Onko jollakin teillä refluksitautia? Mitä oireita teillä on?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Kävin eilen vyöhyketerapeutilla ja se sano, että mulla on vähän löysä mahanportti. Mietin tässä, että onkohan mulla refluksitautia. Välillä ruoan jälkeen röyhtäyttää ja melko helposti maistuu suussa "paha".. Mutta mielestäni mulla ei närästä juuri ikinä.
 
[QUOTE="vieras";24051889]no tuo on just sitä närästystä...[/QUOTE]

No höh! Luulin, että että "pitää" polttaa kurkkua tms.. :) Kevällä mulla oli monta vk ääni käheänä ja tuntui, kun kurkussa olisi jotain ylimäräistä, mutta nyt on taas kaikki ok sen suhteen..
 
Mieheltä löyty palleatyrä. Eli käytännössä kaikki ruoka tulis takaisin jos seisois päällään.
Käytännössä ei pysty olemaan kumarassa. Kerran juoksi lujaa ja pysähty äkisti, mahan sisältö oli samantien suussa.
Jatkuvasti oli "vaahtoa" suussa. Eli mahahapot nousi ylös. Seuraksena todella paha ruokatorven tulehdus, lopulta ei saanu vettä edes alas.
 
No höh! Luulin, että että "pitää" polttaa kurkkua tms.. :) Kevällä mulla oli monta vk ääni käheänä ja tuntui, kun kurkussa olisi jotain ylimäräistä, mutta nyt on taas kaikki ok sen suhteen..

ei "pidä" refluksitauti voi olla täysin oireetonkin ja esim ilmetä sattumalta vaikkapa ruokatorven tähystyksessä. tai sitten ilmetä vain äänen käheytenä, aamu tai yöllisenä yskänä, limaisena kurkkuna, palan tunteena kurkussa, hengenahdostuksena tai painona rinnan päällä...
 
[QUOTE="vieras";24051928]Mieheltä löyty palleatyrä. Eli käytännössä kaikki ruoka tulis takaisin jos seisois päällään.
Käytännössä ei pysty olemaan kumarassa. Kerran juoksi lujaa ja pysähty äkisti, mahan sisältö oli samantien suussa.
Jatkuvasti oli "vaahtoa" suussa. Eli mahahapot nousi ylös. Seuraksena todella paha ruokatorven tulehdus, lopulta ei saanu vettä edes alas.[/QUOTE]

:O voi hurjaa! Oliko sillä muita oireita? Maistuiko suussa "paha"? Leikattiin vissiin, auttoiko se kaikkiin oireisiin?
 
[QUOTE="vieras";24051937]ei "pidä" refluksitauti voi olla täysin oireetonkin ja esim ilmetä sattumalta vaikkapa ruokatorven tähystyksessä. tai sitten ilmetä vain äänen käheytenä, aamu tai yöllisenä yskänä, limaisena kurkkuna, palan tunteena kurkussa, hengenahdostuksena tai painona rinnan päällä...[/QUOTE]

Voi ei, mulla kai on tuo! :/ Jospa siihen löytys keinoja, ettei se pahenis ainakaan..
 
Mulla on. Oireina ylävatsan kivut, polttava tunne ruokatorvessa/kurkussa, mahasisällön nousu suuhun, palan tunne kurkussa...
Tosin nykyään vaiva on lääkkeillä ja ruokavaliolla hallinnassa. Olen syönyt lääkkeitä reilut 10 vuotta ja syön loppuikäni. Myös tiettyjä ruoka-aineita ja juomia pitää välttää. Oireita aiheuttaa mm. suklaa, kahvi, sipuli, omena, tuore kurkku, kaali...
 
Voi ei, mulla kai on tuo! :/ Jospa siihen löytys keinoja, ettei se pahenis ainakaan..

lääkitys ja ruokavalio. sängyn päädyn nostaminen jos onnistuu, tyynypino EI auta sillä se laittaa selän mutkalle jolloin mahaan kohdistuu enemmän painetta.

mutta syömättä oleminen muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa, vatsaystävällinen ruokavalio(yksilöllistä mikä ketäkin närästää), ja tarvittaessa lääkitys. esim Losec on nykyisin reseptivapaa lääke ja sitä käytetään jopa pikkuvauvoille kuten myös gavisconia(joka maistuu pahalle).
muita oireita refluksissa on mahan turvotus, katteinen tai kipeä kieli, suun limakalvojen kipeytyminen tai aftat/havat suussa, vihlovat hampaat (johtuvat kaikki mahahapoista), lima"klöntti"tunne suun ja nenän välissä, joskus hengityksen vinkuminen jota voidaan luulla astmaoireiksi mutta siihen ei astmalääkitys auta...
 
:O voi hurjaa! Oliko sillä muita oireita? Maistuiko suussa "paha"? Leikattiin vissiin, auttoiko se kaikkiin oireisiin?

Ei ainakaan sanonu et ois pahalle maistunu mut tuo lima/vaahto oli jatkuvasti suussa. Ja ei leikattu. Sai zolt lääkkeet jonka syö joka aamu. Ja toinen et syö kaurapuuron jokaikinen aamu vaikka väkisin. Nyt ei enää ole ollu oireita. paitsi kerran oli reissussa 2 pv ja unohti lääkkeet kotiin ja maha oli tosi huonossa kunnossa heti.
 
[QUOTE="vieras";24051982]lääkitys ja ruokavalio. sängyn päädyn nostaminen jos onnistuu, tyynypino EI auta sillä se laittaa selän mutkalle jolloin mahaan kohdistuu enemmän painetta.

mutta syömättä oleminen muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa, vatsaystävällinen ruokavalio(yksilöllistä mikä ketäkin närästää), ja tarvittaessa lääkitys. esim Losec on nykyisin reseptivapaa lääke ja sitä käytetään jopa pikkuvauvoille kuten myös gavisconia(joka maistuu pahalle).
muita oireita refluksissa on mahan turvotus, katteinen tai kipeä kieli, suun limakalvojen kipeytyminen tai aftat/havat suussa, vihlovat hampaat (johtuvat kaikki mahahapoista), lima"klöntti"tunne suun ja nenän välissä, joskus hengityksen vinkuminen jota voidaan luulla astmaoireiksi mutta siihen ei astmalääkitys auta...[/QUOTE]

Kiitos tuhannesti vinkeistä ja neuvoista! Mul on mahan turvotusta (en ole ylipainoinen) joskus tuntuu, että just suun ja nenän välissä on jotain.. En ikinä oo osannu aavistaa, et johtuis tuommosesta.. :O Monta oiretta mulla eli varmasto on tuo refluksitauti..
 

Yhteistyössä