Onko hyvä liikuntaohjelma laihduttajalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "venla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"venla"

Vieras
Mun bmi on 43, mutta olen opettelemassa uusia elämäntapoja. Kuukauden olen nyt harrastanut vesijuoksua ja -jumppia, joten jonkinlainen pohjakunto on olemassa. Samoin nyt on sellainen vaihe, että janoan lisää liikuntaa. Siispä olen suunnitellut itselleni seuraavanlaisen "lukujärjestyksen"

Maanantaisin
Bodypump 1h

Tiistaisin
Kuntojumppa 1h
Tehomuokkaus 30min

Keskiviikkoisin
(Yhtenä kertana käyn ohjatulla kuntosalikierroksella, kesto 1h, tarkoituksena oppia salille sopivat liikkeet jotta pystyn käymään siellä itsenäisesti)
Shindo 1,5h
Raskas aquabic 30min
Vesijuoksu 30 min

Torstaina
Kuntojumppa 1h
Syvänveden jumppa 30min
Vesijuoksu 30min

Perjantaisin pääsääntöisesti vapaapäivä

Lauantaina
Bodypump 1h
Vesijuoksu 1h

Sunnuntaina fiiliksen mukaan kuntosali 1h ja vesijuoksu 1h. Voi myös olla vapaapäivä.

Jonnekin tahtoisin vielä kuntosaliharjoittelua lisätä kerran tai kaksi viikossa, mutta en tiedä minne.

Kaikki nuo jumpat on siis ohjattuja, yksikseni en kotona saa mitään aikaan. Miltä kuulostaa ohjelma, saako tuolla kiinteytystä aikaan, vai hidastuuko vain laihtuminen? Tahtoa kyllä on, ja uskon että kuntoakin sen verran että alkuun pääsen.

Vesiliikunnasta en halua luopua, se on kolahtanut muhun ihan täysillä. Nyt kuitenkin kaipaan jotain kunnon rääkkiä, jonka jälkeen lihakset on kipeenä, että tietää jotain tehneensäkin. Siksi tuo bodypump etenkin kiinnostaa. Lisäksi nuo kuntojumpat ja tehomuokkaus vaikuttivat kivoilta -joten haluan nekin. Lisäksi tahtoisin käydä kuntosalilla eri laitteissa, joten kertyyhän sitä siitä sitten.

Ok.
Entä jos käyn kuntosalilla kerran viikossa, riittääkö se? Oon netistä lukenut, että kunnon lihaskuntoharjoittelun (= pump&kuntosali) välissä pitäisi olla vähintään 48h, muuten ei kiinteydy/paino putoa -vaikuttaako mun viikko-ohjelmani liian rankalta ajatellen näitä tavoitteita? En tosiaan halua olla bmi 43 loppuelämääni, vaikka oisin millaisessa superkunnossa tahansa. Ruokavalion olen tietysti laittanut kuosiin jo kuukausi sitten.

Liikuntamäärä kuulostaa sen verran kovalle, että tehdäänkö noi todella täydellä teholla?? Siis rehellisesti, käsi sydämmellä, niin kovin, ettei enää oo voimia enempään? Itselle riittää ihan mainiosti 3krt sali ja 1krt hikijumppa viikossa, noin 1h kerralla. Ja kyllä tolla määrällä jo itteni oon kuntoon saanut kahden raskaudenkin jälkeen (+25kg molemmista). Ettet vaan vetäis alkuhuumassa itteäs ihan liian piippuun ja sitten loppuu laihdutus lyhyeen... :/

[QUOTE="vieras";28928107]Liikuntamäärä kuulostaa sen verran kovalle, että tehdäänkö noi todella täydellä teholla?? Siis rehellisesti, käsi sydämmellä, niin kovin, ettei enää oo voimia enempään? Itselle riittää ihan mainiosti 3krt sali ja 1krt hikijumppa viikossa, noin 1h kerralla. Ja kyllä tolla määrällä jo itteni oon kuntoon saanut kahden raskaudenkin jälkeen (+25kg molemmista). Ettet vaan vetäis alkuhuumassa itteäs ihan liian piippuun ja sitten loppuu laihdutus lyhyeen... :/[/QUOTE]

Ihan varmasti tehdään. Uskon siis että kuolen alkuun jokaiselle pumppi- ja jumppatunnille ;)
Olen nyt siis käynyt kuukauden verran uimahallilla juoksemassa ja vesijumpissa. Molemmat vedän niin tehokkaasti, että syke nousee, hengästyn, lihaksissa tuntuu ja sekin "en jaksa enää yhtään"-fiilis on tuttu. Joten en ole löysäillyt tähänkään saakka. Nyt vaan on sellainen tunne, että haluan vielä enemmän -siis enemmän tunnetta siitä, että lihakset huutaa hoosiannaa ja koko kroppa on maitohapoilla. Siksi haluan lisätä muunkinlaista liikuntaa. Ja koska oon nyt kuukauden tosissani spurtannut tuolla vedessä, mun kunto ei ole täysin olematon vaikka en toki huippukunnossa olekaan.

Mä vaan haluan lisää, kunnon tunteen siitä, että oon todella tehnyt jotain. Enkä halua sahata uimahallilla kuutena päivänä viikossa koska en halua kyllästyä vesiliikuntaan, en nyt kun vihdoinkin olen löytänyt jotain josta tykkään. Siksi vaihtelua ja jotain muutakin.

[QUOTE="venla";28928096]Ok.
Entä jos käyn kuntosalilla kerran viikossa, riittääkö se? Oon netistä lukenut, että kunnon lihaskuntoharjoittelun (= pump&kuntosali) välissä pitäisi olla vähintään 48h, muuten ei kiinteydy/paino putoa -vaikuttaako mun viikko-ohjelmani liian rankalta ajatellen näitä tavoitteita? En tosiaan halua olla bmi 43 loppuelämääni, vaikka oisin millaisessa superkunnossa tahansa. Ruokavalion olen tietysti laittanut kuosiin jo kuukausi sitten.[/QUOTE]

Mulla tuo liikunta on jäänyt. Mutta mun ohjelma oli kerran viikossa kuntosali, Les Mills BODYJAM ja tunnin hikilenkki. Tuolla liikunta määrällä laihduin ja kunto parani.

Yks lepopäivä ainakin niin kuin jo sulle sanottiinkin ja onhan tossa tosi paljon liikuntaa, voi olla että väsähdät ja menee koko elämäntaparemontti pilalle sen takia. Alottele rauhassa.

Yhteistyössä