onko hormonitoiminta "tasaisempaa" synnytyksen jälkeen jos ei imetä ? mielialat, seksihalut yms....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vain

Vieras
mulla oli koko esikoisen imetys aika 5kk kuukautta niin myrskyä päässä ja seksihaluja ei ollut mikä oli ihan luonnotonta. mietin vain että olisinko ollut tasaisempi jos en olisi imettänyt vai olisinko kokenut samat silloinkin ... pelottaa ajatellakin miten toisen kohdalla voi olla..

Luulen, ettei liity erityisesti imetykseen, koska tuon kaltaisista tunteista puhuvat myös imettämättömät naiset ja itse taas imetin hyvin ahkerasti, ja imetykseen liittyvät mielihyvähormonit korkeintaan tuntuivat parantavan mielialaa, samoin seksielämä oli säännöllistä niin raskaus- kuin imetysaikana. Päinvastoin, lopettetuani imetyksen kärsin muutaman kuukauden ajan alakuloisuudesta, kun imetyshormonien puskuriefekti ei enää vaikuttanutkaan suojelemalla mm. väsymykseltä.

Mulla kanssa on pää ollut ihan sekaisin niin kauan kun olen imettänyt. Masennusta, raivoa, haluttomuutta, itkuisuutta, itsetuhoisuutta, vihamielisyyttä lapsia kohtaan. Tunnen oloni normaaliksi ihmiseksi vasta kuukausi pari imetyksen loppumisen jälkeen.

[QUOTE="vieras";22878453]oli niin tai näin mutta tasan tarkkaan imetyksestä on sunkin kropalle enemmän hyötyä kuin haittaa. vaikkakin pienine hormoniheittelyineen.[/QUOTE]

Mitähän hyötyä siitä imetyksestä on äidin kropalle? Mä en yhtään tiedä.

Varmaan se on tosi yksilöllistä, kuten tähänastisista vastauksista käy hyvin ilmi. Itselläni oli melko tasainen olo, sitten kun synnytyksen jälkeinen hormonimyrsky oli tasaantunut. Tähän ns. "baby blues"-vaiheeseen meni mulla 4 vkoa. Epäilisin kyllä synnytyksen jälkeistä masennusta, jos mielialavaihtelut, ahdistus, pelkotilat tai muut henkiset oireet jatkuisivat pitkään. Itselläni on kokemusta masennuksesta, joten olin tuntosarvet aika herkillä pari kuukautta synnytyksestä.

Sen sijaan seksielämään imetys vaikutti paljon. Limakalvot olivat kuivat kuin Sahara, ja kärsin yhdyntäkivuista ja haluttomuudesta. Vasta kun vähensin imetystä reippaasti lapsen ollessa vuoden ikäinen, palasi hormonitoiminta (eli kuukautiset alkoivat) ja samantien myös seksihalut. Yhdyntäkivut olivat muisto vain ja limakalvojen kuivuuskin tiessään.

Mitähän hyötyä siitä imetyksestä on äidin kropalle? Mä en yhtään tiedä.

Tutkitusti mm. rintasyövän riski pienenee yms.

En tiedä miten niillä, jotka eivät imetä edes ensimmäisinä päivinä tai viikkoina, itselläni imetys on tuottanut myös tehokkaita jälkisupistuksia jotka ovat auttaneet palautumaan synnytyksestä niin sisäisesti kuin ulkoisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kolme imettänyt;22879002:
Tutkitusti mm. rintasyövän riski pienenee yms.

En tiedä miten niillä, jotka eivät imetä edes ensimmäisinä päivinä tai viikkoina, itselläni imetys on tuottanut myös tehokkaita jälkisupistuksia jotka ovat auttaneet palautumaan synnytyksestä niin sisäisesti kuin ulkoisesti.

Noi hyödyt onkin ehkä enintään jonkun kuukauden. Itse olen yhteensä n. 6 vuotta imettänyt ja veikkaan, että siitä on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä kropalleni esim. luut on ihan varmasti hauraammat nyt kuin, jos en olisi imettänyt kuin jonkun kuukauden tai vuoden.

Yhteistyössä