Onko ihan ok jos tulee usein sellaisia muistikatkoksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ja ihan arkisissa tilanteissa.
Esimerkiksi yksi päivä kuorin perunoita ja toisena vatkasin kermaa.. Mulle tulee sellasia ihan outoja tiloja.. yhtäkkiä havahdun siihen et oon ihan omissa maailmoissa kuulen ja nään kaiken mut en oo siinä ja tulee sellanen tunne et tää tilanne on eletty joskus muulloinkin.
Ja näitä tulee aika usein. En osaa luokitella tuleeko tiettyinä kausina, vaan aina joskus ja joskus useammin.
Se olotila on jotenkin tosi kummallinen kun tuntuu et tää on eletty josku mut ei oo mitään muistikuvaa et millon.

Ja sit usein sattuu silleen et lähden vaik hakemaan jotakin ja kun oon siellä mistä pitää hakee en enää yhtään muista miks oon siellä ja meen ihan ihmeissäni pois. Ja kohta pitää mennä uudelleen kun muistan mitä piti hakea.

Ehkä vähän sekavasti sepostettu, mut jos joku tajus?

En tiedä, sopiiko tää ihan noihin sun "oireisiin", mutta kuulin vasta, että kilpirauhasen vajaatoiminta saattaa aiheuttaa muistikatkoja. Esim. ei muista tuttujen tavaroiden nimiä tai ei muista tehdä jotain asiaa loppuun vaan aloittaa uuden. Mutta nuohan saattaa olla vain väsymystäkin...

[QUOTE="mml";25921066]En tiedä, sopiiko tää ihan noihin sun "oireisiin", mutta kuulin vasta, että kilpirauhasen vajaatoiminta saattaa aiheuttaa muistikatkoja. Esim. ei muista tuttujen tavaroiden nimiä tai ei muista tehdä jotain asiaa loppuun vaan aloittaa uuden. Mutta nuohan saattaa olla vain väsymystäkin...[/QUOTE]

Juu niin on.
Noin vuosi-puolitoista sitten kävinkin noissa kilpirauhas kokeissa ja ne oli niin normaalit kuin olla ja voi.

Noi on ihan normaaleja ilmioita, mutta lisääntyneessä määrin ne voi liittyä johonkin neurologiseen tilaan esim. epilepsiaan. Mulla yksi epilepsian oire on deja-vu ja jamais-vu kokemukset ja niitä tulee ihan koko ajan jos en oo lääkityksellä.

[QUOTE="vieras";25921064]Varsinkin jos on stressiä, minulle tulee tuollaisia.[/QUOTE]

Hmm.. no pientä stressiä kyllä ollut. Mutta ennen kaikkea väsymystä.
Takana aika rankat vauva vuodet molemmilta lapsilta ja siihen päälle vielä kuopuksen vuoden putkeen sairastelut. Nyt kuitenkin jo ehkä puolisen vuotta saanut nukkua pääsääntöisesti kokonaisia yöunia.

Väsymys aiheuttaa. Puhutaankin yleisesti (vitsilläkin) "äitiysdementiasta". Aivot ovat yksinkertaisesti ylikuormittuneet. Pahin yleensä silloin, kun väsymys + stressi yhdistyy - usein esim kun palaa työelämään ja lapset pieniä.

[QUOTE="kiu";25921199]Väsymys aiheuttaa. Puhutaankin yleisesti (vitsilläkin) "äitiysdementiasta". Aivot ovat yksinkertaisesti ylikuormittuneet. Pahin yleensä silloin, kun väsymys + stressi yhdistyy - usein esim kun palaa työelämään ja lapset pieniä.[/QUOTE]

Meidä lapset ovat 5v ja 2v7kk. Ja nyt olen ollut vasta noin kuukauden verran osa-aikaisena töissä. Ja se tuntuu mulle henkiraolta :D vaikka kiire hommaa onkin, mutta on ihanaa kun on jotain muutakin.
Aijemmin en olisi millään jaksanut mennä vaikka mieli teki, mutta sen verran rankat vuodet takana.
Ja siis näitä muistihäiriöitä on ollut ainakin viimeisen vuoden ajan. Ja tosi outojo on ne tilanteet kun tuntuu etten oo läsnä vaikka oon siinä, et oon ihan jossain muualla. Ja en vaan liiku vaikka pitäs.

Yhteistyössä