Onko joku pyytänyt lapselle lykkäystä viskareihin siirtymisestä?

  • Viestiketjun aloittaja Vai jääkö jälkeen
  • Ensimmäinen viesti
Vai jääkö jälkeen
Lapsemme täyttää kuukauden päästä neljä vuotta joten syksyllä siirtyy viskareihin. Minä en ole edes älynnyt stressata asiasta kun olin kuvitellut, että menisi viskareihin vasta vuoden päästä eli se olisi vuosi ennen eskaria.

Päiväkodin lastentarhanopettajalla ja hoitajilla sen sijaan on kova stressi viskari ryhmään siirtymisestä. Onkohan päivääkään kulununut etteivät hoitajat olisi muistuttaneet, viedessä ja hakiessa että pitäisi osata jo sitä tai tätä tai ei saisi enää tarvita apua tai huomauttamista jostain asiasta kun syksyllä siirtyy viskareihin ja pitää olla malliesimerkkinä 3 vuotiaille. Esimerkiksi tänä aamuna vein lapsen ja jouduin huomauttamaan lapselle kaksi kertaa, että nyt käsipesulle (jäi ihastelemaan kaverinsa unilelua ja kaveri kertoi uudesta mekostaan ymv) hoitaja tuli ryhmätilasta eteiseen ja sanoi "syksyllä Ella siirryt viskareihin joten käsien pesun pitäisi olla jo rutiini mistä ei pitäisi aikuisen muistuttaa. Kyllä sinun pitäisi tietää koska kädet pestään ja pestävä ne ilman huomautusta". Iltapäivästä kun hain lapsen ja lapsi esitteli askarteluaan mihin oli leikannut ja liimannut kuvia. Minä ihastelin askartelua mutta lastentarhanopettaja tulee viereen lyttäämään lapsen riemun "tuossakin puuttuu kuvasta vähän ja tuossa, olisit voinut leikata tarkemmin. Voisitte kyllä kotona treena leikkaamista kun viskareissa tehdään paljon harjoituksia mitkä vaativat tarkkuutta".

Onko se viskari oikeasti niin vaativa paikka? Alkaa jo tuntua siltä, että taidan pyytää vuoden lykkäystä viskareihin siirtymiseen. Ehtisihän lapsi silti viettää viskareissa vuoden ennen eskaria jos menee kouluun sinä vuonna kun täyttää 7. Ärsyttävää kun joka hoitopäivä tuntuu löytävän paljon negatiivista/ ilkeäsävyistä huomautettavaa siitä, että lapsen pitäisi jo sitä tai tätä. Eniten jurppii, että asiat tuodaan lapselle niin esille, että lapsi selvästi pahoittaa mielensä. Voisihan ne sanoa jotenkin kivallakin tavalla kuten yksi ryhmän hoitaja tekee, sanoo miten asia on lennyt mutta osaa esittää ne niin ettei siitä tule kurjaa ja epäonnistunutta fiilistä.
 
Vai jääkö jälkeen
En tiedä johtuuko tuosta jatkuvasta huomauttelusta vai muusta mutta lapsi on alkanut sanomaan moneen asiaan ennen kuin edes yrittä "tee sinä, minä en osaa" mikä on ihan uusi piirre lapsessa.
 
vierailija
no kyl lton pitäisi kehus. Pyydä vasu keskutelua piakkoin ja kelton/kveon arviota tilanteesta jutelkaa oikeesti kannattaako 4veen mennä viskareihin viellä ja muutenkin kehityksestä yms 4vuotias kehittyy nopeesti ja asiat jotka nyt on vaiketa on jo helpompia parin kk päästä mutta lapsen kuullen ei saisi lytätä
 
vierailija
no kyl lton pitäisi kehus. Pyydä vasu keskutelua piakkoin ja kelton/kveon arviota tilanteesta jutelkaa oikeesti kannattaako 4veen mennä viskareihin viellä ja muutenkin kehityksestä yms 4vuotias kehittyy nopeesti ja asiat jotka nyt on vaiketa on jo helpompia parin kk päästä mutta lapsen kuullen ei saisi lytätä
Nelivuotiaskin kykenee tuottamaan selkeämpää ja parempaa tekstiä kuin tämä sinun oksennuksesi. Oletko juovuksissa, lukihäiriöinen tai ulkomaalainen?
 
vierailija
Joissain päiväkodeissa järjestetään viisivuotiaille tiettyä vähän eskarinomaista toimintaa (esim. opetellaan kirjaimia). Sen takia sitten viisivuotiaita ollaan saatettu päättää kutsua viskareiksi kyseisessä päiväkodissa.
 
vierailija
Eihän sun lapsesi olekkaan vielä viskari ikäinen, vasta vuoden päästä. Toki jos on siirtymässä isompien ryhmään niin oletetaanhan siellä vähän enempi omatoimisuutta,mutta kyllä ne hoitajat sielläkin ihan yhtälailla muistuttelevat käsienpesusta yms. Itse muistuttaisin kyllä ääneen,että lapsi on vasta täyttämässä neljä, ei viisi.
 
No kuulostaa vähän vittupäältä tuo hoitaja. Onko kyse vain yhdestä hoitajasta vai ovatko useammat sanoneet?
Tottakai voi alkaa olettaa enemmän osaamista ja parempaa käyttäytymistä, kun lapsella ikä kasvaa, mutta tuollainen turha arvostelu ei kyllä lasta auta.
 
Ja tuohon otsikon kysymykseen, niin ei kannata pyytää. Siellä isompien rymässä lapsi oppii samanikäisiltä ja etenkin vanhemmilta, pienempien ryhmässä helposti jää jälkeen. Eikä meillä ainakaan mitään sen kummoisempia viskariryhmässäkään ole vaadittu. Ja ehkä siellä viskariryhmässä on kivemmat opet (y)
 
Viimeksi muokattu:
Kertaus on opintojen äiti
Höpö höpö. Meillä vikinät loppuivat kuin seinään ryhmän ohjaajien vaihduttua nuorempiin ja asiallisempiin kollegoihin. Oli kauheat vaatimukset siitä, mitä 4-v:n pitäisi osata. Neuvolassa käydessä sain mll-tyyppisen plakaatin, jossa kerrottiin selvällä suomenkielellä, että tästä iästä eteenpäin lapsi vasta alkaa opetella niitä asioita, mitä päiväkodissa olisi jo pitänyt osata!
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/4_5-vuotias/
 
Ja mun tämän vuoden viskarini vaan uittaa sormia vähän hanan alla jos ei vahdi että pesee kunnolla ja käyttää saippuaa :LOL: Osaa kyllä muttei viitsi...

Ei neljävuotiaan nyt oikeasti vielä muistuttamatta tarvitse pärjätä. Kun usein tulee jotain muuta lapselle mieleen.

Ihan käsittämättömältä tuntuu kyllä joku askartelujen arvosteleminen :eek:
 
vierailija
Kuulostaa kyllä ei kovin kehitystä ja itsetuntoa tukevalta toimintakulttuurilta, antaisin palautetta.

Ja ikuna en ole viskareista kuullut (ja oma on nyt eskarissa, kotihoidosta meni), niin en osaa nähdä elämän kannalta ratkaisevana minä vuonna siirtyy niihin viskareihin. Missä vain lapsella varmimmin säilyy oppimisen ilo?
 

Yhteistyössä