Onko huolestuttava painonnousu lapsella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lissu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lissu"

Vieras
Kyseessä 8 v tyttö. Viime syyskuussa lääkärintarkastuksessa painoi 28,5 kg, nyt 33,5 kg. Pituutta n. 133 cm.

Tuntuu että painoa vaan tulee, vaikka olen aika tarkkana siitä mitä lapsi syö. Herkutellaan kyllä toisinaan, mutta kohtuudella. Tosin koulupäivinä on aamut ja iltapäivät mummon kanssa joka taitaa sortua antamaan herkkuja enemmän kuin myöntää, vaikka olen hänellekin maininnut tästä painonnoususta ja että olisi vain yksi herkuttelupäivä viikossa (silloinkaan ei mitään övereitä).

[QUOTE="Lissu";30010685]Kyseessä 8 v tyttö. Viime syyskuussa lääkärintarkastuksessa painoi 28,5 kg, nyt 33,5 kg. Pituutta n. 133 cm.

Tuntuu että painoa vaan tulee, vaikka olen aika tarkkana siitä mitä lapsi syö. Herkutellaan kyllä toisinaan, mutta kohtuudella. Tosin koulupäivinä on aamut ja iltapäivät mummon kanssa joka taitaa sortua antamaan herkkuja enemmän kuin myöntää, vaikka olen hänellekin maininnut tästä painonnoususta ja että olisi vain yksi herkuttelupäivä viikossa (silloinkaan ei mitään övereitä).[/QUOTE]

voi olla kyllä pari kiloa liikaa painoa tytölläsi.
Mun 7v poika 139cm ja 30kg, pituutta tullut 1,5vuodessa 10cm, mutta painoa ainoastaan kilon verran. Harrastaa jalkapalloa, treenejä ja pelejä 3-4krt viikossa ja päivisin käy vielä kavereiden kanssa potkimassa palloa, joten liikuntaa tulee hänellä aika lailla.

Niin tytöllä on yksi liikuntaharrastus jossa käy kerran viikossa, koulumatkan kulkee pyörällä. Muuten kyllä ulkoilee mutta ei kovin liikunnallinen ole. Urheilua kyllä tytön kohdalla hankaloittaa astma, varsinkin näin siitepölyaikaan. Ei vaan happi riitä paljoa juoksennella. Lääkitys on kyllä toimiva, mutta rasituksessa oireita tulee.

Kuulostaa hurjalta nousulta lyhyessä ajassa, mutta kaiketi pituuskasvu ratkaisee. Jos on venähtänyt nyt hurjasti, voi mennä vielä normaaliin, muuten huolestuisin kyllä.
Nyt mummo kuriin.

[QUOTE="äitee";30010718]Kuulostaa hurjalta nousulta lyhyessä ajassa, mutta kaiketi pituuskasvu ratkaisee. Jos on venähtänyt nyt hurjasti, voi mennä vielä normaaliin, muuten huolestuisin kyllä.
Nyt mummo kuriin.[/QUOTE]

Pituutta on tuossa ajassa tullut ehkä 4-5 cm maksimissaan.

Näen kyllä ihan silmämääräisestikin että painoa on liikaa, mutta juuri tuo tahti millä painoa tulee, voiko johtua ihan herkuttelusta lapsella joka ei luontaisesti liiku paljon, vai pitääkö alkaa jo kysyä lääkärin mielipidettä painonousuun?

Nostelen... kävin syöttämässä painon ja pituuden lasten painoindeksilaskuriin ja normaalipainon puolella vielä ollaan, joskin ylärajalla.

Vielä kaipaan mielipiteitä että voiko noinkin raju painonnousu lapsella johtua vaan ylimääräisistä herkuista ja aika vähästä liikunnasta? Vai pitääkö alkaa miettiä kilpirauhasen vajaatoimintaa, astmalääkkeiden vaikutusta jne?

Yhteistyössä