Onko ihan normaalia, että alkuraskaudessa on vatsakipuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Menkkamaiset alavatsakivut alkoi viikolla 5+. Niitä tuli pari kertaa päivässä ja niiden kesto oli parista kymmenestä sekunnista minuuttiin ja olivat TODELLA kovia kipuja. Nyt viikolla 11+, kivut on jatkuneet päivittäisinä koko ajan, mutta ne ovat muuttuneet vähemmän teräviksi. Kohdun kasvukipuja vain.

Kuinka kovia kipuja? Mulla oli 2 viikkoa sitten yhtenä päivänä tosi kova mahakipu, piti
särkylääkettä ihan ottaa.. Sit Se loppui. 3pv sen jälkeen alko vuoto ja viikko sitten
todettiin keskenmeno.. Viikkoja oli 6. :|

mutta pienet kivut kai normaaleja ja eihän Se kaikilla näin mee.
Eipä sitä tuossa vaiheessa mitään voi tehdä jos kesken menee niin pitää vaan yrittää
olla stressaamatta..

Kuinka kovia kipuja? Mulla oli 2 viikkoa sitten yhtenä päivänä tosi kova mahakipu, piti
särkylääkettä ihan ottaa.. Sit Se loppui. 3pv sen jälkeen alko vuoto ja viikko sitten
todettiin keskenmeno.. Viikkoja oli 6. :|

mutta pienet kivut kai normaaleja ja eihän Se kaikilla näin mee.
Eipä sitä tuossa vaiheessa mitään voi tehdä jos kesken menee niin pitää vaan yrittää
olla stressaamatta..

Melko kovia silloin kun niitä tulee. Ei ole koko ajan päällä, vaan välillä tulee sellainen vihlaisu. Olen ottanut Panadolia, mutta se ei auta näihin. Kuitenkin lievempiä kuin normaalit menkkakivut, koska luonnolliset menkkani ovat tosi kipeät.

Toivotaan että kuuluu ihan vaan tähän raskauteen... :/

Itselläni kahdesta lapsesta ei ollut vuotoja mutta kipuja senkin edestä ja vasta siinä 15 viikkojen jälkeen pystyi luottavammin odottamaan. Kolmas taas osoittautui tuulimunaksi 11+5 viikolla ja nyt viime viikolla plussasin. Kipuja ja lievää vuotoa ollut koko viikon eli taas saa pelätä ja panikoida. Meillä on miehen (minä täytän kohta 39 mies 48) kanssa ikää sen verran että jos tämäkään raskaus ei onnistu, emme enää yritä uudelleen.

Vaikka en ole nainen, enkä lääkäri, veikkaisin että:

Kun raskaudut, vartalosi alkaa välittömästi muuttumaan, valmistautuu siis sikiön kasvamiseen sekä synnytykseen pikkuhiljaa.

Mitä tapahtuu kun ihminen kasvaa jostain kohdasta, jalasta tai kohdusta? Kipuja, kasvukipuja.

Itse muistan ainakin että esim. jaloissa oli aika kovia kipuja murkkuna / teininä. Joten voisi luulla että kohdun kasvamisesta tulee aika paljon isommat kivut.

En sitten tiedä, maalaisjärkeä tässä yritin käyttää :)

• Tykkää
Reactions: fortunate
Minulla oli myös vatsakipuja sekä vuotoa--päättyi sikiön kuolemiseen rv 13. Nyt toinen raskaus ja vatsakipuja--kaikki ok. Ota yhteys neuvolaan, minä pääsin kivun vuoksi molemmissa ultraan rv 6+4...Kipu kannattaa sen vuoksi ottaa tosissaan että pääsee uktraan tarkistyttamaan ettei ole kohdun ulkopuolinen raskaus (voi olla merkki siitä).

Kuulostaa noi vihlaisut normaalilta. Mulla nyt km tullen oli ihan jatkuvaa jomotusta.
varsinkin alamahassa olevat vihlasut (kovatkin) on kohdun kannattimien venymisestä johtuvia, mulla on ollu niitä kaikissa kolmessa raskaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja pöööööö;28978713:
Minulla oli myös vatsakipuja sekä vuotoa--päättyi sikiön kuolemiseen rv 13. Nyt toinen raskaus ja vatsakipuja--kaikki ok. Ota yhteys neuvolaan, minä pääsin kivun vuoksi molemmissa ultraan rv 6+4...Kipu kannattaa sen vuoksi ottaa tosissaan että pääsee uktraan tarkistyttamaan ettei ole kohdun ulkopuolinen raskaus (voi olla merkki siitä).

Okei... Hieman pelottaa, taidan heti maanantaina soitella sinne. Vuotoa ei sentään ole ollut.

Vaikka en ole nainen, enkä lääkäri, veikkaisin että:

Kun raskaudut, vartalosi alkaa välittömästi muuttumaan, valmistautuu siis sikiön kasvamiseen sekä synnytykseen pikkuhiljaa.

Mitä tapahtuu kun ihminen kasvaa jostain kohdasta, jalasta tai kohdusta? Kipuja, kasvukipuja.

Itse muistan ainakin että esim. jaloissa oli aika kovia kipuja murkkuna / teininä. Joten voisi luulla että kohdun kasvamisesta tulee aika paljon isommat kivut.

En sitten tiedä, maalaisjärkeä tässä yritin käyttää :)

Kiitos lohduttavista sanoista. :)

Joo, siis ne kivut voi olla aivan järkyttävät.

Niistä ei jostain syystä "ikinä" puhuta, vaan raskaudesta puhuttaessa vallan saa aamupahoinvoinnit, turvotus, mielialanvaihtelut ja ruokahimot.
Mulla taas ei oikeastaan ollut muuta, kuin noita aivan järkkyjä kipuja. Välillä sattui niin lujaa, ettei voinut olla oikein mitenkään päin ja luulin monta kertaa, että nyt tuli keskenmeno.

Eli tuskin aihetta huoleen. :)

Kuuluu kyllä raskauteen.
Olin ensin onnellinen että jes, ei ainakaan vuoteen menkkoja niiden kipujen vuoksi... Mut sitten just rv 5-6+ alkoikin sattuun päivittäin aivan kuin olisi ollut menkat. Ja muitakin vihlaisuja yms yms. Mäkin googlettelin ja etsin netistä tietoa aiheesta, ja olin silti epävarma että mitä jos ei olekaan normaalia.

Olen nyt viimeisilläni, joten ihan normaalia oli ainakin mulle :)

Toki voihan olla että jollain se ei enteile hyvää, mutta eiköhän niissä melki poikkeuksetta ole lisäksi vuotoja ja kipu on kuulemma aivan sietämätöntä.

Ja täytyy vielä se mainita että mun alkukivut oli välillä kans kovia. Mutta niin ovat mun menkkakivutkin..

Mulla on ollu nyt puoltoista viikkoa menkkamaista kipuilua, ei kovinkaan pahaa, mutta aika jatkuvaa. Mulla kipuilu alkoi siis jo ennen positiivista testiä... Toivottavasti ei nyt ihan koko raskautta kestäisi.

Heippa olen itsekkin miettinyt nyt muutaman päivän noita kipuja ja vihlontoja alavatsassa... että pitäisikö huolestua.. Tein siis testin eilen joka näytti positiivista ja testin mukaan viikkoja 3+ (ei sano minulle ekakertalaisena mitään) mut tosiaan haluaisin että tää ensiraskaus menisi hyvin eikä mitään tulisi ja juuri siksi huolissani tuosta kivusta..

Mulla oli pitkin raskautta mahakipuja. Alussakin. Välillä sattui niin kovaa, että makasin vaan sängyssä. Toisinaan ei niin paljon, mutta esim. Koko päivän ajoittaisiin jomotuksiin tai vihlaisuihin verrattuna. Se on semmosta. Mun kohdalla oli normaalii kaikki. Jopa ne kovat toispuoleiset kivut jota kukaan ei osannu selittää. 2 tervettä lasta synnyttänyt. Parasetamolia voi ottaa tarpeen tullen. Ei itsellä kylläkään välttämättä aina auttanut. Tsemppii! Yleensä kivut on normaaleja, mutta aina voi soittaa neuvolaan ja kysyä. Kannattaa ottaa mahdollisimman rauhallisesti, lepäillä siis, kun on kipuja.

Mulla oli pitkin raskautta mahakipuja. Alussakin. Välillä sattui niin kovaa, että makasin vaan sängyssä. Toisinaan ei niin paljon, mutta esim. Koko päivän ajoittaisiin jomotuksiin tai vihlaisuihin verrattuna. Se on semmosta. Mun kohdalla oli normaalii kaikki. Jopa ne kovat toispuoleiset kivut jota kukaan ei osannu selittää. 2 tervettä lasta synnyttänyt. Parasetamolia voi ottaa tarpeen tullen. Ei itsellä kylläkään välttämättä aina auttanut. Tsemppii! Yleensä kivut on normaaleja, mutta aina voi soittaa neuvolaan ja kysyä. Kannattaa ottaa mahdollisimman rauhallisesti, lepäillä siis, kun on kipuja.

Tässä koittanutkin olla ihan rauhassa ja lepäillä.. :) Enskuun alussa eka lääkäri ja ultra jospa siellä sitten kaikki ok.. :)

Yhteistyössä