Onko juristia paikalla? Saako sairaala antaa potilaasta tietoja, jos sukulainen, ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ymmällä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Ymmällä

Vieras
missään nimessä ydinperheeseen lukeutuva, niitä tiedustelee?
Meille kävi juuri tänään niin, että sisar soitti Espoossa sijaitsevaan sairaalaan, jossa hoidetaan pitkäaikaispotilaita. Puhelimeen vastannut haki potilaasta vastaavan hoitajan paikalle. Tämä hoitaja kertoi KAIKEN potilaasta! Nyt sairaudet tietää koko suku! Tämä kyselijä laittoi, itse, vielä sähköpostia meille, mikä potilasta vaivaa. Kyllähän me sen olemme tienneet, mutta emme potilaan toivomuksesta siitä olleet suvulle toitottaneet.
Potilas leikattiin suuressa espoolaisessa sairaalassa, jossa tiedusteltiin, kenelle tietoja saa antaa. Potilaan siirrosta toiseen sairaalaan ilmoitettiin, kun se oli jo tapahtunut. Ei kyselty tietojen luovutusasiaa. Oletimme, että se seuraa samana.
Nyt kyrsii niin kovin, että jotain on tehtävä, että potilaan sairauksista ei ulkopuolisille toitoteta! Kuka tahansa voi näköjään saada tietoja kenestä tahansa, kun esittäytyy siskoksi tai veljeksi. Haluan tämmöiseen stopin, haluan hölösuun vastuuseen.

En ole juristi, mutta vastaan kuitenkin.

Potilaan tietoja saa antaa vain lähimmälle omaiselle jos on kyse aikuisesta.
Jos on kyse lapsesta, niin lapsen vanhemmille.

Ellei tiedetä lähintä omaista (sitä voi kysyä myös poliisin tiedoista ellei sairaalan missään tiedoissa näy), ja potilas on tajuton, saa tietoja antaa potilaan omille vanhemmille ja lapsille.

Puhelimessa voi olla vaikea varmistaa että antaa tietoja oikealle henkilölle, mutta se on silti hoitajan tehtävä.

Tässäkin muuten pätee se että potilaan omalla suostumuksella, ei siis mitenkään automaattisesti saa lallatella edes niille ihan lähisukulaisille jos potilas ei siihen suostumusta ole antanut.

Joskus voi olla ihan hyvä että suku sa tietää. miksi sairauta pitäis slata, varsinkin jos o jotain vakaasta kyse?
Mun täti muuten valehteli Oulun sairaalaan etttä on mun äiti ja sairaala yhdisti puhelun sitten hänelle. Lähimmän omaisen kohdalla mulla lukee mun mies , mutta ei mua haitannut yhtään. Naurettiin vaan tapausta yhdessä, että mun äiti soittaa, vaikka on kuollut

Joskus voi olla ihan hyvä että suku sa tietää. miksi sairauta pitäis slata, varsinkin jos o jotain vakaasta kyse?
Mun täti muuten valehteli Oulun sairaalaan etttä on mun äiti ja sairaala yhdisti puhelun sitten hänelle. Lähimmän omaisen kohdalla mulla lukee mun mies , mutta ei mua haitannut yhtään. Naurettiin vaan tapausta yhdessä, että mun äiti soittaa, vaikka on kuollut

Just joo, liikaan laimennettua maitoa systeemissä :kieh:

Onneksi et ole hoitoalalla. Sulla ei ole tietoa etiikasta patkaakaan. :mad:

[QUOTE="vieras";28210537]Onneksi et ole hoitoalalla. Sulla ei ole tietoa etiikasta patkaakaan. :mad:[/QUOTE]

etiikkaa tai ei, mutta mua ei haitannut se että muutkin tiesivät että olen siaralassa. Ja olin vasta menettänhyt vauvani, se ei ollut mikään salaisuus, p'invastoin se oli tieto jonka sia jaklaa suvin kanssa

Juristi en ole, mutta ilman potilaan suostumusta tietoja ei saa luovuttaa KENELLEKKÄÄN eteenpäin, mikäli potilas siis on siinä kunnossa että voi tahtonsa ilmaista (ja jos ei ole, silloin pitäisi olla nimettynä holhoaja/edunvalvoja joka päättää asioista), ei siis edes perheenjäsenille/lähiomaisille. Laki potilastietojen luovuttamusesta on erittäin tiukka. Käsittääkseni sairaalalla ei ole oikeutta edes kertoa onko ko. henkilö ylipäätään potilaana heillä.

etiikkaa tai ei, mutta mua ei haitannut se että muutkin tiesivät että olen siaralassa. Ja olin vasta menettänhyt vauvani, se ei ollut mikään salaisuus, p'invastoin se oli tieto jonka sia jaklaa suvin kanssa

Etko todellakaan pysty kasittamaan, etta kaikki eivat ole samanlaisia kuin sina olet. Olet kylla vahemman fiksu tapaus.

Mina olen erittain yksityinen ihminen, ja minun asioistani ei larpateta muille. Muutoin asia menee eteenpain. Jokaisella ihmisella on oikeus yksityisyyteen, jos siita sen sijaan luopuu vapaaehtoisesti, so what?

[QUOTE="vieras";28210573]Etko todellakaan pysty kasittamaan, etta kaikki eivat ole samanlaisia kuin sina olet. Olet kylla vahemman fiksu tapaus.

Mina olen erittain yksityinen ihminen, ja minun asioistani ei larpateta muille. Muutoin asia menee eteenpain. Jokaisella ihmisella on oikeus yksityisyyteen, jos siita sen sijaan luopuu vapaaehtoisesti, so what?[/QUOTE]
juu on toki, mutta vaikeaa on puhelimitse selvittää onko kyselijä just se henkilä joka sanoo olevansa
Minäkin olen joutunut yhdistämään puheluita, en kyllä aina voinut mitenkään tietää onko kysinen henkilö jotkain sukua vai ei.

juu on toki, mutta vaikeaa on puhelimitse selvittää onko kyselijä just se henkilä joka sanoo olevansa
Minäkin olen joutunut yhdistämään puheluita, en kyllä aina voinut mitenkään tietää onko kysinen henkilö jotkain sukua vai ei.

Voi pyhä yksinkertaisuus :headwall: ootko ihan oikeesti noin tyhmä vai esitätkö vaan että saat kommentteja?? Kumpi vaan niin :O oikeesti :O

Juristi en ole, mutta ilman potilaan suostumusta tietoja ei saa luovuttaa KENELLEKKÄÄN eteenpäin, mikäli potilas siis on siinä kunnossa että voi tahtonsa ilmaista (ja jos ei ole, silloin pitäisi olla nimettynä holhoaja/edunvalvoja joka päättää asioista), ei siis edes perheenjäsenille/lähiomaisille. Laki potilastietojen luovuttamusesta on erittäin tiukka. Käsittääkseni sairaalalla ei ole oikeutta edes kertoa onko ko. henkilö ylipäätään potilaana heillä.

kyllä me ainkin kerotiin , varsinkin jos potilasta tuli neuvontaan kysymään joku niin kyllä me sanottiin millä osastolla on. Mistä ihmeestä voit tietää josm joiku tulee neuvonnan luukulle että onko se omainen. Jos sihen rekistetiin ei ole erikseen merkitty että ei saa kertoa niin kerrottiin. tai potilas on esim kuollut niin sanottiin van että ei ole potilaana tällä, myös jos oli siirretty toiseen sairaalaan, kerrottiin että ei ole täällä potilaana.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";28210637]Voi pyhä yksinkertaisuus :headwall: ootko ihan oikeesti noin tyhmä vai esitätkö vaan että saat kommentteja?? Kumpi vaan niin :O oikeesti :O[/QUOTE]
sairaalaan soittaa niin paljon ihmisiä että ei niistä voi selvitää kuka on sukulainen. Jos tietää toisen henkilön syntymäajan , yhdistetään sille osastolle missä kyseinen potilaas on.

Kiitos kaikille! Näin minäkin olen sen ymmärtänyt. En itsekään haluaisi, että esim. anoppini, johon emme ole vuosikausiin olleet yhteydessä, saisi tietää sairauksistani. Kyse ei olisi välittämisestä, vaan asian levittämisen ilosta, ettänyt sairastaa sitä ja tätä, huono oli miniä jo ottaissa!

[QUOTE="Vieras";28210495]No sittenhän sinä otat potilasasiamieheen yhteyttä. Tai k.o hoitajan esimieheen. Jos et halua asialöe julkisuutta niin miksi sitä täällä vatvot?[/QUOTE]

En todellakaan halua kailottaa läheiseni sairaudesta maailmalle! Julkisuutta haen vaan tässä asiassa, kuinka espoolaisessa sairaalassa potilaan yksityisasia on kerrottu ulkopuoliselle henkilölle. Minusta tämä vääryys kaipaa julkisuutta!

Espoossa on kaksi sairaalaa, iso = Jorvin sairaala, toinen johon siirrettiin = puolarmetsän sairaala. Haluat kertoa että espoolaisessa sairaalassa kävi näin mutta et silti mainitse sairaaloiden nimiä vaikka ne kaiken lisäksi on näin helppo päätellä...

Mua nyt hiukan ihmetyttää, et mistä tää soittaja on ees tiennyt, et kyseinen sukulainen on siel sairaalas? Harva ihminen kuitenkaan soittelee sairaaloihin kysellen millon kenestäkin sukulaisestaan, jos ei edes tiedä sen siellä olevan. Siis ajatuksella, että saisi jotain tietoa kyseisestä ihmisestä.

Tähän tapaukseen ottamat kantaa, niin siel puhelimen päässä on kuitenkin todella vaikeeta tietää, et saako just tälle siskolle/miehelle/äidille antaa tietoja vai ei.

Ellei tiedetä lähintä omaista (sitä voi kysyä myös poliisin tiedoista ellei sairaalan missään tiedoissa näy), ja potilas on tajuton, saa tietoja antaa potilaan omille vanhemmille ja lapsille.

Puhelimessa voi olla vaikea varmistaa että antaa tietoja oikealle henkilölle, mutta se on silti hoitajan tehtävä.

höpö höpö, mä sain ainakin meikusta ihan puhelimitse tiedot mun mummon voinnista kun soitin sinne ja kerroin olevani mummoni lapsenlapsi. Isäni ja hänen veljensä kaiketi ovat ne viralliset lähiomaiset, mutta kyllä mäkin sain tiedot ihan useempana päivänä kun vaan soitin ja kysyin.

Mä olen oikeasti vähän järkyttynyt tästä keskustelusta. Olen ihan naiivisti uskonut että tietosuoja toteutuu sairaaloissa koska LAKI määrää niin. Mutta näköjään siellä hoitajat lörpöttelee puhelimessa vaikka koko sairaskertomuksen kenelle tahansa kuka sattuu soittamaan ja esittäytymään sukulaiseksi edes varmistamatta asiaa (koska se on puhelimessa niin hankalaa... o_O)

Laki potilasasiakirjojen säilyttämisestä ja luovuttamisesta sekä terveydenhuoltoalan henkilökunnan salassapitovelvollisuudesta on kuitenkin aika selkeä. Mitään tietoja ei saa luovuttaa ulkopuoliselle taholle ilman potilaan tai hänen huoltajansa/edunvalvojansa suostumusta.

Lain mukaan tietoja saa antaa vain sille henkilölle, joka on merkitty lähiomaiseksi potilaan papereihin. Kyllä itsekin myönnän, että joskus olen myös kertonut muillekin potilaan läheisille tietoja esim. jos potillaalla on monta lasta tai sitten jos potilaalla ei ole lapsia, mutta sisarukset soittelee. Periaate meillä osastolla kuitenkin on, että vain yhdelle niitä tietoja annetaan, kun ajanpuutteen vuoksi emme voi puhelimessa lätistä samoja asioita kertaalleen.

Koskaan en kuitenkaan kerro edes sille läheisimmälle omaiselle kaikkea, vaan hänelle kuuluu juuri se sen hetkinen tilanne. Potilaalla voi oikeasti olla asioita, joita hän ei halua muiden tietävän.

Lain mukaan tietoja saa antaa (täysivaltaisen) potilaan nimeämille tahoille. Jos siellä lukee että Matti ja Maija Meikäläinen, asia on kunnossa ja näin menetellään. Jotkut kuitenkin antavat luvan kertoa sairaalassaolostaan esim "kaikille jostka kysyvät" tai "omaisille". Potilaan sisarukset ovat omaisia.

Yhteistyössä