Onko ihan tyhmä idea? (kummilapselle säästämisestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä vaan

Vieras
Meillä on tuollainen kohta koulun aloitteleva kummilapsi ja puhuttiin miehen kanssa että voitaisiin alkaa säästämään hänelle vähän rahaa. Lapselle on aikanaan avattu säästötili minkä saa käyttöönsä 18v täytettyään, mutta käytännössä tilille ei ole juuri rahaa laitettu.

Perheen taloudellinen tilanne on aika heikko, isä opiskelee alaa jolla ei niin hurjia tienaa ja kotiäitinä olevalla ädillä vielä ihan auki mitä aikoo tulevaisuudella tehdä. Perheessä kolme lasta, eli hirveästi heiltä ei ylimääräistä jääkään säästöön.

Nyt siis mietittiin että voitaisiin alkaa laittaa tytön tilille pieni summa rahaa joka kuukausi, samoin kuin laitetaan omillemme. Tuo ei juuri meidän menoissa näkyisi, mutta kummilapsi saisi sillä aikanaan vaikka ajokortin ja jotain pientä itsenäisen elämänsä alkuun.

Kuulostaako ihan tyhmältä idealta, kehtaisiko tuollaista ehdottaa lapsen vanhemmille? Tytön äiti siis oma siskoni. Tarkoitan etteivät pitäisi sitä minään köyhäinapuna tai vaikka epäreiluna muita lapsia kohtaan.

Ei teidän ole mikään pakko siitä vanhemmille etukäteen kertoa, jos pelkäätte, että loukkaantuvat... Annatte sitten vaan 18-v lahjaksi. On varmasti mieluinen yllätys!!!

Järkevää on. Meillä on tytöllä oma tili ja 4 kummia, Yksi heistä laittoikin synttärilahjan sinne ja me laitetaan silloin tällöin. Ei tarvitse 18v päivillä miettiä mistä rahat ajokorttiin, tai jos tarvitsee jotakin muuta isoa.
Pääseekö vanhemmat nostamaan rahaa kuitenkin ennen tytön 18vuotispäivää,että eivät sitten ottaisi sieltä. En tarkoita että ei olisi rehellisiä sisaresi ja hänen perhe,mutta ettei mene hukkaan säästäminen.

Alkuperäinen kirjoittaja +:
Ei teidän ole mikään pakko siitä vanhemmille etukäteen kertoa, jos pelkäätte, että loukkaantuvat... Annatte sitten vaan 18-v lahjaksi. On varmasti mieluinen yllätys!!!

Mietin vaan että jos säästäisi lapsen jo olemassa olevalle tilille. Toisaalta tuli mieleen että onko mahdollista avata lapselle tili vanhempien tietämättä? Silloin tuon voisi tosissaan antaa yllätyslahjana 18v-päivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jennan äiti:
Järkevää on. Meillä on tytöllä oma tili ja 4 kummia, Yksi heistä laittoikin synttärilahjan sinne ja me laitetaan silloin tällöin. Ei tarvitse 18v päivillä miettiä mistä rahat ajokorttiin, tai jos tarvitsee jotakin muuta isoa.
Pääseekö vanhemmat nostamaan rahaa kuitenkin ennen tytön 18vuotispäivää,että eivät sitten ottaisi sieltä. En tarkoita että ei olisi rehellisiä sisaresi ja hänen perhe,mutta ettei mene hukkaan säästäminen.

Muistelen että sisko aikanaan sanoi lapsen tilin olevan sellainen ettei vanhemmat pääse sinne, eli tulee vasta lapsen käyttöön tämän tullessa täysi-ikäiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mietin vaan että jos säästäisi lapsen jo olemassa olevalle tilille. Toisaalta tuli mieleen että onko mahdollista avata lapselle tili vanhempien tietämättä? Silloin tuon voisi tosissaan antaa yllätyslahjana 18v-päivänä.

Minä avaisin sen ihan oman kummitilin... Oli ainakin aikoinaan mulla ja siskolla mahdollista, mutta tiedä sitten nyt. Jos laittaa jo olemassa olevalle tilille (tietämättä enempää tiliehtoja) on aina riski, että sieltä nostetaan varoja etukäteen...

Mulla on kaksi kummilasta ja kummallekkin on tili mulla joihin menee 20 euroa joka kuu.Ajattelin antaa rahat rippilahjoiksi ja sitten muistan enää vain valmistujaiset,kihlat yms.
Eli mainio idea mun mielestä!

Todella hieno idea. Yksi idea on rahastosäästö. Sitä ei saa nostaa ennenkuin lapsi on 18v. Itse laitan omille tytöille 50? kuussa sinne ,ja onpahan sitten opiskelurahoja ,jos itse olen vaikka työtön siihen aikaan. Nykyään kun tulevaisuus on epävarmaa niin ei huono idea antaa lapsille mahollisuus parempaan.

Alkuperäinen kirjoittaja +:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minä avaisin sen ihan oman kummitilin... Oli ainakin aikoinaan mulla ja siskolla mahdollista, mutta tiedä sitten nyt. Jos laittaa jo olemassa olevalle tilille (tietämättä enempää tiliehtoja) on aina riski, että sieltä nostetaan varoja etukäteen...

Voiko tuo kummitili olla sellainen ettei vanhemmat tiedä sen olemassaolosta? Eli pystyykö toisen lapselle avaamaan tilin "salaa"?

Mutta tosissaan tuo kummitili olisi varmaan selkein vaihtoehto. silloin tili itsessään voisi olla syntymäpäivälahja. :)

Meillä "kummitili" oli vanhempien tiedossa,mutta ei meidän lapsien, mutta kai sen saa salaisenakin... Jollei muuten, niin omalla nimellään... Pankista varmaan paras vastaus. :)

Yhteistyössä