Onko isovanhemmilla mielestänne velvollisuutta hoitaa lastenlapsiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei tietenkään ole velvollisuutta. Velvollisuus on lapsen huoltajalla, isovanhemmat eivät sitä ole. Kyllä musta on ihan ymmärrettävää, että kun ovat omista lapsistaan "päässeet eroon" niin haluavat matkustella, mökkeillä, harrastaa jne. Mutta olisihan se harmillista jos eivät yhtään haluaisi olla lapsenlapsen kanssa, mutta se on heidän päätös milloin he haluavat olla.

Ei tietenkään ole. Meillä anoppi hoitaa mielellään, jos ei ole omia menoja päällekkäin halutun ajankohdan kanssa. En ole ikinä omaa menoa pyytänyt jättämään väliin, olen sanonut että pyydän jotain muuta ei mitään ongelmaa. Tarvitsen hoitajaa kerran kolmessa kuukaudessa, en ole jatkuvasti pyytelemässä.

isovanhemmat sanoo ettei ole mitään menoja vaikka oliskin. On mummu jopa perunut lääkärinsäkin kun ei ole halunnut kieltäytyä hoitamisesta. Tosi rasittavaa kun en todellakaan haluaisi että peruvat omia menojaan. Ei auta vaikka on sanottu asiasta

Ei tietenkään ole velvollisuutta. Velvollisuus on hoitaa omat lapsensa, isovanhemmilla velvollisuudet ovat siis jo hoidettu.

Mutta uskoisin, että isovanhemmat voivat saada valtavasti iloa lastenlapsistaan, ja silloin myös haluavat hoitaa lapsia. Olen erittäin läheinen äitini kanssa (isä kuollut), ja äitini on erittäin läheinen lapsenlapsensa kanssa. Olen ikionnellinen heidän suhteestaan. Äitini hoitaa lasta (lapsi muuten kotihoidossa) melko usein, 2-4 tuntia kerran pari viikossa. Kuitenkin olen tehnyt hänelle selväksi, että hänen omat menonsa ovat ykkösenä, ja ne menevät totta kai aina lastenhoidon edelle. Toivon, että hän hoitaa lastani vain silloin kun se hänelle käy ja hän haluaa.

Myös miehen vanhemmat hoitavat lasta joskus, kuntonsa salliessa.

Ei ole. Toki on oikeus, jos haluavat, mutta mitään velvollisuutta ei ole. Monet isovanhemmat ovat vielä työelämässä mukana ja haluavat ehkä viettää mieluummin vapaa-aikaansa hieman rennommin saatuaan omat lapsensa aikuisiksi.

Lapselle olisi parempi mitä enemmän turvallisia aikuisia ympärillä ja antaahan isovanhemmiuskin paljon. Surettaa jos läheistä suhdetta ei synny muiden menojen vuoksi. Meille tuttu lastenpsykiatri sanoi että viette vaan lapset kylään ja hoitoon. Ei varmasti tarkoittanut jatkuvasti mutta varmasti vanhemmatkin voisi yrittää mahdollistaa suhteet isovanhempiin ja olla välistä tuputtamassa lapsia. Meillä aika lähensi suhteet, pyydettiin hoitoapua ja tarjouduttiin. Ymmärrän kyllä ettei aina yksinkertaista.

Alkuperäinen kirjoittaja meidän;26166032:
isovanhemmat sanoo ettei ole mitään menoja vaikka oliskin. On mummu jopa perunut lääkärinsäkin kun ei ole halunnut kieltäytyä hoitamisesta. Tosi rasittavaa kun en todellakaan haluaisi että peruvat omia menojaan. Ei auta vaikka on sanottu asiasta

Mun äiti on myös joskus tehnyt niin.

En ole ehtinyt edes kysymään lastenhoitoapua, mutta jossain sivulauseessa vanhempieni tietoon on tullut se, että jonain tiettynä viikonloppuna mulla olisi esim. luokan pikkujoulut.

Oma-aloitteisesti äiti sitten vaihtaa työvuoronsa työkaverin kanssa, tai ns. ostaa sijaisen itselleen, jotta voi ottaa lapsenlapsensa hoitoon, ja minä pääsen pikkujouluihin :)

En koe rasittavana, koska heillä on kuitenkin ihan oikeasti se omakin elämä, eivätkä liian usein hoida lapsenlapsiaan (ts. ei niin usein että kuormittuisivat). Päinvastoin, mun mielestä on tajuttoman hieno ele äidiltäni toimia noin ajattelevaisesti.

Velvollisuutta ei ole mutta kyllähän se itseä harmittaa. Miehen vanhemmat hoitavat lapsiamme useita kertoja viikossa omasta tahdostaan, omat vanhempani eivät ole KERTAAKAAN kahdeksan vuoden aikana hoitanut lastamme....... Molemmat asuvat kilometrin päässä meistä.

EI ole! Itse kyllä ajattelen, että ois ihanaa hoitaa lapsenlapsia ja tehdä kaikkea ihanaa/kivaa/mummolamaista! Mutta sen pitää olla ihan vapaaehtoista ja mieluusti isovanhemmilta itseltään ehdotettua.. Jos he ovat itse vielä työelämässä, ei välttämättä jaksa tai halua osallistua lastenlasten hoitoon, ja se on ihan ok. Jokainen on mielestäni itse velvoitettu lapsensa hoitamaan(ja se valinta tehdään jo ennenkuin on "pulla uunissa"), ja isovanhemmat, jotka haluavat osallistua siihen hommaan, ovat itseoikeutettuja tekemään päätöksensä. En jaksa ymmärtää niitä vanhempia, jotka itkevät täällä tai muualla, että isovanhemmat ovat P***seestä, kun eivät hoida lapsenlapsiaan..

Eihän kenenkään ole tietenkään pakko, mutta minä en ihan oikeasti ymmärrä sellaisia isovanhempia, jotka eivät ole valmiita auttamaan omia lapsiaan ja hoitamaan omia lapsenlapsiaan edes joskus.

[QUOTE="tiipii";26166086]EI ole! Itse kyllä ajattelen, että ois ihanaa hoitaa lapsenlapsia ja tehdä kaikkea ihanaa/kivaa/mummolamaista! Mutta sen pitää olla ihan vapaaehtoista ja mieluusti isovanhemmilta itseltään ehdotettua.. Jos he ovat itse vielä työelämässä, ei välttämättä jaksa tai halua osallistua lastenlasten hoitoon, ja se on ihan ok. Jokainen on mielestäni itse velvoitettu lapsensa hoitamaan(ja se valinta tehdään jo ennenkuin on "pulla uunissa"), ja isovanhemmat, jotka haluavat osallistua siihen hommaan, ovat itseoikeutettuja tekemään päätöksensä. En jaksa ymmärtää niitä vanhempia, jotka itkevät täällä tai muualla, että isovanhemmat ovat P***seestä, kun eivät hoida lapsenlapsiaan..[/QUOTE]
En itke täällä enkä muuallakaan. Silti en voi ymmärtää, ettei oma äitini halua olla lasteni kanssa, mutta sitten valittaa minulle, kun lapset tuntuvat hänestä niin vierailta.

Jos siihen uskallan kommentoida, että useammin mummin luona vierailu auttaisi asiaan, saan tulikivenkatkuisen vuodatuksen miten "itse hänkin joutui omat kakaransa hoitamaan" - mikä ei edes pidä paikkaansa, sillä äidinäitini,joka asui lähietäisyydellä, oli mm. aina hoitamassa meitä, kun sairastimme, lisäksi muutenkin viikoittain, ja isänäitini, joka asui lähes 200 km päässä maalla, pyysi minut luokseen joka kesä muutamaksi viikoksi ja kaikiksi hiihtolomiksi ollessani kouluikäinen.

Tästä tekstistä varmaan paistaa katkeruus kauas, mutta paistakoon. Toivottavasti edes jostakin vilkahtaa valo siihen suuntaan, että olen enemmän katkera lasteni kuin omasta puolestani - en minä lapsenvahdiksi äitiäni (enää) tarvitse.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
[QUOTE="tiipii";26166086]EI ole! Itse kyllä ajattelen, että ois ihanaa hoitaa lapsenlapsia ja tehdä kaikkea ihanaa/kivaa/mummolamaista! Mutta sen pitää olla ihan vapaaehtoista ja mieluusti isovanhemmilta itseltään ehdotettua.. Jos he ovat itse vielä työelämässä, ei välttämättä jaksa tai halua osallistua lastenlasten hoitoon, ja se on ihan ok. Jokainen on mielestäni itse velvoitettu lapsensa hoitamaan(ja se valinta tehdään jo ennenkuin on "pulla uunissa"), ja isovanhemmat, jotka haluavat osallistua siihen hommaan, ovat itseoikeutettuja tekemään päätöksensä. En jaksa ymmärtää niitä vanhempia, jotka itkevät täällä tai muualla, että isovanhemmat ovat P***seestä, kun eivät hoida lapsenlapsiaan..[/QUOTE]

Kyllä sitä väkisinkin miettii mitä niiden ihmisten päässä liikkuu, jotka ovat lapsia tehneet, mutta eivät sitten osallistu niiden elämään aikuisena.

Ei ole velvollisuutta kuten lapsillakaan ei ole velvollisuutta auttaa vanhempiaan sitten, kun he ovat vanhoja ja tarvitsisivat apua. Mun mielestä isovanhempien ja lastenlasten välille voi syntyä ihan hyvä suhde ilmankin, että isovanhemmat hoitavat lapsenlapsia... voihan niissä mummoloissa käydä perheenäkin eikä vain laittaa lapsia sinne ja kutsua isovanhempia kyläilemään.

Ei tosiaankaan ole velvollisuutta, sillä se, joka lapsen hankkii useimmiten sen myös hoitaa. Käytännössä isovanhemmilta oletetaan ja vaaditaan usein lapsenlapsien ajoittaista majoittamista ja hoitamista. Mikään pakkohan näihin pyyntöihin ei ole vastata myönteisesti, mutta kylläpä useimmat isovanhemmat hihkuvat innosta, kun saavat olla tekemisissä lapsien kanssa. :)

Ei ole velvollisuutta.

Mutta on oikeus.

Tuo oikeus ei ole laissa.
Sääli.

Mielestäni (vaikka minä ja appivanhempani emme olisi saaneet korjattua välejä kalsan alun jälkeen ) lapsillani olisi aidosti Oikeus rakastaviin isovanhempiinsa. Samoi minulla on jokin "mystinen" oikeus (jota en ole onneksi koskaan joutunut testaamaan) kaikkiin lapsenlapsiini.

Jokaisella lapsella on oikeus kaikkiin häntä palavasti rakastaviin aikuisiinsa - oli ne biovanhempia, ei-biovanhempia, isovanhempia, epäisovanhempia tms?

:)

Yhteistyössä