Itse kävin Päivölän kautta lukion loppuun joskus 15 vuotta sitten. Silloin se oli niin uusi juttu, että ensimmäisen vuoden olin normaalissa lukiossa ja sitten vaihdoin ekan vuoden jälkeen. (Tai jos ihan tarkkoja ollaan, niin normaali lukio-opetus tuli Valkeakosken aikuislukion puolesta, kaikki muu Päivölästä. Nykyjärjestelyistä en osaa sanoa.)
Jotain huomioita:
Normilukiossa oli fiksua ja mukavaa porukkaa. Pidän useisiin sen ajan kavereihin edelleen yhteyttä. Päivölässä oli fiksua ja mukavaa porukkaa. Pidän heihinkin usein yhteyttä. Osan kanssa olen samoissa töissä. Mitä sosiaalisiin taitoihin tulee, niin ihmisiä ne (me) nörtitkin ovat. Ja jos se ei riitä, niin Päivölän kansanopistossahan on muitakin linjoja (lunttasin nykytarjonnan: kieliä, oikeustiede, matkaopaskoulu).
En tosiaan tiedä miten lukio-opinnot on järjestetty nykyään, mutta ihan riittävän opetuksen sieltä sai jo aikoinaan YO-kirjoituksia varten (LLLEE). TKK:lle pyrkiessä matematiikan ja reaalin L:stä oli ihan kivasti iloa. Matematiikan opetusta oli myös reippaasti, mutta ei se mitään pakkopullaa ollut. Varsinaisia tulosvaatimuksia ei ollut; monia TTKK:n kursseja sai tenttiä halutessaan ja sitten näki mitä osasi.
Mitään pysyvää tietotaitoetua sieltä ei saa. TKK:lla kanssaopiskelijat pääsivät osaamiseltaan samalle tasolle noin vuoden, kahden kuluessa. Jos sen ajan käyttää lukemalla vaativampia kursseja, niin kiva, voi hioa vähän pois valmistumisajasta. Jos ei, niin sitten pääsee ehkä pari ekaa opiskeluvuotta helpommalla kun asiat ovat tuttuja. Riippuu kovasti ihmisestä, miten lahjojaan käyttää.
Kontakteja sieltä kyllä saa. Aika moni päätyy samaan opinahjoon opiskelemaan, joten yliopistoajan alkaessa kavereita on jo valmiiksi siellä täällä. Yhdessäolo eri vuosikurssien välillä on tiivistä, joten vanhemmissa tieteenharjoittajissa on kanssa tuttuja. Ja he taas tuntevat vielä vanhempia tieteenharjoittajia, joten...
No oliko siellä hauskaa? Totta hemmetissä oli. Sauna oli lämpimänä useamman kerran viikossa, järvelle pääsi soutelemaan, välillä pelattiin yötä myöten. Vaatteetkin piti itse oppia pesemään, pannahinen sentään.
Oliko lisää kysyttävää?)