Onko jollekkin teistä "määrätty" pvkodissa hoitoaika lapsille jos olet itse kotona?

  • Viestiketjun aloittaja tättäräärää
  • Ensimmäinen viesti
miettijä
Alkuperäinen kirjoittaja työtön äiti:
Tällävälin yritän tehdä kaikkeni työllistymisen eteen, ja haen lapset hoidosta aikaisemmin kuin töissäollessa.
Jos kaikilla olisikin tuo asenne, niin hyvä. Kokopäivähoito on kuitenkin arveluttavaa tuossa tilanteessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Alkuperäinen kirjoittaja tättäräärää:
Ihmettelin kun pvkodissamme yksi äiti saa tuoda vasta 8.30 ja pitää hakea 15.00. Itse tällä hetkellä työtön ja lapset pvkodissa muttei mitään aikoja ole sanottu. Vien ennen kahdeksaa ja haen neljän jälkeen, ihan miten jaksan. o
Jospa sana ei ole kulkenut pk:n johtajalle että olet tällä hetkellä työtön? Ja pakottaahan ei voi tuollaisiin systeemeihin ketään, kun Suomessa on kuitenkin subjektiivinen päivähoito-oikeus joten ehkä eivät halua alkaa tästä liikaa meteliä nostamaan. Mutta tietysti pk:ssa toivotaan että ne vähän määrärahat ei kulu tällaisten juttujen takia.
?? Jos on sovittu joku hoitoaika niin eikö lapset saa sen ajan olla tarhassa vaikka jompikunpi vanhemmista kotona? Ja ei kai ne sieltä tarhasta tule tarkistamaan että missä vanhemmat päivänsä viettää?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Alkuperäinen kirjoittaja tättäräärää:
Ihmettelin kun pvkodissamme yksi äiti saa tuoda vasta 8.30 ja pitää hakea 15.00. Itse tällä hetkellä työtön ja lapset pvkodissa muttei mitään aikoja ole sanottu. Vien ennen kahdeksaa ja haen neljän jälkeen, ihan miten jaksan. o
Jospa sana ei ole kulkenut pk:n johtajalle että olet tällä hetkellä työtön? Ja pakottaahan ei voi tuollaisiin systeemeihin ketään, kun Suomessa on kuitenkin subjektiivinen päivähoito-oikeus joten ehkä eivät halua alkaa tästä liikaa meteliä nostamaan. Mutta tietysti pk:ssa toivotaan että ne vähän määrärahat ei kulu tällaisten juttujen takia.
tietää kyllä että olen työtön.
 
Hisu
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Alkuperäinen kirjoittaja tättäräärää:
Ihmettelin kun pvkodissamme yksi äiti saa tuoda vasta 8.30 ja pitää hakea 15.00. Itse tällä hetkellä työtön ja lapset pvkodissa muttei mitään aikoja ole sanottu. Vien ennen kahdeksaa ja haen neljän jälkeen, ihan miten jaksan. o
Jospa sana ei ole kulkenut pk:n johtajalle että olet tällä hetkellä työtön? Ja pakottaahan ei voi tuollaisiin systeemeihin ketään, kun Suomessa on kuitenkin subjektiivinen päivähoito-oikeus joten ehkä eivät halua alkaa tästä liikaa meteliä nostamaan. Mutta tietysti pk:ssa toivotaan että ne vähän määrärahat ei kulu tällaisten juttujen takia.
?? Jos on sovittu joku hoitoaika niin eikö lapset saa sen ajan olla tarhassa vaikka jompikunpi vanhemmista kotona? Ja ei kai ne sieltä tarhasta tule tarkistamaan että missä vanhemmat päivänsä viettää?
Kyllähän tarhassa saa olla vaikka vanhemmat olisi kotona, kun kerran on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Mutta pk:t siis yrittävät säästää siten, että ne vanhemmat joilla ei oikeasti ole tarvetta pitkälle iltapäivään meneviin hoitopäiviin, hakisivat lapsensa niin että iltavuoro selvittäisiin mahd. vähäisellä miehityksellä.
 
ss
Alkuperäinen kirjoittaja Nyt harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Mun työtön tuttu pitää lastansa 8-16 päiväkodissa ku ite "hakee" töitä. No, todellisuudes makaa kotona. Päivähoito on yh:lle ilmasta, joten kaljaankin jää rahaa :(
Jos sattuu päivällä eksyyn baariin, vanhempi tyttö hakee koulusta päästyään pikkusiskon, näin joillakin... :(
Älä yleistä. Itse ainakin haen töitä ja lyhellä varoitusajalla mennyt lyhyitäkin sijaisuuksia tekemään. ja vaikka yh olenkin , en makaa kotona eikä vanhimmat lapseni joudu lapsia hakemaan pvkodista. Ja tiedoksi sinulle ettei ainakaan meidän pvkodista saa edes sisarukset hakea elleivät ole täysi-ikäisiä. Ja baariinkaan en ole vielä kertaakaan eksynyt. puhuit varmaan nyt itsestäsi?
En mä yleisänytkään, kerroin vaan yhden version, surullisen.
Tän naisen vanhin on 17v ja saa hakea siskon
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyt harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Mun työtön tuttu pitää lastansa 8-16 päiväkodissa ku ite "hakee" töitä. No, todellisuudes makaa kotona. Päivähoito on yh:lle ilmasta, joten kaljaankin jää rahaa :(
Jos sattuu päivällä eksyyn baariin, vanhempi tyttö hakee koulusta päästyään pikkusiskon, näin joillakin... :(
Älä yleistä. Itse ainakin haen töitä ja lyhellä varoitusajalla mennyt lyhyitäkin sijaisuuksia tekemään. ja vaikka yh olenkin , en makaa kotona eikä vanhimmat lapseni joudu lapsia hakemaan pvkodista. Ja tiedoksi sinulle ettei ainakaan meidän pvkodista saa edes sisarukset hakea elleivät ole täysi-ikäisiä. Ja baariinkaan en ole vielä kertaakaan eksynyt. puhuit varmaan nyt itsestäsi?
Ei kai mistään tarhasta anneta lapsia mukaan alaikäisille?? Ja hakija pitää olla merkittynä varahakijaksi. Kuka vaan ei saa lapsia mukaan vaikka olisi kuinka lasten tuttu. Sitäpaitsi jos lapsia hakeva aikuinen vaikuttaa humalaiselta tai haisee pahasti alkoholille niin siitä lähtee ilmoitus lastensuojeluun. Ja humalaiselle ei edes lapsia luovuteta.
 
ss
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyt harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Mun työtön tuttu pitää lastansa 8-16 päiväkodissa ku ite "hakee" töitä. No, todellisuudes makaa kotona. Päivähoito on yh:lle ilmasta, joten kaljaankin jää rahaa :(
Jos sattuu päivällä eksyyn baariin, vanhempi tyttö hakee koulusta päästyään pikkusiskon, näin joillakin... :(
Älä yleistä. Itse ainakin haen töitä ja lyhellä varoitusajalla mennyt lyhyitäkin sijaisuuksia tekemään. ja vaikka yh olenkin , en makaa kotona eikä vanhimmat lapseni joudu lapsia hakemaan pvkodista. Ja tiedoksi sinulle ettei ainakaan meidän pvkodista saa edes sisarukset hakea elleivät ole täysi-ikäisiä. Ja baariinkaan en ole vielä kertaakaan eksynyt. puhuit varmaan nyt itsestäsi?
Ei kai mistään tarhasta anneta lapsia mukaan alaikäisille?? Ja hakija pitää olla merkittynä varahakijaksi. Kuka vaan ei saa lapsia mukaan vaikka olisi kuinka lasten tuttu. Sitäpaitsi jos lapsia hakeva aikuinen vaikuttaa humalaiselta tai haisee pahasti alkoholille niin siitä lähtee ilmoitus lastensuojeluun. Ja humalaiselle ei edes lapsia luovuteta.
Siks tää tuttu ei ite haekkaan jos haisee kaljalle, ja uskokaa ny, sisko saa hakee. Merkitty on yhdeksi hakijaksi isän lisäksi.
 
e
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyt harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Mun työtön tuttu pitää lastansa 8-16 päiväkodissa ku ite "hakee" töitä. No, todellisuudes makaa kotona. Päivähoito on yh:lle ilmasta, joten kaljaankin jää rahaa :(
Jos sattuu päivällä eksyyn baariin, vanhempi tyttö hakee koulusta päästyään pikkusiskon, näin joillakin... :(
Älä yleistä. Itse ainakin haen töitä ja lyhellä varoitusajalla mennyt lyhyitäkin sijaisuuksia tekemään. ja vaikka yh olenkin , en makaa kotona eikä vanhimmat lapseni joudu lapsia hakemaan pvkodista. Ja tiedoksi sinulle ettei ainakaan meidän pvkodista saa edes sisarukset hakea elleivät ole täysi-ikäisiä. Ja baariinkaan en ole vielä kertaakaan eksynyt. puhuit varmaan nyt itsestäsi?
Ei kai mistään tarhasta anneta lapsia mukaan alaikäisille?? Ja hakija pitää olla merkittynä varahakijaksi. Kuka vaan ei saa lapsia mukaan vaikka olisi kuinka lasten tuttu. Sitäpaitsi jos lapsia hakeva aikuinen vaikuttaa humalaiselta tai haisee pahasti alkoholille niin siitä lähtee ilmoitus lastensuojeluun. Ja humalaiselle ei edes lapsia luovuteta.


Oon mä ainakin hakenu 16 vuotiaana siskon lasta tarhasta. sitä en tiiä oliko johonkin mua merkitty hakijaksi.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyt harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Mun työtön tuttu pitää lastansa 8-16 päiväkodissa ku ite "hakee" töitä. No, todellisuudes makaa kotona. Päivähoito on yh:lle ilmasta, joten kaljaankin jää rahaa :(
Jos sattuu päivällä eksyyn baariin, vanhempi tyttö hakee koulusta päästyään pikkusiskon, näin joillakin... :(
Älä yleistä. Itse ainakin haen töitä ja lyhellä varoitusajalla mennyt lyhyitäkin sijaisuuksia tekemään. ja vaikka yh olenkin , en makaa kotona eikä vanhimmat lapseni joudu lapsia hakemaan pvkodista. Ja tiedoksi sinulle ettei ainakaan meidän pvkodista saa edes sisarukset hakea elleivät ole täysi-ikäisiä. Ja baariinkaan en ole vielä kertaakaan eksynyt. puhuit varmaan nyt itsestäsi?
Ei kai mistään tarhasta anneta lapsia mukaan alaikäisille?? Ja hakija pitää olla merkittynä varahakijaksi. Kuka vaan ei saa lapsia mukaan vaikka olisi kuinka lasten tuttu. Sitäpaitsi jos lapsia hakeva aikuinen vaikuttaa humalaiselta tai haisee pahasti alkoholille niin siitä lähtee ilmoitus lastensuojeluun. Ja humalaiselle ei edes lapsia luovuteta.
Siks tää tuttu ei ite haekkaan jos haisee kaljalle, ja uskokaa ny, sisko saa hakee. Merkitty on yhdeksi hakijaksi isän lisäksi.

Eli tiedät, että se akka siellä ryyppää lasten aikana, etkä tee asialle muuta kuin tulet tänne päivittelemään..jep jep
 
riippuu vähän
kaippa se riippuu myös siitä onko ns. tukitoimena tuo päivähoito? Esim. jos äiti väsynyt niin kyllä pk paikan lapsille saa ja hoitoajoista sovitaan. Sitten taas jos on mm. vain sen takia hoidossa lapsi että saa virikkeitä jne niin eiköhän näille ole ne hoitoajat. näin ainakin meillä on ollut noissa pk:ssa tapana
 
vieras
Meillä pk:ssa kehoitetaan hakemaan lapsi klo 15 mikäli toinen vanhemmista kotona.

Esikoinen on 5 vuotias ja 8 pvää kuussa pk:ssa, itse olen äitiyslomalla. Maksamme täyttä hoitomaksua. Haemme lapsen klo 16. Jos vaaditaan hakemaan aiemmin, vaadin 8*1 tunti=yhden hoitopäivän verrsn sitten pois hoitomaksuista.

Toistaiseksi ei kyllä ole asiasta mitään sanottu.
 
ss
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyt harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Mun työtön tuttu pitää lastansa 8-16 päiväkodissa ku ite "hakee" töitä. No, todellisuudes makaa kotona. Päivähoito on yh:lle ilmasta, joten kaljaankin jää rahaa :(
Jos sattuu päivällä eksyyn baariin, vanhempi tyttö hakee koulusta päästyään pikkusiskon, näin joillakin... :(
Älä yleistä. Itse ainakin haen töitä ja lyhellä varoitusajalla mennyt lyhyitäkin sijaisuuksia tekemään. ja vaikka yh olenkin , en makaa kotona eikä vanhimmat lapseni joudu lapsia hakemaan pvkodista. Ja tiedoksi sinulle ettei ainakaan meidän pvkodista saa edes sisarukset hakea elleivät ole täysi-ikäisiä. Ja baariinkaan en ole vielä kertaakaan eksynyt. puhuit varmaan nyt itsestäsi?
Ei kai mistään tarhasta anneta lapsia mukaan alaikäisille?? Ja hakija pitää olla merkittynä varahakijaksi. Kuka vaan ei saa lapsia mukaan vaikka olisi kuinka lasten tuttu. Sitäpaitsi jos lapsia hakeva aikuinen vaikuttaa humalaiselta tai haisee pahasti alkoholille niin siitä lähtee ilmoitus lastensuojeluun. Ja humalaiselle ei edes lapsia luovuteta.
Siks tää tuttu ei ite haekkaan jos haisee kaljalle, ja uskokaa ny, sisko saa hakee. Merkitty on yhdeksi hakijaksi isän lisäksi.

Eli tiedät, että se akka siellä ryyppää lasten aikana, etkä tee asialle muuta kuin tulet tänne päivittelemään..jep jep
Se on muutenkin jo lastensuojelun alasena, osaa vaa hoitaa asiat ulos päin siististi. Ja täällä meijän pikku kylässä, ei valitettavasti uskalla puuttua toisten asioihin...
 
dfgfg
Mä olen kotona vauvan kanssa ja isommat päiväkodissa, Miksi näin, siihen on syyt, mutta ei niistä sen enempää.

hoitoaika on 8-16.
Kukaan ei ole sanonut milloin saisin viedä ja milloin pitää hakea. Tai oikeastaan ovat pyytäneet että toisin lapset mielummin 7.45, jotta ehtivät olla hetken ennenkuin alkaa aamupala..

Ja en ymmärrä miksi olisi oikeutta määrätä aikoja minkä saavat olla hoidossa, sillä maksamme hoidosta, eikä laissa lue että jos toinen vanhempi kotona, lapsi saa olla hoidossa vain x - x välisen ajan.

 
K
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Tuttu pk-täti mulle kerran tätä selitti (ei siis omat lapset ole edes hoidossa, mutta tuli puheeksi) että jos jompikumpi vanhempi on kotona niin olisi parempi että hakee lapsen niin että sille iltavuorossa olevalle työntekijälle ei jää "liikaa" lapsia. Muuten joutuu joku toinen jäämään hänen kanssaan ja pk:lle tulee ylimääräisiä palkkakustannuksia näistä lapsista jotka voitaisiin yhtä hyvin hakea tuntia aikaisemminkin.
Niin, kaupunki säästää..
 
-
Mä en tajua näitä jotka selittävät pitkää päivää tms. sillä, että maksavat täyttä hoitomaksua.

Mutta tätä kai se nykyajan vanhemmuus joillekin on, viis lapsista kun raha vain merkitsee.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Mä en tajua näitä jotka selittävät pitkää päivää tms. sillä, että maksavat täyttä hoitomaksua.

Mutta tätä kai se nykyajan vanhemmuus joillekin on, viis lapsista kun raha vain merkitsee.
Niinpä. Kotiäitiyden puolestapuhujatkin menee töihin ja vie lapset hoitoon kun ne täyttää kolme ja tuet loppuu. Rahahan se vaan merkitsee.
 
Wide
Alkuperäinen kirjoittaja w:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
En ole kursseilla käyny eikä niihin tarvi mennä. Ja hoitopaikka pitää kunnan järjestää jos saat työpaikan.
Mulla ainakin oli pakollista työkkärin järjestämää kurssitusta jonne ei saanut tuoda lapsia. Miten työtä haetaan ym. nimikkeellä. Myöskään työkkärin alkuhaastatteluun ei voinut ottaa lapsia mukaan. Sanottiin että sinun pitää olla ensisijaisesti työnhakija, toissijaisesti voit hoitaa lapsia. Onhan se totta että pitää olla markkinoiden käytettävissä.

Esimerkiksi opettajilla työttömyysjaksot on yleisiä kuten myös se että soitetaan sijaisuuksista päivän varoajalla kotiin. Ei MITÄÄN MAHISTA HYLÄTÄ HOITOPAIKAA VAIKKA OLEN TYÖTÖN OPETTAJA.

Mulla oli mukana lapset työkkäris kun ekaa kertaa kävin eikä se haitannut :)
ja kun sanoin ettei hoitopaikkoja enää ole niin ei kommentoitu mitään siitäkään vaan sanottiin että 2 viikkoa aikaa kunnalta sitten hommata paikka kun tarvin.
Mulla ei tule päivän pätkiä töitä joten ymmärrän kyllä että hoitopaikka säilytetään juuri tuollaisten tilanteitten varalle .
Itsellä siitä tuli rahakysymys..En halua maksaa "turhasta".

 
Shelly
Mulla on ainakin lapset täysipäiväisesti tarhasa, kun on tarhapaikka saatu. Itse olen kotona, hoidan kotihommat,käyn kaupassa ja täyttelen niitä työhakemuksia,haen kouluuihn ja käyn työhaastatteluissa. Valitettavaahan se on että töitä ei löydy ilman koulutusta, kahden pienen lapsen yksinhuoltajana. Muutenkin työhaastattelujen sävy muuttuu jos sä kerrot miksi koulu on jäänyt kesken (allergikko korvatulehduskierteessä olleiden lasten sairastelun vuoksi) Vieläkö sais lisäpisteitä siitä että raahaat sen laspen sinne työhaastatteluun mukaan. Toki meilläkin lapset viettävät koti päiviä ja päiväkotiin on sovittu että jos on täysiä hoitopäiviä, hoitaja pulaa meille voi ilmoittaa ja lapset ovat sitten kotipäivää viettämässä. Mun omatunto ei ainakaan hirveästi nyt älähdelly, vaikka olenkin siis vissiin se laiska koti äiti joka ei jaksa hoitaa lapsiaan. Meille vaan riittää se että äiti ja lapset voivat hyvin.
 
vieras
Meidän erityisryhmässä puolipäiväisenä olevan ajat kutakuinkin saneltiin, tosin ne ovat ryhmän aikataulun mukaiset. Säännönmukaisuus on avainsana. On niistä joustettu, jos on ollut tarvetta. Varsinainen ehto oli, ettei lasta haeta päiväuniaikaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Shelly:
Mulla on ainakin lapset täysipäiväisesti tarhasa, kun on tarhapaikka saatu. Itse olen kotona, hoidan kotihommat,käyn kaupassa ja täyttelen niitä työhakemuksia,haen kouluuihn ja käyn työhaastatteluissa. Valitettavaahan se on että töitä ei löydy ilman koulutusta, kahden pienen lapsen yksinhuoltajana. Muutenkin työhaastattelujen sävy muuttuu jos sä kerrot miksi koulu on jäänyt kesken (allergikko korvatulehduskierteessä olleiden lasten sairastelun vuoksi) Vieläkö sais lisäpisteitä siitä että raahaat sen laspen sinne työhaastatteluun mukaan. Toki meilläkin lapset viettävät koti päiviä ja päiväkotiin on sovittu että jos on täysiä hoitopäiviä, hoitaja pulaa meille voi ilmoittaa ja lapset ovat sitten kotipäivää viettämässä. Mun omatunto ei ainakaan hirveästi nyt älähdelly, vaikka olenkin siis vissiin se laiska koti äiti joka ei jaksa hoitaa lapsiaan. Meille vaan riittää se että äiti ja lapset voivat hyvin.
Haet kouluihin mutta mihinkään et ole päässyt? Missä mättää?
 
En ymmärrä jos lasta pidetään pitkää päivää jos toinen vanhemmista on kotona, mutta mielestäni päiväkoti ei saa täysin sanella hoitoaikoja. Täälläkin kyllä toivotaan että virikehoidossa olevat lapset eivät olisi 8-16 ulkopuolisena aikana hoidossa, mutta me saimme kyllä viedä 5-vuotiaan päiväkotiin viime vuonna klo 7.30. Syy oli se, että mieheni sai vietyä lapsen aamulla töihin mennessään, eikä minun tarvinnut raahata joka aamu kahta pienempää mukana (esikoinen oli päiväkodissa puheterapeutin suosituksesta, ennen kuin joku ihmettelee). Kaikilla ei välttämättä ole edes toista autoa ja päiväkotiin useampi kilometri matkaa, niin on ihan reilua että lapsen saa tuoda toisen vanhemman työmatkalla.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
En ymmärrä jos lasta pidetään pitkää päivää jos toinen vanhemmista on kotona, mutta mielestäni päiväkoti ei saa täysin sanella hoitoaikoja. Täälläkin kyllä toivotaan että virikehoidossa olevat lapset eivät olisi 8-16 ulkopuolisena aikana hoidossa, mutta me saimme kyllä viedä 5-vuotiaan päiväkotiin viime vuonna klo 7.30. Syy oli se, että mieheni sai vietyä lapsen aamulla töihin mennessään, eikä minun tarvinnut raahata joka aamu kahta pienempää mukana (esikoinen oli päiväkodissa puheterapeutin suosituksesta, ennen kuin joku ihmettelee). Kaikilla ei välttämättä ole edes toista autoa ja päiväkotiin useampi kilometri matkaa, niin on ihan reilua että lapsen saa tuoda toisen vanhemman työmatkalla.
Itse työttömänä ja lapset saavat olla pvkodissa miten haluan viedä. Eli yleensä vien 7.50 ja haen joskus 16.15. Ja eivät siis ole virikehoidossa eikä koskaan ole sanottu ajoista mitään.
 

Yhteistyössä