä pelkää. Oon synnyttäny molemmat cytotec-käynnistyksellä ja enpä usko eetä synnytys olis sen kummempi ollu vaik olis tullu omia aikojaan,vauvat vaan olis kasvanu lantiooni nähen liian isoiksi ja olis pitäny leikata.ensimmäisellä kerralla menin maanantaina käynnistykseen,supistukset alko heti,tiistaina kävin kotona ottamassa vauhtia ja keskiviikkona lisää lääkkeitä,torstaiaamuna 5.00 synty tyttö.Toinen kerta: menin torstaiaamuna,sain ensimmäisen murusen tablettia:pientä supistelua,toisen murusen sain kahen aikaan iltapäivällä ja poika synty 18.16
 
Hyväpuoli asiassa on se että henkilökunta tietää että olet tulossa synnyttämään ja osaavat varautua ja saat varmasti kivunlievitystä.
Keinotekoiset supistukset on tosiaan kovempia kuin tavalliset joten kannattaa pyytää epiduraali tms. synnytys kun etenee usein nopeammin kuin normaalisti etenisi.Voi olla aikamoista rytinää ilman kivunlievitystä, kun ei oikein ehdi huilaamaan ennen seuraavaa supistusta.
Onnea matkaan, pärjäät varmasti hyvin!!
 
ludde
Mulla laitettiin cytotecit emättimeen ja meni 3 päivää käynnistämisestä ennen ku tapahtui mitään. En osaa sanoa onko kamalampaa kuin "normaalisti" käyntiin lähteneellä synnytyksellä mut oli se riittävän kivuliasta. Synnytys kesti vajaa 20h. Epiduraalista hurja apu.
 
Piksu
Itsellä kaks aiempaa käynnistetty niillä cytotec murusilla..onhan ne rajuja ne supparit, mut eipä oo mihin verrata. Kannattaa pyytää ehdottomasti epiduraali tai spinaali tms. tehokas kivunlievitys. Itsellä oli supparit tosi teräviä, melkosia vuoren huippuja piirtyi käyrään ja tosi tiheään, hyvä et hengittää muisti välillä. Mut epiduraalin saatuani olin kuin taivaassa..tunsin millon ponnistaa, mut kipuja ei ollut...ihan hyvin meni loppujen lopuks. Toisen lapsen kohdalla vaan päädyttiin kesken kaiken sektioon kun olikin isompi tapaus ja väärin tulossa sieltä..ei ois mahtunu tulemaan.
 
Allin äiti
Mulla käynnistettiin synnytys Cytoteceillä ja 3.pvänä suostui käynnistymään. Supistukset kipeentyivät pikku hiljaa ja kivunlievitystä ehdin saada mainiosti. Synnytys kesti 18h. Ei ollut huono kokemus, tiesi ainakin suurinpiirtein koska synnyttää.
 
marjut109 harmaana
Mulla kans käynnistettiin cytotec murusilla ja synnytys käynnistyi neljäntenä päivänä.
Ei se kamalaa ollut, tosin mulla ensimmäinen synnytys niin ei ole mihin verrata mutta ei missään nimessä jäänyt mitään pelkoa.
Ja tosiaan tiesihän sitä suurin piirtein milloin synnyttää.. ;)
 
Anska
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.02.2005 klo 10:21 neljän äippä kirjoitti:
Hyväpuoli asiassa on se että henkilökunta tietää että olet tulossa synnyttämään ja osaavat varautua ja saat varmasti kivunlievitystä.
Keinotekoiset supistukset on tosiaan kovempia kuin tavalliset joten kannattaa pyytää epiduraali tms. synnytys kun etenee usein nopeammin kuin normaalisti etenisi.Voi olla aikamoista rytinää ilman kivunlievitystä, kun ei oikein ehdi huilaamaan ennen seuraavaa supistusta.
Onnea matkaan, pärjäät varmasti hyvin!!
Juu hyvä puoli tosiaan se että henkilökunta osaa varautua MUTTA ei se silti sano sitä että saat varmasti puudutusta!
Meinaan mulla ku käynnistivät sillä kapselilla synnytys eteni tosi nopeesti ja salissa sattu olemaan vielä ruuhkaa etten päässy ees heti saliin. En yksinkertasesti ehtiny saamaan mitään kivunlievitystä, särkylääke piikkinä pakaraan oli ainut.
Avautumisvaiheen kipu oli kyllä sanoinkuvaamattoman kova mutta voisin silti tehdä saman milloinvaan uusiks. Ja tuntu ettei supistusten välillä ehtiny kissaa sanomaan!!! Mutta hengissä silti ollaan! =)
 
mammak2
Olen miettinyt aivan samaa, sillä pelkkä ajatus käynnistyksestä kammottaa kun edellinen tuli kiltisti itse. 24pv ois tod.näk. käynnistys kun ei ole suostunut vielä muuten tulemaan, huomenna pitäisi aika varata. On kyllä vähän pettynyt olo kun ei tunnu supistuksia tarpeeksi tulevan, pelottaa että kivut ovat käynnistyksen takia liian rajut meikäläisen pääkopalle.Ekalla kerralla kun kaikki meni niin hyvin. Olen tosin kuullut sellaistakin että supistukset loppuvat kesken jos pää onkin kiinnittynyt väärin, eikä vauvalla ole mahdollisuutta syntyä alakautta.Itsellä kun välillä tulee 5h säännölliset mutta loppuvat sitten kuin seinään...Sitä kun ei neuvolassa voida tutkija varmasti... :'(
 
äiti ja poju
Mulla käynnistettiin synnytys tipalla rv 41+3.
Ei se kyllä kivaa ollut supisti koko ajan, eikä ollut minkäänlaista taukoa. Synnytys kesti vielä 17h elikkä supistukset oli aika tehottomia. Ponnistusvaiheeseen meni 1½h koska supisti, muttei tullut tarvetta ponnistaa. Oli vain pakko yrittää saada se ulos. Tämä kyllä johtui siitä, että oli keinotekoiset supistukset.
En halua pelotella mitenkään ja jokaisella se menee omanlaisesti, mutta hengissä selvittiin.
 
kolmosen odottelija
Ei ole hirveää. Molemmat käynnistetty, eka tipalla, sitä kun lisättiin oli supistukset rajumpia, mutta se ei ollut ongelma vaan enemmänkin painoarvion pettäminen ja lapsen koko. Toka käynnistettiin kans ja neljäntenä päivänä syntyi lopulta melko helpolla, n.½ tuntia kunnon supistusten alettua. Ne neljä edeltävää päivää oli lähinnä oleilua, välillä kävin yön kotonakin kun sairaalassa kävi aika pitkäksi.
 
ei ole oikein vertailukohtaa yhden käynnistetyn synnytyksen perusteella. eli tipalla käynnistettiin, ja ilman epiduraalia mentiin koko synnytys. positiivista oli, että kaikki supistukset tulivat saman päivän aikana, eikä niistä tarvinnut kärsiä 7 tuntia kauempaa. :D
 
Käynnistys ei todellakaan ollut minun kohdalla kamalaa. Käynnistettiin tipalla ja sain koko ajan olla synnytys salissa. Synnytys kesti tipan laitosta laskettuna 5 tuntia. Viimenen tunti oli kamalaa ja kivut viimeset 10 min ihan hirveitä kun en kivun lievitystä kerenny saamaan kun neiti päätti tulla sitten lopulta aikasta vauhdikkaasti. Näen käynnistyksen pelkästään positiivisena toimenpiteenä. =)
 
Eipä se mun mielestä ainakaan millään tavalla mukavaltakaan tuntunu.. Tipalla laitettiin ja koko touhu kesti pikkasen yli viis tuntia. Siinä vaiheessa olin kuitenki valmis mihin tahansa, että kaveri saatiin pihalle!!! :)

Kyllä se hyvin menee!!! Tsemppiä vaan! :hug:

 
on todella yksilöllistä miten menee - en siis halua pelotella

mulla kokemusta yhdestä cytotec käynnistyksestä ja yhdestä itsestään alkaneesta synnytyksestä ja voin sanoa, että supistuksilla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Käynnistetyissä suppareissa ei tuntunut taukoa olevankaan, en halunnut suurinpiirtein varvasta liikauttaa kivun takia, epiduraalia pantanttiin ensin kun ei edennyt kovin vauhdikkaasti, mutta sitten lähtikin sellaisella vauhdilla että puudute tuli alle puoli tuntia ennen vauvan syntymää. Itsestään alkaneessa synnytyksessä tunsin vointini vielä tuntia ennen h-hetkeä 3 min välein tulevilla supistuksilla ilman puudutteita aivan loistavaksi - olin kuin huviretkellä edelliskertaan verrattuna.
 
Minulla ei ole kokemusta "luonnolliseti"alkaneista supistuksiata vaan kumpikin on käynnistetty emättimeen laitetuilla tableteilla. Ensimmäisen synnytyksen kesto oli n. 8h, tuntui kamalan rajuilta supistukset. Toinen synnytys kesti 2,5h ja tuntui älyttömän rajulta. Taidan kuitenkin olla vain äärimmäisen herkkä kivulle :x

Kannattaa kuitenkin pyytää puudutus vähän ennen kuin olo on liian tukala. kummassakaan en saanut epiduraalia, toisella kerralla onneksi paracervikaalin, luojalle kiitos ihanasta hoitajasta!!! Itse kun en olisi kyennyt VAATIMAAN lievitystä. Kerroin etukäteen että esikoisen kivuliaasta synnytyksestä jäi kammo (= paniikki)
 
Mulla laitettiin tippa rv. 42+2 klo 11. klo 13 ei ollut tapahtunut juuri mitään muuta kuin kivuliaat supparit. Kätilö tuplasi annoksen ja kaikki oli ohi seur. 50min aikana, että hurja loppu! Oli kivuliaammat supistukset kuin tavalliset, ja kuulun niihin, jotka eivät ota kivunlievitystä kuin äärimmäisessä hädässä... käytin ainoastaan ilokaasua.
 

Yhteistyössä