Onko kääntyvien etupyörien lukitsemiselle aina tarvetta? (rataskysymys...)

Tuli vaan taas yhdestä ketjusta mieleen. Meillä on käytetty rattaita/vaunuja 7,5v ja mukaan mahtuu neljät rattaat (+ kahdet sateenvarjot) kääntyvillä etupyörillä enkä muista että noita olisi koskaan tarvinut lukita.

Miten muilla?
 
"Vieras"
No mulla on kokemusta kaksipyöräisitä ja kolmipyöräisistä kääntyvistä etupyöristä ja kyllä on tarvinnu lukita. Loskassa ja kuoppaisella tiellä ennenkaikkea, kyllähän sitä etiäpäin pääsee vaikka pyörät on lukitsematta mutta paljon helpompaa on.

Myös sateenvarjorattaiden pyörät oon joutunu lukitsemaan parisiilaisella mukulakivellä. Sateenvarjorattaiden pyörät melkeen kannattais lukita jo hiekallakin mutta aina ei jaksa.
 
Kolmipyöräiset on saatava lukittua pysähdyksissä, koska muuten lapsi voi liikkeillään keikata koko rattaan. Eli jos vaikka lapsen on tarkoitus nukkua rattaissa, niin etupyörä lukkoon. Sama julkisilla liikkuessa, jos lapsen on tarkoitus istua kyydissä. Itse lukitsin pyörän varmuuden vuoksi aina, kun tiesin joutuvani päästämään irti aisasta. Helpottaa myös esim. mukulakivikadulla tai lumisohjossa liikkumista, kun pyörä kulkee vakaasti.
Nelipyöräisillä ei niin tarkkaa.
 
"vieras"
Julkisilla liikkuessa olen aina lukinnut renkaat, meillä siis kaksi kääntyvää eturengasta. Ja lopuksi haluan sanoa että en kadehdi niitä, jotka joutuvat nykyttämään vaunuja ylösalas saadakseen vaunut käännettyä :)
 
"mona"
Ainut missä joudun lukitsemaan on mukulakivetyksellä talvella ja kyseessä aika hepposet matkarattaat. Kesälläkin se jotenkin vielä meni, mutta talvella melkosta täryytystä..
 
Meillä kahdet rattaat on olleet kolmipyöräiset enkä ole noissakaan kokenut tarvetta lukita etupyöriä vaikka autottomina ollaan liikuttu kaikenlaisilla säillä, erilaisissa maastoissa, julkisilla jne. Sateenvarjorattaissa joskus kai kokeilin mutten mitään isompaa hyötyä huomannut, tosin ei noilla olla turhaan mukulakivikaduilla kuljettu.

*pitääkin vissiin kokeilla* :D
 
kaupasta hei
Kolmipyöräiset on saatava lukittua pysähdyksissä, koska muuten lapsi voi liikkeillään keikata koko rattaan. Eli jos vaikka lapsen on tarkoitus nukkua rattaissa, niin etupyörä lukkoon. Sama julkisilla liikkuessa, jos lapsen on tarkoitus istua kyydissä. Itse lukitsin pyörän varmuuden vuoksi aina, kun tiesin joutuvani päästämään irti aisasta. Helpottaa myös esim. mukulakivikadulla tai lumisohjossa liikkumista, kun pyörä kulkee vakaasti.
Nelipyöräisillä ei niin tarkkaa.

Ei näin vaan juuri päinvastoin. Kun etupyörä on lukittuna, niin rattaat kaatuvat helpommin. Kun pyörä pääsee kääntymään ja pyörimään, niin lapsen painon siirtyessä sivulle tai bussin jarruttaessa rattaat pääsevät liikeellään joustamaan, kun pyörä on vapaana. Jos se on lukittuna rattaat juuri lähtevät kaatumaan sinne suuntaan, minne paino siirtyy. Tämä on turvallisuuskysymys. Lumisohjossa ja hiekassa pyörä kannatta lukita. Kuoppaisella tiellä taas on helpompaa kiertää kuopppia, kun kääntyvä pyörä ei ole lukittuna.
 
"vieras"
Meillä oli kolmipyräiset, ja mukulakivillä liikuttaessa piti kyllä lukita. Ehkä kerran tai pari lumikinoksissa ja maastoisessa maastossa, missään pururadalla lukitsemiselle ei ollut tarvetta.
 
"vieras"
Mä en taas yhtään tykkää kääntyvistä etupyöristä joten meidän matkarattaissa ne on aina lukittuina. Ja ennen kuin joku kysyy että miksi ostit kääntyvät jos et niistä tykkää niin kysyn valmiiksi vastaan että mitkä pienet matkarattaat saisi ilman kääntyviä etupyöriä.
 
On pikkasen ollut eroa käveleekö 5km pyörät lukittuna vai vapaasti vonkuen. Ja vastaus on tietysti, että matkaa kävellessä ihan varmasti lukitsin pyörät. Tosin mielummin valitsin kunnon rattaan sille 5 kilsan matkalle, mutta joskus ei ollut vaihtoehtoa.

Kaupassa toki pyörät auki ja lompsuen liikenteeseen. Mutta matkakävelyssä reippaasti liikkuen sivulle mahdollisesti pyörivät pyörät tekevät matkasta selvästi raskaamman tai mutkittelevamman.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26906010]Julkisilla liikkuessa olen aina lukinnut renkaat, meillä siis kaksi kääntyvää eturengasta. Ja lopuksi haluan sanoa että en kadehdi niitä, jotka joutuvat nykyttämään vaunuja ylösalas saadakseen vaunut käännettyä :)[/QUOTE]

Mitä ihmettä nykyttämään? Ei sitä tarvitse kuin vähän aisasta painaista, että eturenkaat nousevat juuri ja juuri ilmaan ja työntää haluaamansa suuntaan, niin kääntyy ilman nykyttyleity.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia ja Salla07
Bussissa ja huonossa maastossa varsinkin on aina ollut pyörät lukittuna. Samoin kadulla, jos siinä on sadevesikouruja jatkuvasti, kääntyvät pyörät on meillä ainakin usein kääntynyt ja loksahtanut sinne koloon jos ei niitä nosta yli mennessään. Etupyöriä siis. Kun on lukittuna, niin menee nätisti yli. Myös bussissa etupyörät oli lukittuna aina.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä noissa on rattailla ja pyörien koollakin merkitystä. Noiden isompien pyörien en ole huomannut lonksuneen tms mihinkään suuntaan pitkilläkään matkoilla, nätisti päässyt hiekkapoluillakin jne. Sateenvarjoista en niin muista kun niitä olen tainnut kuopuksella käyttää kerran ja isommista lapsista on jo aikaa, ne saattoi olla sellaiset etupyörät-ilmassa-sadevesikourun-yli-mallit. Niitä käytettiin lähinnä shoppailureissuilla tms joten maastokokemusta ei niin hirveästi ole.

Mutta täytynee huomenissa muistaa kokeilla vaikka metsälenkillä jos se etupyörän lukitseminen olisikin hyvä idea.
 
"vieras"
En nyt muista missä kaupassa (kauppakeskuksessa) on niin liukas lattia, että matkisten etupyörät luistaa sivuttain jos ei lukitse. Se on tietty kohta vaan mut aina siinä pitää lukita.
 
"Olivia"
Koiraa (vetävää isoa sellaista) kun ulkoilutin, ja rattaiden työntämiseen jäi se yksi käsi, niin tota kyllä oli aika pakollista. D Itse asiassa heivasin sellaiset kääntyväpyöräiset rattaat viikon jälkeen.
 
[QUOTE="Olivia";26913470]Koiraa (vetävää isoa sellaista) kun ulkoilutin, ja rattaiden työntämiseen jäi se yksi käsi, niin tota kyllä oli aika pakollista. D Itse asiassa heivasin sellaiset kääntyväpyöräiset rattaat viikon jälkeen.[/QUOTE]

Meillä koira ei vedä ja tykkäsin että oli helpotus siirtyä kiinteistä etupyöristä (brio kombi) kääntyviin (mountain buggy). Noita kun pystyy kevyesti ohjaamaan yhdellä kädellä ja helpompi niin kulkea "koiran mukaan". Mutta varmaan vetävän koiran kanssa olisi hankala.
 

Yhteistyössä