Onko joku jättänyt menemättä naimisiin koska ei ole varaa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mäkin luulin ettei meillä ole ikinä varaa. Mutta päätettiin ennen esikoisen syntymää että kesällä 09. Ja nyt ollaan pikku hiljaa ennen joulua osteltu kaikkea. Pikku hiljaa = rahanmeno ei tunnu niin suurelta kun voi jakaa kulut monelle kuulle. Mun sormus ostettiin jo ennen joulua, miehen vkonloppuna. Viimeseks suureks maksuks jää pitopalvelun lasku ja se maksetaan kk ennen häitä pois. Ja jos jää visalle laskua häiden jälkeen, toivotaan ett saadaan ees sen verta rahaa jolla kuitata se lasku. =) Mutta siis jos visaa ei lasketa, niin lainaa ei oo tarvinu ottaan. Oli onneks vähän säästöjä jotka nyt sit menee tohon pitopalvelun tulevaan laskuun.

Mies töissä, mä työtön. (Tosin tehny välillä osa-aikatyötä.)
 
Luulen.. tai tiedän että sukulaisista löytyisi talkooporukkaa montakin, aina nuo isän veljet ja nykyään siis serkutkin puuhailevat kaikkea yhdessä :) Mutta mutta. Kun ei kehtaa päättää että päivänä x on häät, koska ei voi tietenkään laskea sen varaan että suku automaattisesti auttaa, eli pitäisi pystyä kustantamaan kekkerit itse - vaikka ehkei loppupeleissä ihan kaikkea meidän tarvitsisikaan maksaa.

Mutta mies odottelee sängyssä että mitä se luuhaa, joten liukenen täältä ;) Käyn aamulla vielä lukaisemassa jos joku vielä jotain vastaa =)
 
me ollaan avioliitto aikeita päätetty siirtää parilla vuodella juuri rahan takia. ei mekään mitään isoja ja hienoja juhlia haluta, mutta n. 40hlö kuitenkin haluttais kutsua ja ruoka tarjota... eikä noita juhlatilojakaan ihan ilmatteeks saa.
koristelut, kakut yms. pikkujutut saadaan hyvin itse tehtyä, mutta lähinnä sitä kustannusta tulisi sitten juhlapaikasta, ruuista, vaatteista ja sormuksista. äkkiä sitä rahaa noihinkin menee, vaikka vaatimukset ei tosiaan oo kovat...
 
Mukava huomata ettei tämä meidän tilanne ihan ainoa ole. Täytyy tunnustaa että joskus tosiaan mietin esim. serkuistani että miksiköhän nuokaan ei mene naimisiin, mutta tämän myötä olen tajunnut että syitä voi olla tosiaan monia, ja ettei se aina onnistu juuri niin ja silloin kuin haluaisi =)

Vielä kun tajuaisin tuon saman lasten teosta, toivottavasti ei tarvitse siitä saada omakohtaisia kokemuksia...
 
Mä olen ollu sellasissa häissä mitkä järjestettiin nyyttäriperiaatteella. Porukka vei sitten lahjoiksi tarjoiluja sen mukaan miten oli jaettu tehtäviä. Toimi hyvin, oli mukavaa ja häät järjesty isommalle porukalle, kun hääparilla ei olis muuten ollu varaa pitää juhlia.

Eko häät oikein oli. Käytettynä ostetut tyylikkäät puvut, juhlat ulkona kesäaikaan. Ei maksanu paljoa eikä rasittanu kohtuuttomasti luontoa tai ketään läheistäkään hääparista puhumattakaan.

Mukava vaihtoehto, lämminhenkistä ilman jäykistelyä. Ei aina tarvi mennä perinteisen kaavan mukaan, vaikka kirkossa vihittäisiinkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Nyt ymmärrän vihdoinkin miksi jotkut eivät mene koskaan naimisiin. Ei ole varaa. Ennen tämäkin tuntui niin yksinkertaiselta asialta.

Mä en ole ikinä ymmärtänyt, että joillekin tuo asia voi olla rahasta kiinni... Ei se naimisiinmeno maksa, vaan ne hääjuhlat. Jos ne juhlat on oikeasti tärkeämmät kuin itse naimisiin meno, niin sitten ehkä tosiaan kannattaa jättää väliin muutenkin!

Jos itsellämme olisi tuollainen tilanne ollut, olisimme menneet ensin "privaatisti" naimisiin ja järjestäneet hääjuhlan sitten myöhemmin kun on varaa.

Mutta miksi kaikilla pitäisikään olla 100 hengen häihin varaa? Ei kaikilla ole etelänmatkoihinkaan varaa, joten eivät sitten vaan matkustele - hyvin yksinkertaista. Itsellämmekään ei olisi ollut varaa 100 hengen häihin, mutta 20 hengen häihin oli, joten sellaiset järjestettiin. Mutta emme me itse tuota yhtä elämän tärkeintä päätöstä olisi mistään hinnasta rahan takia jättäneet tekemättä!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Misty:
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Nyt ymmärrän vihdoinkin miksi jotkut eivät mene koskaan naimisiin. Ei ole varaa. Ennen tämäkin tuntui niin yksinkertaiselta asialta.

Mä en ole ikinä ymmärtänyt, että joillekin tuo asia voi olla rahasta kiinni... Ei se naimisiinmeno maksa, vaan ne hääjuhlat. Jos ne juhlat on oikeasti tärkeämmät kuin itse naimisiin meno, niin sitten ehkä tosiaan kannattaa jättää väliin muutenkin!

Jos itsellämme olisi tuollainen tilanne ollut, olisimme menneet ensin "privaatisti" naimisiin ja järjestäneet hääjuhlan sitten myöhemmin kun on varaa.

Mutta miksi kaikilla pitäisikään olla 100 hengen häihin varaa? Ei kaikilla ole etelänmatkoihinkaan varaa, joten eivät sitten vaan matkustele - hyvin yksinkertaista. Itsellämmekään ei olisi ollut varaa 100 hengen häihin, mutta 20 hengen häihin oli, joten sellaiset järjestettiin. Mutta emme me itse tuota yhtä elämän tärkeintä päätöstä olisi mistään hinnasta rahan takia jättäneet tekemättä!



No se ei ihan noin mustavalkoista ole....

Ja toi et "järkätään juhlat kun on varaa sitten joskus" niin en totta puhuakseni ymmärrä, eikä mieskään ymmärrä. Me vaan halutaan et kaikki läheiset sukulaiset ja ystävät on todistamassa meidän päivää. Se ei vaan ole sama asia et juhlitaan hääjuhlaa kun pari on 2v ollu jo naimisissa. Ehkä sitten jos otetaan vaikka avioliiton siunaus tyyliin 10v hääpäivänä.

En tajua kuinka tuo asia on joillekki niin vaikea ymmärtää et kaikki ei halua "koruttomasti ja privaatissa" naimisiin vaan haluaa ne juhlatkin. Sillä ei oo mitään tekemistä avioliiton "tärkeyden" kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Misty:
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Nyt ymmärrän vihdoinkin miksi jotkut eivät mene koskaan naimisiin. Ei ole varaa. Ennen tämäkin tuntui niin yksinkertaiselta asialta.

Mä en ole ikinä ymmärtänyt, että joillekin tuo asia voi olla rahasta kiinni... Ei se naimisiinmeno maksa, vaan ne hääjuhlat. Jos ne juhlat on oikeasti tärkeämmät kuin itse naimisiin meno, niin sitten ehkä tosiaan kannattaa jättää väliin muutenkin!

Jos itsellämme olisi tuollainen tilanne ollut, olisimme menneet ensin "privaatisti" naimisiin ja järjestäneet hääjuhlan sitten myöhemmin kun on varaa.

Mutta miksi kaikilla pitäisikään olla 100 hengen häihin varaa? Ei kaikilla ole etelänmatkoihinkaan varaa, joten eivät sitten vaan matkustele - hyvin yksinkertaista. Itsellämmekään ei olisi ollut varaa 100 hengen häihin, mutta 20 hengen häihin oli, joten sellaiset järjestettiin. Mutta emme me itse tuota yhtä elämän tärkeintä päätöstä olisi mistään hinnasta rahan takia jättäneet tekemättä!

Se vain on tärkeää. Emme usko jumaliin, mutta molempien suvun "siunaus" liitolle on kuitenkin kiva saada ja juhlia sitä heidän kanssaan sillä hetkellä kun naimisiin menemme, varsinkin kun he ovat olleet ja tulevat olemaan tärkeitä. Emt, kai tämä on vähän "klaanimeininkiä", mutta ollaan pohjoisesta kotoisin miekkosen kanssa =)

Ei ne juhlat liittoa tärkeämpiä ole, mutta ne juhlat tulevat olemaan vain kerran, ja liitossahan me nytkin asustellaan - avoliitossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja Misty:
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Nyt ymmärrän vihdoinkin miksi jotkut eivät mene koskaan naimisiin. Ei ole varaa. Ennen tämäkin tuntui niin yksinkertaiselta asialta.

Mä en ole ikinä ymmärtänyt, että joillekin tuo asia voi olla rahasta kiinni... Ei se naimisiinmeno maksa, vaan ne hääjuhlat. Jos ne juhlat on oikeasti tärkeämmät kuin itse naimisiin meno, niin sitten ehkä tosiaan kannattaa jättää väliin muutenkin!

Jos itsellämme olisi tuollainen tilanne ollut, olisimme menneet ensin "privaatisti" naimisiin ja järjestäneet hääjuhlan sitten myöhemmin kun on varaa.

Mutta miksi kaikilla pitäisikään olla 100 hengen häihin varaa? Ei kaikilla ole etelänmatkoihinkaan varaa, joten eivät sitten vaan matkustele - hyvin yksinkertaista. Itsellämmekään ei olisi ollut varaa 100 hengen häihin, mutta 20 hengen häihin oli, joten sellaiset järjestettiin. Mutta emme me itse tuota yhtä elämän tärkeintä päätöstä olisi mistään hinnasta rahan takia jättäneet tekemättä!



No se ei ihan noin mustavalkoista ole....

Ja toi et "järkätään juhlat kun on varaa sitten joskus" niin en totta puhuakseni ymmärrä, eikä mieskään ymmärrä. Me vaan halutaan et kaikki läheiset sukulaiset ja ystävät on todistamassa meidän päivää. Se ei vaan ole sama asia et juhlitaan hääjuhlaa kun pari on 2v ollu jo naimisissa. Ehkä sitten jos otetaan vaikka avioliiton siunaus tyyliin 10v hääpäivänä.

En tajua kuinka tuo asia on joillekki niin vaikea ymmärtää et kaikki ei halua "koruttomasti ja privaatissa" naimisiin vaan haluaa ne juhlatkin. Sillä ei oo mitään tekemistä avioliiton "tärkeyden" kanssa.

Näin! Tälle iso peesi =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja Misty:
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Nyt ymmärrän vihdoinkin miksi jotkut eivät mene koskaan naimisiin. Ei ole varaa. Ennen tämäkin tuntui niin yksinkertaiselta asialta.

Mä en ole ikinä ymmärtänyt, että joillekin tuo asia voi olla rahasta kiinni... Ei se naimisiinmeno maksa, vaan ne hääjuhlat. Jos ne juhlat on oikeasti tärkeämmät kuin itse naimisiin meno, niin sitten ehkä tosiaan kannattaa jättää väliin muutenkin!

Jos itsellämme olisi tuollainen tilanne ollut, olisimme menneet ensin "privaatisti" naimisiin ja järjestäneet hääjuhlan sitten myöhemmin kun on varaa.

Mutta miksi kaikilla pitäisikään olla 100 hengen häihin varaa? Ei kaikilla ole etelänmatkoihinkaan varaa, joten eivät sitten vaan matkustele - hyvin yksinkertaista. Itsellämmekään ei olisi ollut varaa 100 hengen häihin, mutta 20 hengen häihin oli, joten sellaiset järjestettiin. Mutta emme me itse tuota yhtä elämän tärkeintä päätöstä olisi mistään hinnasta rahan takia jättäneet tekemättä!



No se ei ihan noin mustavalkoista ole....

Ja toi et "järkätään juhlat kun on varaa sitten joskus" niin en totta puhuakseni ymmärrä, eikä mieskään ymmärrä. Me vaan halutaan et kaikki läheiset sukulaiset ja ystävät on todistamassa meidän päivää. Se ei vaan ole sama asia et juhlitaan hääjuhlaa kun pari on 2v ollu jo naimisissa. Ehkä sitten jos otetaan vaikka avioliiton siunaus tyyliin 10v hääpäivänä.

En tajua kuinka tuo asia on joillekki niin vaikea ymmärtää et kaikki ei halua "koruttomasti ja privaatissa" naimisiin vaan haluaa ne juhlatkin. Sillä ei oo mitään tekemistä avioliiton "tärkeyden" kanssa.

Näin! Tälle iso peesi =)

:flower: :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
naurettavaa jättää sen takia menemättä. Mielestäni se on tekosyy. Jos oikeasti haluaa naimisiin, niin se onnistuu halvallakin. ei kai kukaan juhlien takia naimisiin halua?

Täysin samaa mieltä
 
ei ole ollut rahaa, mut sain jouluna hyvät veronpalautukset niin niillä eteenpäin ja sulhasen vanhemmat auttavat rahallisesti ja omat vanhempani sitte muuten käytännössä.

mut jos ei olisi tullut veronpalautuksia niin tuskin vieläkään sanomme tahdon toisillemme.
 
Me odotettiin jonkun aikaa häiden kanssa.
Kun haluttiin järkätä häät omalla rahalla, ilman että joudutaan häiden laskuja maksamaan vuosia häiden jälkeenkin.

Mutta mutta, huomenna vihille ja huhtikuussa juhlitaan :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
No se ei ihan noin mustavalkoista ole.... Ja toi et "järkätään juhlat kun on varaa sitten joskus" niin en totta puhuakseni ymmärrä, eikä mieskään ymmärrä. Me vaan halutaan et kaikki läheiset sukulaiset ja ystävät on todistamassa meidän päivää. Se ei vaan ole sama asia et juhlitaan hääjuhlaa kun pari on 2v ollu jo naimisissa. Ehkä sitten jos otetaan vaikka avioliiton siunaus tyyliin 10v hääpäivänä.

En tajua kuinka tuo asia on joillekki niin vaikea ymmärtää et kaikki ei halua "koruttomasti ja privaatissa" naimisiin vaan haluaa ne juhlatkin. Sillä ei oo mitään tekemistä avioliiton "tärkeyden" kanssa.

No siis tottakai hyväksyn sen että muilla saattaa olla erilainen mielipide asiasta kuin minulla, mutta en välttämättä ymmärrä sitä. Mutta pitääkö kaikki, mitä tässä elämässä alyää vain haaveilla, myös saada? Olen minäkin "aina" haaveillut maailmanympärimatkasta, mutta kun siihen ei nyt yksinkertaisesti ole varaa, niin miksi en tyytyisi johonkin pienempään/lyhyempään matkaan? Kun kaikkea ei saa kuitenkaan. Elämä on valintoja.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Moon Vaan Melonit:
Me odotettiin jonkun aikaa häiden kanssa.
Kun haluttiin järkätä häät omalla rahalla, ilman että joudutaan häiden laskuja maksamaan vuosia häiden jälkeenkin.

Mutta mutta, huomenna vihille ja huhtikuussa juhlitaan :D

Onnea! =)
 
Mieheni sairastui vakavasti pian häiden jälkeen... En olisi ikinä antanut itselleni anteeksi, jos olisimme rahan takia jättäneet elämämme onnellisimman päivän myöhemmäksi. Elämä on tässä ja nyt. Ei sen takia tarvitse häitä kiirehtiä, että "mitäs jos huomenna tapahtuukin jotain pahaa", mutta muuten ajattelen, että jos tänä vuonna tuntuu, että lapsi olisi tervetullut, miksi antaisin sille mahdollisuuden vasta kahden vuoden päästä, silloin tehdään jo sen vuoden päätöksiä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mieheni sairastui vakavasti pian häiden jälkeen... En olisi ikinä antanut itselleni anteeksi, jos olisimme rahan takia jättäneet elämämme onnellisimman päivän myöhemmäksi. Elämä on tässä ja nyt. Ei sen takia tarvitse häitä kiirehtiä, että "mitäs jos huomenna tapahtuukin jotain pahaa", mutta muuten ajattelen, että jos tänä vuonna tuntuu, että lapsi olisi tervetullut, miksi antaisin sille mahdollisuuden vasta kahden vuoden päästä, silloin tehdään jo sen vuoden päätöksiä!

Tahtoisin uskaltaa ajatella näin rohkeasti tätä elämää :) Pelottaa vain että jos nyt hypätään siihen häidenjärjestämishumuun ilman tarvittavaa budjettivaraa, joudumme vielä lainakiertoon ja ongelmiin. Mutta hienoa että joku voi elää tätä päivää eikä eilistä tai huomista! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Misty:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
No se ei ihan noin mustavalkoista ole.... Ja toi et "järkätään juhlat kun on varaa sitten joskus" niin en totta puhuakseni ymmärrä, eikä mieskään ymmärrä. Me vaan halutaan et kaikki läheiset sukulaiset ja ystävät on todistamassa meidän päivää. Se ei vaan ole sama asia et juhlitaan hääjuhlaa kun pari on 2v ollu jo naimisissa. Ehkä sitten jos otetaan vaikka avioliiton siunaus tyyliin 10v hääpäivänä.

En tajua kuinka tuo asia on joillekki niin vaikea ymmärtää et kaikki ei halua "koruttomasti ja privaatissa" naimisiin vaan haluaa ne juhlatkin. Sillä ei oo mitään tekemistä avioliiton "tärkeyden" kanssa.

No siis tottakai hyväksyn sen että muilla saattaa olla erilainen mielipide asiasta kuin minulla, mutta en välttämättä ymmärrä sitä. Mutta pitääkö kaikki, mitä tässä elämässä alyää vain haaveilla, myös saada? Olen minäkin "aina" haaveillut maailmanympärimatkasta, mutta kun siihen ei nyt yksinkertaisesti ole varaa, niin miksi en tyytyisi johonkin pienempään/lyhyempään matkaan? Kun kaikkea ei saa kuitenkaan. Elämä on valintoja.


Voisithan esim. alkaa säästämään rahaa siihen maailmanympärysmatkaan
Samalla tavalla mekin säästetään rahaa et saadaan ehkä vuoden päästä yks haave toteutettua.

Kaikkia haaveita ei elämässä saakkaan toteutettua.. sehän nyt on selvää, mutta voihan siihen pyrkiä että sais toteutettua sellaset toiveet mitkä on toteutettavissa.

JOs haluaisi opiskella lääkäriksi niin miksi tyytyä sairaanhoitajaksi.. jos nyt aatellaan näin. Toki jos on ite tyytyväinen valintoihinsa niin mikä sitä on muut sanomaan.

Aina ei tarvitse tyytyä toisiksi parhaimpaan.
 
Ei ollut rahaa meilläkään. Järjestettiin sitten pienimuotoiset kotihäät, kirkossa kyllä vihittiin...mutta vieraitaa tais olla alle 20 eli vain lähimmät. Ja ihan oli kivat juhlat, kahvit tarjottiin sulaisten ja makeiden kera. Jäipä rahaa sitten muuhunkin elämään.
Ikinä en olisi häitä varten alkanut lainoja kyseleen, niinkuin toiset tekee...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taikajane:
Mä olen ollu sellasissa häissä mitkä järjestettiin nyyttäriperiaatteella. Porukka vei sitten lahjoiksi tarjoiluja sen mukaan miten oli jaettu tehtäviä. Toimi hyvin, oli mukavaa ja häät järjesty isommalle porukalle, kun hääparilla ei olis muuten ollu varaa pitää juhlia.

Eko häät oikein oli. Käytettynä ostetut tyylikkäät puvut, juhlat ulkona kesäaikaan. Ei maksanu paljoa eikä rasittanu kohtuuttomasti luontoa tai ketään läheistäkään hääparista puhumattakaan.

Mukava vaihtoehto, lämminhenkistä ilman jäykistelyä. Ei aina tarvi mennä perinteisen kaavan mukaan, vaikka kirkossa vihittäisiinkin.
Juu tää kuulostaa hyvältä munkin mielestäni! Ekohäät mökillä, eikä kenenkään tartte jäykistellä, eikä tartte laatia pitkää kallista lahjalistaa kun ruuat ovat lahjoina!

 
Järjestäkää hääjuhla nyyttäreinä (lahjalistan sijasta ruokalista jakoon). Onnistuu, jos paikalla vain läheisimmät ihmiset. Ja ne nirppanokat jätetään tietenkin kutsumatta!
 
Ei ole rahasta kiinni naimisiin meno,ellei halua jotain isoja prinsessahäitä sitten viettää. Voihan naimisiin mennä ihan pienellä vierasmäärällä,vaikka kirkossa,seurakuntakeskuksessa tai omassa kodissa.
 

Yhteistyössä