Olen itse rv 22+1. Tänään taas ultrattiin ja oikealla puolella munuaisltaan laajentuma. Lääkäri arvioi keskivaikeaksi. Huomenna soittaa lääkäri kotiin, ja arvioidaan jatkotutkimuksen tarve.
Esikoisesta minulla oli samaa vaivaa. Samoilla viikoilla, noin rv 20 alkoi oikealla puolella mieletön kylki/selkäkipu, jomotus. Kolmella lääkärillä ramppasin, ennen kuin pääsin munuaisultraan. Kaksi ekaa väitti vaan, että liitoskipuja, ota särkylääkettä. Itse vaan tiesin, että kyse oli jostain muusta ja osasin kivun paikannuksella arvioida, mikä elin mättää. Silloinkin oli oikea munuaisaltaan laajentuma ja sitä seurattiin säännöllisesti verikokein, pissakokein sekä ultrin, ettei vaiva pääse pahenemaan. Veriarvot oli koko ajan ok, pissassa oli jatkuvasti verta. Tulehdusta ei ollut. Kipukin lieveni parin viikon jälkeen.
Synnytyksen jälkeen tehtiin vielä kontrollikokeet, ja munuaisallas oli palautunut normaaliksi.
Nyt sitten taas samoilla viikoilla alkoivat oikean puolen kylki/selkäkivut, jomottelut. Tällä kertaa ei niin ärhäkkäänä. Pissa- tai verikokeita ei ole vielä otettu, mutta eiköhän nekin oteta, kunhan lääkäri huomenna soitta jatkoista. Esikosta myös arvioitiin tilanne äitipolilla ja vauvalla oli kaikki hyvin. Todennäköisesti nytkin saan lähetteen äitipolille ja todennäköisesti vauvalla on taas kaikki hyvin.
Itse en ole saanut selitystä sille, miksi joka raskaudessa tämä vaiva uusiutuu. Luulisin itse, että kohtu on kallellaan oikella päin ja kasvaa siksi enemmän oikeaa munuaista päin ja tämä aiheuttaa munuaisaltaan turvotuksen.
Itselleni esikosta määrättiin Panacodia, kun tavallinen särkylääke ei auttanut, mutta en ole sitä vielä uskaltanut syödä. Ihan tavan paracetamolia olen nyt kipuun ottanut. Auttaa milloin auttaa.
Mutta niin kuin sanoin ja niin kuin jostain luin, niin hydronefroosi aiheuttaa kipua vain alkuoireina ja tämän jälkeen, vaikka tila pahenisi, kivut poistuvat. Itselläni ainakin näin, ei tarvinnut kivuista kestää koko raskautta sentään!
Mielenkiinnolla odotan kyllä sinunkin, ap, tilanteesi etenemistä, koska en ole vielä kanssasisariani tavannut kyseisessä asiassa!

Voin laittaa viestiä tänne vaikka, kun tiedän, miten tässä minun kohdallani taas edetään!
Niin ja aiempaan kysymykseesi; ei vaikuta lapsensaantiin. Tämä pikkukakkonenkin sai alkunsa ekasta yrityskierrosta!