Onko järkeä yrittää lasta, kun tulot 0e/kk?

• Viestiketjun aloittaja Vauvakuumeinen opiskelija
  • Ensimmäinen viesti
-
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja fghj:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Minä sanoisin, että kun lapsen hankkii tulojen ollessa jo valmiiksi pienet, ei pienet äitiysraha ja vielä pienempi kotihoidontuki haittaa niin paljoa. Verraten tilanteeseen jossa hyvätuloinen, tiettyyn elintasoon tottunut jäisi kotihoidontuelle.

Sanonta: lapsi tuo leivän tullessaan.
Tätä sanontaa (joka on muuten täysin hanurista) on täällä viljelty ennenkin, mutta perusteluita sille ei ole ikinä esitetty. Kerropas miten se lapsi sen leivän tullessaan tuo? Lapsilisällä (100e/kuussa)? Kyllä ne menot siihen lapseen ovat todella moninkertaiset verrattuna tulopuoleen. Ja kasvavat vuosi vuodelta...
todella monikertaiset?selittäisitkö hiukan...?
menot kasvaa vuosi vuodelta?silloin voi jo mennä töihin itsekin jos siltä tuntuu.
Te jotkut ihmiset vouhotatte niin rahan perään, että sitä tarvisi muka ollan niin tolkuttoman paljon ja mikään ei teille edes riittäisi.
Vain rakkautta puuttuu, aina ja loputtomasti.
Ohhoh, olipa vuodatus.
Kyllä se on aika moneen otteeseen todettu, mitä lapsi maksaa vanhemmilleen (tai yhteiskunnalle). Pitää olla isompi asunto, lapselle vaatteeita ja ruokaa, harrastusmenot, päivähoitomaksut jnejne. Ei se ilmaistakaan ole, vaikka kuinka yrittäisi pihistellä.
Juurikin näin... voipi vaikka kurkata tänne linkkiin, jossa vähän asiasta enempi tietoa: http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2008/01/21/lapsi-maksaa-yli-satatonnia/20081869/139

Lapsilisät on 1200? vuodessa ja 17 vuoden ajan (eikö?), niistä tulee yhteensä 20400?...

Ja raha ei ole todellakaan elämässäni kaikki kaikessa, huvittaa vaan nää taivaanrannanmaalarit jotka kehottavat olemaan käyttämättä järkeä kun rakkaus on maailman suurin asia...

Kaikki riippuu kaikesta. En nyt ota kantaa tuohon taloudelliseen puoleen. Millainen päivärytmi vauvalla on? Miten nukkuu (ja antaa vanhempien nukkua) yöt? Onko hoitoapua lähellä esim. silloin kun molemmat vanhemmat lukevat tenttiin?

ESIMERKKI: Minun piti saada puolivalmis gradu tehtyä keväällä valmiiksi, mutta se onnistui vain anopin avustuksella. Meidän silloin reilu puolivuotias poika kun nukkui maksimissaan tunnin päiväunia 2-3 kertaa päivässä, joten siinä ei oikein tietokoneelle keskitytty. Anoppi oli sitten meillä yhteensä ehkä kolme viikkoa hoitamassa poikaa, jotta sain imetykset pois lukien olla koko päivän koneen ääressä. Iltaisin lapsen mentyä nukkumaan en olisi jaksanut työskennellä, koska poika herätteli öisin 2-5 kertaa.

Vauvakuumeinen opiskelija
En ajattele, että minulla olisi mikään kiire saada lapsia saatika että siihen vaikuttaisi se, että monilla muillakin samanikäisillä on (omassa tuttavapiirissäni kyllä lapsia on itseäni vanhemmilla, ainoastaan parilla omanikäiselläni). Eli ei tietenkään mulla ole vauvakuumeeni syynä se, että "kaikilla muillakin on vauva!" Herran tähden, niin lapsellista ajattelutapaa en ole koskaan omannut. :eek:
Olen aina tiennyt, että haluan äidiksi. Vauvakuume ollut päällänsä 15-vuotiaasta asti. Nyt ikää 21.
Haluaisin lapset nuorena, jos niitä nyt ylipäänsä siunaantuu. Mutta tuo taloudellinen tilanne mietityttää, sieltä olen muutamista vastauksista ollut rivien välistä lukevinani hienoista vähättelyä ja "pilkkaa", aivan kuin en olisi miettinyt asiaa loppuun asti. Nimenomaan olen miettinyt.

Minä en välitä siitä, mitä lapsilisä"säännöissä" sanotaan; että ovatko ne jokapäiväiseen elämiseen vai säästöön tarkoitettu, sillä minun periaatteeni on se, että niistä ostetaan lapselle tärkeät ja kalliimmat hankinnat, ja yritetään säästää tulevaa varten. Että ovat sellainen "hätävara", nimenomaan LAPSEN hankintoihin ja elämään. Minusta ruokaa, lääkkeitä, bensaa ja laskuja voi maksella näistä omista tuloista (eli meidän tapauksessa miehen tuloista).

Minulle kyllä riittää "vähäinenkin" raha, mutta kyllä mä haluan tulla hyvin toimeen, eli kyllä mulle vähempikin riittää, mutta en halua tinkiä lapsen ja omastanikaan hyvinvoinnista. Raha tuo turvaa, se on fakta. Tottahan rakkautta on ja riittää, sitä ei voi koskaan olla liikaa, mutta ei se rakkaus sitä leipää pöytään tuo tai maksa kattoa pään päälle. Jne...

me ollaan molemmat superköyhiä opiskelijoita ja silti "tehtiin" vauva... ja vieläkin riittää ruokaa pöytään :) nyt toinen suunnitteilla :D

kyllä suomessa toimeen tulee, varsinkin jos toinen on töissä!!!! ja itseasiassa ei vauvaan niin paljoa rahaa mene, tosi paljon vauvan tarvikkeita ja vaatetta voi ostaa kirppiksiltä, saada jopa ilmaiseksi lahjoitetaan-palstoilta, ja saada lahjana. Riippuu tietysti miten nirso sitä sitten itse on että mitkä kelpaa...

työtön
Alkuperäinen kirjoittaja emmie:
niin vielä, että suomessa on aika hankalaa että tulot olis oikeesti 0... ainahan sitä JOTAIN tukia saa tms
Mun henkilökohtaiset tulot ON tällä hetkellä 0! Miehellä tuloja on n. 3000e kuussa, toki tällä pärjätään hyvin, mutta kiitos hänen, mä en saa mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kertoisko joku nyt mikä on minimiäitiysraha kuussa tällä hetkellä? Luulen, että on enemmän kuin vasta noussut opintotuki (298e/korkeakoulussa, 246/II aste).
Miulle jäi käteen 304 euroa. Mutta vuoden alusta minimi äp-raha nousee 160 eurolla, eli on sitten saman suuruinen kuin työttömyyspäiväraha.

kaksi ihanaa tyttöä
NO TOMMONENHAN TILANNE ON AIVAN YLI MONELLA. ÄITI KOTIHOIDONTUELLA JOKA YHTÄ PALJON KUN MINIMI ÄIPPÄRAHA JA SIT KESKITULOINEN MIES. Mielestäni tossa ei ole mitään ihmeellistä.

mari
Alkuperäinen kirjoittaja helitsu:
miksi pitäis tehdä järkilapsia? rakkaudesta niitä tehdään
Eikö rakkautta ole, että haluat kyetä huolehtimaan lapsistasi ja tarjota heille parastasi? Ja laitat lapsen hyvinvoinnin oman edelle, joka ei kyllä toteudu sillä, että tehdään lapsia silloin kun sinä haluat vaan silloin kun sinulla on siihen parhaat mahdolliset olosuhteet!

a
Alkuperäinen kirjoittaja emmie:
niin vielä, että suomessa on aika hankalaa että tulot olis oikeesti 0... ainahan sitä JOTAIN tukia saa tms
Joo mutta tiedätkö mitä tarkoittaa sana "TULO". Tuloiksi EI lasketa tiettyjä tukia, joten vaikka niitä saisi voi TULOT olla 0 euroa.

'pilknus'

Mä sanon kauheesti mihinkään puuttumatta, että ei kannata missään nimessä ruveta tekemällä tekee lasta, jos ei oo minimiäippärahaa kummempaa tuloa. Vaikka se äijä tienais mansikkahilloa. Anteeksi vaan jos oon kyyninen, eihän kaikille käy huonosti, mut se äijäpahanen voi lähteä lätkimään jopa sillon kun on kumppani raskaana tai pienen lapsen kanssa. Siinä sitten jälkeen päin on turha itkeä kun ei oo rahaa. Ei tarvii oikeesti kun pari laskua, joita sossu ei maksa, kun on minimituilla, jäädä siis maksamatta ja voi olla sellanen ulosottokierre edessä, että sit vituttaa.

Kannattaa tehä eka vähän töitä, ees sen puol vuotta. Tehdä suunnitelma pidemmälle tähtäimelle. Toki rahatonkin rakastaa lastaan, mutta rahattomuus uuvuttaa liian helpolla, synnyttää ongelmia ja seuraukset tietty voi olla ihan mitä vaan. Kirjo on laaja. Koulu loppuun, hiukan duunii, nainen ei aina saa vakkariduunii nuorena heti, mut ees vähän tuloja pohjalle. Näin mä tekisin, jos voisin elämää kelata taaksepäin. Vaikka aborttia vastustankin omalta osalta, mut jos oisin aikanaan nähny tulevaisuuteni olisin varmaan päätynyt siihen ratkaisuun.

Marja
Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Alkuperäinen kirjoittaja helitsu:
miksi pitäis tehdä järkilapsia? rakkaudesta niitä tehdään
Eikö rakkautta ole, että haluat kyetä huolehtimaan lapsistasi ja tarjota heille parastasi? Ja laitat lapsen hyvinvoinnin oman edelle, joka ei kyllä toteudu sillä, että tehdään lapsia silloin kun sinä haluat vaan silloin kun sinulla on siihen parhaat mahdolliset olosuhteet!
PEESI!

Yhteistyössä