onko jonkun lapsella "infektioastmaa"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3tyvärenmuori
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3tyvärenmuori

Vieras
siinäpä se kysymys tulikin:)eli onko jonkun lapsella astmaa joka vaivaa vain flunssa aikana?olen suunnitellut papillonin ostoa jo pidemmän aikaa mutta mietityttää tuo keskimmäinen kun hänellä infektioastma.mitään allergioita ei ole.on testattu hevonen,koira,kissa,koivu,siitepölyt yms. perinteisemmät.minkäänlaista reaktiota ei tullut.mutta nyt mietin että uskaltaako ostaa jos sitten paheneekin.

Mä käsitin, että infektioastma voi olla vaan kerran, yhden flunssan yhteydessä, eikä välttämättä enää ikinä tule.
Meillä oli viimeisen korvatulehduksen yhteydessä diagnoosina myös infektio astma, mutta ihan terveen paperit mun käsittääkseni tuli jälkitarkastuksessa, eikä lääkäri ainakaan puhunu mitään siitä, että infektioastma ilman muuta uusisi myöhempien flunssien yhteydessä.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä käsitin, että infektioastma voi olla vaan kerran, yhden flunssan yhteydessä, eikä välttämättä enää ikinä tule.
Meillä oli viimeisen korvatulehduksen yhteydessä diagnoosina myös infektio astma, mutta ihan terveen paperit mun käsittääkseni tuli jälkitarkastuksessa, eikä lääkäri ainakaan puhunu mitään siitä, että infektioastma ilman muuta uusisi myöhempien flunssien yhteydessä.

Varsinaisen infektioastmadiagnoosin saa kyllä vasta sitten, kun on useamman kerran ollut hengitystä ahtauttava infektio.

Eli yksi ahdistava tulehdus ei ole sama kuin infektioastma.

Ja infektioastmaa hoidetaan normaalisti niin, että lapsi saa hengitystieinfektioiden yhteydessä astmalääkityksen. Muulloin lapsi pärjää ilman sitä. Eikä infektioastmaisella tarvitse olla allergioita, tai mihinkään muuhun reagoivaa astmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Ja infektioastmaa hoidetaan normaalisti niin, että lapsi saa hengitystieinfektioiden yhteydessä astmalääkityksen. Muulloin lapsi pärjää ilman sitä. Eikä infektioastmaisella tarvitse olla allergioita, tai mihinkään muuhun reagoivaa astmaa.
Me saatiin astma lääkitys, kuukauden kuuri, ja sen jälkeen lääkäri totesi terveeksi kaikinpuolin. Olis pitäny ehkä kysellä tarkemmin.

meillä nyt 3v7kk jäbällä infektioastma.Diagnosoitiin vasta kun tuli kolmannen kerran tarve oastolle hoitoon.Nyt on pysyvä lääkitys Flixotide jatkuvana 2x2,aamulla ja illalla,sekä vielä kohtauksiin ventoline.
Allergioitakin ilmaantui...koivu jo melko voimakkaana,koira,pähkinä, kananmuna.

Meillä 2 vuotiaalla infektioastma ja lääkäri korosti sitä, että sillä ei periaatteessa ole mitään tekemistä tavallisen astman kanssa, mutta meillä suvussa paljon astmaa niin toki mahdollista että tulee myöhemmin muutenkin. Itse en hanki karvaisia lemmikkejä kokeeksikaan, mutta mulla onkin itsellä aikuisena puhjennu esim. koira-allergia.

Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
Meillä 2 vuotiaalla infektioastma ja lääkäri korosti sitä, että sillä ei periaatteessa ole mitään tekemistä tavallisen astman kanssa,---

No näin se meillekin sanoi, ja antoi ymmärtää, että se on vaan sen yhden kerran juttu, ei siitä tarvi välittää sen enempää.

ei se kyllä ole mikään yhden kerran juttu :| Diagnosoidaankin vasta sen kolmannen kerran yhteydessä.Joka kerta kun flunssa tulee,niin heti pysyvää lääkitystä nostetaan ja otetaan vielä se kohtauslääke mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
Meillä 2 vuotiaalla infektioastma ja lääkäri korosti sitä, että sillä ei periaatteessa ole mitään tekemistä tavallisen astman kanssa,---

No näin se meillekin sanoi, ja antoi ymmärtää, että se on vaan sen yhden kerran juttu, ei siitä tarvi välittää sen enempää.

No infektioastma voi olla ohimenevääkin, eli ei aiheuta enää oireita lapsen kasvaessa. Mutta pääsääntöisesti se on kyllä infektioissa toistuvaa, vaikka joillain se voi olla kertaluontoistakin. Paitsi että virallisesti infektioastmadiagnoosi vaatii useamman hengitysteitä ahtauttaneen infektion.

Mutta siis infektioastma ei ole sama asia, kuin "tavallinen astma". Se on vaan tila, jossa hengitystiet ahtautuu infektion yhteydessä.

Oiskohan lääkäri sitten vaan kääntäny taudin nimen, "Bronchitis astmatica" lukee sairauskertomuksessa, väärin, tai oikeamminkin suoraan, kun eikös bronchitis ole bakteerin aiheuttama tulehdus, eli niinkun infektio? Meillä on virolainen lääkäri, niin jos hän ei sitten osannu selittää tuota asiaa ihan kunnolla suomeksi, koska mun mielestä hän puhui infektioastmasta.

Täällä yksi aikuinen jolla infektioastma ja minulla se ei tosiaan ole jäänyt yhteen kertaan.Eli ainakin tuo jonkun saama selitys että "voi olla vain yhden kerran" ei pidä missään nimessä paikkaansa.Itsellä kovan flunssan aikana tukkii kyllä sitkeällä limalla hengitystiet niin että tuntuu että "lähtö on lähellä" mutta kertaakaan en ole vielä sairaalaan asti lähtenyt(vaikka olisi pitänyt...)ja nyt lääkittynä sitten menee infektioissa paremmin.Lisäksi minulla on muita allergioita mutta meillä on koira eikä se aiheuta minulle mainittavia vaikeuksia.Sitten taas normaalissa elämässäkin sen huomaa siten että astman kaltaisia muita oireita ilmenee portaita noustessa ja juostessa.Infektioastmankaan kanssa ei ole leikkimistä,joten lastenkin toistuvia vaikeuksia infektioissa ei kannata liian pitkään jäädä katselemaan.

Kolmannella kerralla, ja toisella sairaalassa osastolla olokerralla lapselle diagnosoitiin infektioastma, oli vuoden ikäinen tuolloin. Saatiin lääkkeet, ja aina infektion yhteydessä tai kun meinasi tulla - oli nuhainen esim. - annettiin lääkettä, vältyttiin sairaalareissuilta sittemmin.

Lapsella oli tuolloin päällä ruoka-aineallergioita, hakusessa oli että mitkä kaikki aiheuttaa oireita.

Verikokeissa ja ihotesteissä ei ollut millekään allerginen, mutta lääkärien kehoituksesta mentiin oireiden mukaan silti.

Koti saneerattiin allergia- ja astmakodiksi eli ei mattoja, ei kukkia , ei lemmikkieläimiä (ei ollut aiemminkaan), ei sängynpeitteitä tai muitakaan ylimääräisiä rekstiilejä ja siivousta, siivousta jne...

INfektioastma jäi pois kun ikää tuli lisää.

Ruoka-aineallergia alkaa pikkuhiljaa väistyä, kestää jo niitäkin ruoka-aineita mitä tuolloin ei sietänyt ollenkaan. Edelleen on kuitenkin rajoitteita.

Nyt meillä on jo vähän tekstiilejäkin, esim. sohvatyynyt ja semmonen päiväviltti, mikä villahuopa nyt liekään, fleeseä en uskalla kuitenkaan hankkia, koska on melkoinen pölypesä.

Yhteistyössä