Onko ihan hullua pyytää samat kummit kuopukselle kun esikoisellekin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaste"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä lapsilla on 2 samaa kummia, ja sitten molemmilla 1 eri kummi. Periaatteessa mulle niillä kummeilla ei niin ollut väliä, mutta koska se nyt on pakollinen juttu kun lapsi kirkkoon kerran liitetään, niin nämä on ainakin ihmisiä jotka ovat jokatapauksessa lasten elämässä aina mukana. Itsekkin olen kahden saman perheen lapsen kummi.

Alkuperäinen kirjoittaja pyydä vaan;22849051:
Hyvä ajatus pyytää samoja. Itse mietin sitä samaa, mutta kuoppasin idean koska ystäväni erosi kirkosta enkä halunnut pyytää häntä liittymään uudelleen.

hetkinen hei, mitä sitten jos ei kuulu kirkkoon ? Minä kastoin tyttäreni viime vuonna ja kummeiksi tullut pariskunta ei kuulunut kirkkoon, ei kummin nykyään tarvitse kuulua kirkkoon ! Ainakin näin pappi minulle asian sanoi. Et ei huoli liittyä mihinkään.

Mun mileestä kummi ei ole kummi, jos ei ole virallisesti kummi. Se on sit jotain muuta, Ja jotenkin hassua, että lapsi kastetaan ja liitetään kirkkoon, mutta kummi ei kuuluis kirkkoon.
Pikkanen epäsuhta koko hommassa silloin.

Ei voi olla virallisesti kummi jos ei kuulu kirkkoon, mutta voi olla ns. "kummi" kuitenkin. Virallisesti kai pitää olla 2 kummia, joiden pitää kuulua kirkkoon silloin kun lapsi kastetaan. On mullakin 5 kummilasta, ja vaikka olenkin sittemmin eronnut kirkosta, olen heidän kummi edelleen.

Ja kummi voi olla vaikkei kuuluisi kirkkoon. Meidän pojan kummitäti ei kuulu kirkkoon, mutta on kummi.

Virallinen kummi (siis virallisiin tietoihin merkattava) ei voi olla kirkkoon kuulumaton. Eli kastettavalla on oltava väh. kaksi "virallista", kirkkoon kuuluvaa kummia. Muita "kummeja" toki voi olla näiden lisäksi, myös kirkkoon kuulumattomia.

"Kristilliseen kirkkoon kuulumaton ei voi toimia kummina, sillä kummius on johdattamista elämään kirkon yhteydessä."

hetkinen hei, mitä sitten jos ei kuulu kirkkoon ? Minä kastoin tyttäreni viime vuonna ja kummeiksi tullut pariskunta ei kuulunut kirkkoon, ei kummin nykyään tarvitse kuulua kirkkoon ! Ainakin näin pappi minulle asian sanoi. Et ei huoli liittyä mihinkään.

Mitä ihmettä, voiko olla eroja seurakuntien välillä näinkin isoissa asioissa vai mistä on kyse??
Mä nimenomaan selvitin tätä asiaa esikoisen kohdalla 3v sitten ja ei käynyt päinsä, piti tosiaan kummien täyttää jopa kaavake mistä selvisi mihin seurakuntaan kuuluvat.

Mun mileestä kummi ei ole kummi, jos ei ole virallisesti kummi. Se on sit jotain muuta, Ja jotenkin hassua, että lapsi kastetaan ja liitetään kirkkoon, mutta kummi ei kuuluis kirkkoon.
Pikkanen epäsuhta koko hommassa silloin.

Nykyään kaste ja kirkkoon kuuluminen vaan on monelle epäsuhta homma. Meillä lapsilla kummeja, jotka eivät ole merkittynä kirkon kirjoissa, mutta asiansa hoitavat paremmin kuin kirkonkirjoihin merkityt.

Ja itse en enää lastani kirkkoon veisi kasteelle, vaikka aiemmat lapseni siellä on kastettu ja itsekin olen vihille astellut. Mitä lie tapauskovaisuutta ollut. Tästä huolimatta tahtoisin nimiäisissä lapsilleni kummit, ja hommaisin todistuksetkin asiasta =) Niitäkin kun nykyään saa

[QUOTE="vieras";22849285]Virallinen kummi (siis virallisiin tietoihin merkattava) ei voi olla kirkkoon kuulumaton. Eli kastettavalla on oltava väh. kaksi "virallista", kirkkoon kuuluvaa kummia. Muita "kummeja" toki voi olla näiden lisäksi, myös kirkkoon kuulumattomia.

"Kristilliseen kirkkoon kuulumaton ei voi toimia kummina, sillä kummius on johdattamista elämään kirkon yhteydessä."[/QUOTE]

niin just.. eli eihän tää muuta tilannetta mihinkään.. paitsi et voin toki näiden kolmen saman kummin lisäksi pyytää neljännen kummin jostain kirkkoon kuulumattomasta ystävästäni jos siltä tuntuu.. mut jos jokatapauksessa on ne kolme samaa kummia niin tarviiko siihen nyt vaan periaatteesta valita vielä neljäs kummi ettei kastekuvissa ole täysin sama kokoonpano..?

[QUOTE="kaste";22849287]Mitä ihmettä, voiko olla eroja seurakuntien välillä näinkin isoissa asioissa vai mistä on kyse??
Mä nimenomaan selvitin tätä asiaa esikoisen kohdalla 3v sitten ja ei käynyt päinsä, piti tosiaan kummien täyttää jopa kaavake mistä selvisi mihin seurakuntaan kuuluvat.[/QUOTE]

Ei voi olla. Ev.lut. kirkkoon kastettavalla lapsella täytyy olla vähintään kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia. Siitä ei kyllä jousteta.

Vanhemmat voivat lisäksi ottaa epävirallisia "kummeja" tai jos lasta ei kasteta osa haluaa silti lapselleen "kummit". Silloin ei tietenkään ole väliä kirkkoon kuulumisella.

[QUOTE="kaste";22849298]niin just.. eli eihän tää muuta tilannetta mihinkään.. paitsi et voin toki näiden kolmen saman kummin lisäksi pyytää neljännen kummin jostain kirkkoon kuulumattomasta ystävästäni jos siltä tuntuu.. mut jos jokatapauksessa on ne kolme samaa kummia niin tarviiko siihen nyt vaan periaatteesta valita vielä neljäs kummi ettei kastekuvissa ole täysin sama kokoonpano..?[/QUOTE]

Samat kummit vaan, jos siihen kaikki ovat suostuvaisia :)

Ihan hyvin voi käyttää samoja kummeja, jos se on kummeille ja vanhemmille ok. :)

<3 No kummeilta ei olla vielä kysytty mut miehen kanssa ollaan samoilla linjoilla et muita ei osata edes harkita... ja kummeista olisin ihmeissäni jos eivät ottaisi samalla innolla "hommaa vastaan" koska ovat tässäkin tapauksessa eläneet täysillä mukana jo raskausajan, kiinnostuneet mun ja vauvan voinnista, iloinneet syntymästä, rynnänneet katsomaan tulokasta, ovat käyttäytyneet niin kuin esikoisenkin kohdalla.... ihmettelelisin jos eivät haluaisi kertaalleen taas kumminsaappaisiin..

Mikä yleensä on nykyään kummien merkitys? Se sama merkitys on ollut koko ajan tässä nyky-ajassa. Ei kummilla ole mitään muuta merkitystä, että muistaa syntymäpäivänä lahjan tiettyyn ikään ja sen jälkeen se yleeensä jää jonnekkin.

Joillakin on kummeja pilvin pimein, muistaako kaikki kuka on kummi ja milloin sitä tai häntä pitäisi miettiä ihan aidosti; oliko jo synttäri tai joku muu...olinkin jo unohtanut, että olin kummi. No vaimo/harvemmin aviomies sanoo, että pitäisi/vaikka pitäisi sanoa että ostan kummille sen, mistä hän puhui.

Kaikenkaikkiaan tämä kummi-hömpötys on mennyt ohi.

Kummiudessa ei ole sinänsä mitään pahaa, vaan se tahtoo yleensä heti alkuunsa hiipua. Se on vaan nimi paperissa ja se on sitten siinä.

Joskus se tietty onnistuu ja se kulkee ihan luonnostaan ilman mitään kummempia ja sanon sen kokemuksesta ja ikää on meikäläisellä kohta 60 ja kummilla on ikää 81 ja aina muistaa minut ihan aidosti eikä vaan, että oliko joku päivä.

Minusta ei ole lainkaan outoa, että toisella olisi samat kummit kuin esikoisella! :) Ainahan sinä voit kysyä kummeilta itseltään. Jos joku kieltäytyy, niin syynä nyt varmasti vaan jotain muuta, kuten että moni ei vaan halua liian monen lapsen kummiksi... Itsekään en suostu kuin aivan lähisuvulle.

Meillä on pari kummilasta samasta perheestä (tai no mies yksinään on sen vanhemman kummi, yhdessä ollaan tämän nuoremman kummeja). Mut meillä tää kummitouhu on lähinnä ihan nimellistä, lahja viedään jouluna (yhteisenä kaikille perheen lapsille) ja toisinaan käydään (käytäis kyllä muutenki), ei mitenkään erityisemmin huomioida kummilapsia.

Yhteistyössä