Onko ihan surkeat lahjat teinille, ei ole varaa mihinkään kalliiseen... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonttumamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Vielä olisi viikko aikaa hankkia se puhelin. Tai sitten odotat alennusmyynteihin. Käy ihan järjellä kaikki vaihtoehdot läpi. Halvemmallakinkivan puhelimen varmaan saa, jos se 150e on oikeasti liikaa. Selaile tarjoukset läpi ja vertaile hintoja netissä.

[QUOTE="Hanu";27715893]Meillä on myös tiukkaa rahasta joka joulu, mutta siksi ostelenkin lahjoja pitkin vuotta niin ei tarvi sitten kerralla kaikkia ostaa. Ja lapset saavat aina kunnon lahjat. Mun kosketusnäyttö maksoi 48€! Eli halvallakin olisit puhelimen saanut. Voi lapsi parkaa kun avaa pakkettinsa joista tulee sukkia ja hammastahnaa. :([/QUOTE]

pojallahan oli toimiva kosketusnäyttöpuhelin jo ennestään , mutta nyt piti saada uusi jotakin tiettyä mallia (älypuhelin?), johon tuo 48e ei taida riittää..

http://www.sonera.fi/puhelin+ja+liittyma/puhelimet/joulutarjous+uusasiakas?s_kwcid=TC|18663|älypuhelin||SM|p|16571232412,

https://kauppa.dna.fi/puhelinjaliittyma,

https://www.expert.fi/Tuotteet/Puhelimet-ja-GPS/Puhelimet/Nokia-Lumia-610-White,

Tässä nyt muutamia varsin edullisia, varmastinytkin maksatte puhelinlaskua joten noilla kytkyillä jopa "säästäsitte" jos hyvän paketin tekee.

En nyt lukenut koko ketjua läpi, että oliko tätä jo ehdotettu.

Sonera on laskenut lumioiden hintoja ja itsekin tilasin 8-vuotiaallemme lumia 610 mallin. Hänelle kertyy nyt puhelinlaskua 15,90 kuukaudessa sisältäen puhelimen kk-maksun 6 euroa sekä puheluita 100min, tekstareita 25kpl ja netinkin puhelimeen. Joten ei kallis hinta!

Käytkö sä ap jotenkin hitaalla vai etkö vain osaa käyttää päätäsi? Tietysti jos on luttotiedot meneet niin silloin tollasista kytky littymistä on turha haaveilla tai pikavipeistä. Tuskin se poika siihen kuolee että saa tuollasia "lahjoja" mutta pettyy varmasti kovasti. Varsinkin jos ette puhu asiasta etukäteen, kerro että nyt ei ole varaa puhelimeen eikä muihinkaan ihmeellisyyksiin, mutta joulun jälkeen - ensi vuoden alussa saa uuden puhelimen. Niin ei tule pojalle niin suurena pettymyksenä nuo lahjat.

Tuli mieleen DNA mainos, jossa se mies istuu ajettavan ruohonleikkurin päällä se kamala villapaita päällä ja sanoo, että jos jotain toivoo sitä ei kuitenkaan saa vaan jotain muuta, joten ei kannata edes toivoa. Tässä vähän sama tilanne, ainut asia mitä toivoo jää saamatta ja krääsää tulee tilalle. Tuon ikäisen kanssa voi jo keskustella ja tehdä vaikka hankintasuunnitelma, jos nyt ei oo varaa, milloin on mahdollista saada.

Jos pienten lasten äiti tulee nurisemaan rahapulaa, tulee pitkä ketju jossa tarjotaan apua.

Mutta kun teinin äiti, saa vain haukkuja. Teinit ovat pohjasakkaa. Ei tarvitse ihmetellä ampumisia ja nuorten pahaa oloa.

Kyllä nykyään pienet lapset ja kouluikäiset ovat kurittomiä ja röyhkeitä ja teini käyttäytyvät paremmin.

[QUOTE="aino";27716316]Tuli mieleen DNA mainos, jossa se mies istuu ajettavan ruohonleikkurin päällä se kamala villapaita päällä ja sanoo, että jos jotain toivoo sitä ei kuitenkaan saa vaan jotain muuta, joten ei kannata edes toivoa. Tässä vähän sama tilanne, ainut asia mitä toivoo jää saamatta ja krääsää tulee tilalle. Tuon ikäisen kanssa voi jo keskustella ja tehdä vaikka hankintasuunnitelma, jos nyt ei oo varaa, milloin on mahdollista saada.[/QUOTE]

Aina saa haluta ja pyytää. Eri asia onko niitä toiveita järkevä toteuttaa. Kun ei ole rahaa, sitä ei ole. Törkeää vaatia aloittajaa riskeeraamaan perheen talouden yhden joululahjatoiveen takia. Puhelimen voi hankkia myöhemminkin, kun perheen rahatilanne sen sallii. Ei teini siihen kuole, että joutuu pärjäämään vanhalla ihan toimivalla kännykällä vielä hetken aikaan.

Mä taidan olla outo mutta musta 150 euron arvoinen lahja ei ole kohtuullinen vaan kallis. Huiman kallis. Ja superkallis jos ja kun rahaa ei ole. Joo toki olisi voinut käyttää rahat yhteen kunnolliseen (mitä ikinä se onkaan) lahjaan mut mun mielestä noi ap:n lahjat ei ole huonoja. Kakarana ja teininä mä tykkäsin että oli enemmän kun yks paketti vaikkakin sisältö oli pitkälti samaa luokkaa aloittajan sisällön kanssa. Ja olen saanu hammastahnaakin joskus lahjaksi.

Vituttiko että ei saanut haluamaansa? Juu. Traumatisoiko se? Ei. Mä halusin joka joulu technic-legon. Siis sellasen todella ison koottavan, joka maksoi ja maksaa todella paljon. Ikinä en saanu. (Kun mä täytin kolmekymmentä mun kaverit kolmeen kimppaan pisti rahat yhteen ja hommas mulle hienon koottavan traktorin :D.)

Jos se puhelin on iiiiihan pakko saada hankittua niin kytkyä mäkin ehdottasin, mut ei nyt hitto vieköön taloutta kaadeta siks että lapsi saa kalliin lahjan, jota aikuisten oikeesti ei edes tarvitse kun edellinenkin käsittääkseni pelittää vielä vallan hyvin?

Ihan oikeesti en ymmärrä että pitäis siirrellä laskuja tai ottaa pikivippi tai tehdä lähes mitä vain että muksu saa kalliin joululahjan. Toki voi vääntää kättä että mihin ne nyt käytetyt rahat olis pitäny käyttää mut kuten sanoin, omasta mielestä noi on ihan ok lahjoja, joten en väännä siitä enempää.

[QUOTE="höh";27716452]Jos pienten lasten äiti tulee nurisemaan rahapulaa, tulee pitkä ketju jossa tarjotaan apua.

Mutta kun teinin äiti, saa vain haukkuja. Teinit ovat pohjasakkaa. Ei tarvitse ihmetellä ampumisia ja nuorten pahaa oloa.

Kyllä nykyään pienet lapset ja kouluikäiset ovat kurittomiä ja röyhkeitä ja teini käyttäytyvät paremmin.[/QUOTE]

Teinit eivät ole pohjasakkaa mutta tässä tapauksessa tuon teinin äiti oli ajattelematon..

Mistä sä nyt tuon aasinsillan vedit johonkin ampumisiin? Samaa sarjaa kuin ne kommentit "ei mikään ihme kun puolet avioliitoista päättyy eroon kun käytät vaan jotain sloggin alushousuja". Liittyy aiheeseen miten?!

[QUOTE="höh";27716452]Jos pienten lasten äiti tulee nurisemaan rahapulaa, tulee pitkä ketju jossa tarjotaan apua.

Kyllä nykyään pienet lapset ja kouluikäiset ovat kurittomiä ja röyhkeitä ja teini käyttäytyvät paremmin.[/QUOTE]

Ihan sama ilmiö, jos pienten lasten äiti valittaa väsymystään. Haukkuja tulee vain niskaan. Kun taas isä valittaa, niin johan aletaan urakalla antamaan vinkkejä.

Let it be puhuu asiaa. Olen itse hyvätuloinen mutta minun mielestäni 150 euron lahja on silti kallis. ja jos rahat ovat tosiaan niin tiukalla että yhtään mitään ei tahdo jäädä säästöön niin silloin tuon hintaluokan lahja on ihan älyttömän kallis. Ihme asennetta minustakin että pitää olla uusimmat ja kalleimmat vimpaimet vaikka velkarahalla ettei vaan kiusata - millaisen esimerkin tuo antaa teinille? Mielummin tosiaan olisin antanut lahjan rahana ja ehdottanut että säästetään ja ostetaan se puhelin sitten kun on rahat kasassa (nuo mallit muuttuvat sitäpaitsi niin nopeasti että keväällä pojan toive voi olla jo jokin ihan muu kun se nyt toivottu malli on jo liian vanha...)

Sori, mutta mun mielestä on aika kurjat lahjat kun nuo on sellaisia perusjuttuja mitä kaupasta ostetaan kun tarvitaan. Mieluummin ei ois kuin yksi lahja, mutta vähän parempi. Vaikka se lahjakortti, jolla joulun jälkeen haetaan alennuksesta puhelin.

Jos pojalla on jo ihan toimiva ja ok kosketusnäyttöpuhelin, niin perheen rahatilanteen huomioiden pitäisin kyllä ihan ymmärrettävänä, että uutta puhelinta ei nyt vaan saa, vaikka haluaisi. JOS irtoaisi jostain vielä rahaa lahjoihin, käyttäisin sen mielummin johonkin tarpeellisempaan, mutta silti arkista käyttötavaraa erikoisempaan juttuun, esim. lahjakortti isoon urheiluliikkeeseen, josta voi sitten alesta ostaa vaikka merkkivaatteita, jos ei mitään urheilua harrasta.

Mun perhe ei ole koskaan kärsinyt rahapulasta, mutta omassa nuoruudessani sain joululahjaksi aina tyylin, sukat, alushousuja ja jonkun cd:n. Siinä oli riittävästi, koska joulun pääsisältö ei ollut lahjat. Ihmisten kulutushysteria on mennyt aivan liian pitkälle ja helppohan se on huudella jos turhaa rahaa on mitä heitellä ympäriinsä. Jos rahaa ei ole niin sitten ei ole. Tossa on lahjaa kerrakseen, ei joulu ole vain lahjoja prkle!

Lopeta ap murehtiminen ja käytä siitä säästyvä energia opettaaksesi lapselle joulun sanomaa (oli se sitten hengellinen tai vaikka vaan yhdessä olon ja läheisistä välittämisen sanoma). Jos lapsesi sen on jo sisäistänyt, ei hän edes kummempia lahjoja kaipaa.

Monella tässäkin ketjussa on ilmeisesti vähävaraisuuden käsite ihan hukassa kun ehdotetaan että "osta se lapsilisällä" (lapsilisä on tarkoitettu peruselatukseen ja siihen se pienituloisissa perheissä kuluukin!) tai "ei se kytky tee kuin kympin kuussa lisää" (ei paljon auta jos on luottotiedoton, velkoja ulosotossa yms eikä sitä kymppiäkään kuussa jää yli) tai "ota vippi ja maksa myöhemmin takaisin" (millä, jos aloittaja ei koko syksynä nytkään saanut tuon enempää rahaa kasaan?).

Tuo urheilukaupan lahjakortti on sivumennen sanoen tosi hyvä idea. Esim.Intersportin aleista saa merkkivaatetta usein ihan sikahalvalla kun kelpuuttaa edellisen vuoden kuosit. Jo tuolla summalla mitä aloittaja laittoi lahjoihin olisi hyvällä tuurilla saanut jo vaikka takin tai hyvän hupparin.

[QUOTE="Kifa";27716577]Monella tässäkin ketjussa on ilmeisesti vähävaraisuuden käsite ihan hukassa kun ehdotetaan että "osta se lapsilisällä" (lapsilisä on tarkoitettu peruselatukseen ja siihen se pienituloisissa perheissä kuluukin!) tai "ei se kytky tee kuin kympin kuussa lisää" (ei paljon auta jos on luottotiedoton, velkoja ulosotossa yms eikä sitä kymppiäkään kuussa jää yli) tai "ota vippi ja maksa myöhemmin takaisin" (millä, jos aloittaja ei koko syksynä nytkään saanut tuon enempää rahaa kasaan?).[/QUOTE]

Näimpä :/
Monella on näin joulun aikaan käsitys rahan arvosta kadonnut kokonaan.
Toki ainahan voi ehdottaa että jos ne isovanhemmat kimpassa.
Moni ei oikeasti näytä tajuavan että jos koko vuosi on kituutettu ja laskettu senttejä ja euroja jotta saa sen leivän pöytään ja ei tule mistään hyvä mieli joulu avustus lahjakortteja niin se joulu voi oikeasti olla tosi tiukkaa aikaa :/
Mutta ei, kyllähän nyt jokaisella moinen pikkuraha kuten 150€ on heittää kerta vuodessa
joululahjaan kun teini sitä toivoo.

Meillä ei ole ns. rahasta pulaa. Enemmänkin siitä että meillä on kaikkea,liikaakin myönnän :/
Me ollaan myös osteltu lapsille jotakin hyvän tuoksusia suihkusaippuito ja dödöjä lahjaksi mutta hyvä tietää että mekin nyt pilataan lastemme joulu.
Tosin meillä ei ole lapset edes mitään toivoneet.

Olen samaa mieltä siitä että 150e on iso raha. Mielestäni ap:n tämän hetkiset lahjasuunnitelmat on kuitenkin törkeitä. Niihin käytetyllä rahalla olisi saanut jonkun yhden järkevän asian sen puhelimen sijaan. Teinin kanssa olisi myös kannattanut neuvotella asiasta ja tehdä järkevä kompromissi. Mikään hammastahna yms ei kuitenkaan ole ok lahja, ja mielestäni tässä on edelleen vaihtoehtoja jäljellä.

Jos pojalla on jo ihan toimiva ja ok kosketusnäyttöpuhelin, niin perheen rahatilanteen huomioiden pitäisin kyllä ihan ymmärrettävänä, että uutta puhelinta ei nyt vaan saa, vaikka haluaisi. ,

Järkevää.
Mihin on kadonnut kaikki suhteellisuudentaju niin kasvattajilta kuin kasvatettaviltakin?
Oppikaa nyt sitten edes tästä lamakaudesta, mut opetti se edellinen- ihan itse sitä teininä tajus silloin, että jos ei ole rahaa niin sitä ei ole. Ennemmin minäkin silloin söin, kuin vinguin kaikkea mitä olisin halunnut- mitä 'kaikilla' muilla muka oli. Ja kyllä niitä oli paljonkin, mitä olis halunnut, oi kyllä.......

[QUOTE="Kifa";27709118]Viime vuonna oli ihan identtinen ketju josta saatiin kauhia sota aikaiseksi, olisikohan sama aloittaja asialla...[/QUOTE]samaa minäkin heti muistelin. Poika oli sitten allapäin, kun kaverit halusivat nähdä jonkun vaatteen, jonka hän kertoi saaneensa. Ei kehdannut näyttää kun ei ollut jokin tietty hittivaate. Nuoret ovat todella julmia enkä haluaisi itse koskaan laittaa lastani ehdoin tahdoin vaikeuksiin. Noilla lahjoilla luultavasti tulee ongelmia, vaikka teini ei sitä sinulle kertoisikaan.

Jos on pakko ostaa lahjoa, niin osta hyvä ihminen jotain kunnollista osamaksulla.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä