onko hormoniehkäisy oikeasti paha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rr-86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rr-86

Vieras
mulla ei oo mitään kokemusta niistä. ekan lapsen syntymän jälkeen sain minipillerit jälkitarkastuksessa mutta tuolla ne on edelleen kaapissa käyttämättä.

netissä lukee vaan aina huonoja kokemuksia.. harvoin mitään positiivista joten lakkasin lukemasta... lääkärit taas kaikki sanoneet mulle että e-pillerit on turvallinen, paljon tutkittua ja hyvä lääke.

mies sanoo ettei pidä kondomista ja täytyy nyt kyllä tunnustaa etten pidä minäkään vaikka aina sitä jaksan puolustaa ja ylistää.

pitäisköhän sitä koklata noita minipillereitä?

periaatteessa haluaisin kyllä yhdistelmäpillerit kun olis mukava voida joskus siirtää kuukautisia... mutta tarvitsis vissiin käydä sitten lääkärissä vai? mulla on kyllä gynelle aika varattu syyskuussa mutta en jaksais ootella sinne asti :D

Jos se ei sovi, se on paha. Muuten... en tiedä, ajatus hormonien tunkemisesta elimistöön ei minua houkuta.

Ja kuukautisia voi siirtää laastareilla ja renkaillakin, implantantilla ja h-kierukalla ne saattavat jäädä kokonaan pois.

ihan ihmisestä. Mulla on minipillerit kans, ekaa kertaa ja juurikin synnytyksen jäljiltä ja imetyksen takia minit eikä yhdistelmäpillerit.

Toinen laatta liki loppu, eli vajaan kahden kuukauden kokemuksella voin sanoa että nyt alkaa helpottaa. Ensimmäiset 3 viikkoa meni ihan normaalisti, sitten alkoivat menkat, ja vaihtelevalla vuodon määrällä on menty 4 viikkoa. Välillä ollut aavistuksen arkana alavatsa, paitsi tuolloin 4 viikon alussa ja viime viikon lopulla kun "oireet" oli ihan kuin menkat. Nyt tosiaan vuoto loppunut, ja parilla kaverilla on minipillerit, niillä oli ihan tiputtelua tyyliin joka toinen päivä ensimmäisen kuukauden tai kaksi, ja nyt menkat tulee kuulemma 4 kertaa vuodessa, jos muistaa.

Kun aloitat ne pillerit, muista että kropalla menee 1-3 kuukautta tottua niihin pillereihin, mutta jos vuoto on jatkuvaa tai tulee häiritseviä oireita (käyttöohjeessa yleisimmät oireet) jotka ei mene ohi, sitten siellä gynellä pyydät vaihtoon, sulla on sopivasti aikaa testata miten hyvin ne pillerit sopii ennen syyskuuta.

Ja toi hormoniehkäsyn sopivuus on yksilöllistä. Joillekin sopii minipillerit muttei yhdistelmät, toisille toisinpäin, joillekin molemmat ja joillekin yhdet yhdistelmät muttei toiset, ja sama mineillä.

Kärsivällisyyttä niiden pillereiden kanssa! =)

Mulla oli pitkään yhdistelmäpillerit. Sopi mulle, hengissä ollaan ja ei ollut sivuvaikutuksia tai muutakaan. Synnytyksen jälkeen tosin kun alotin pillereitä uudestaan, tuli välivuotoa ekalla kuukaudella, mut sen jälkeen ei mitään.

Ainoa, miks en haluais hormonipillereitä syödä on, että kropalla kesti aika kauan palautua. Kierto oli pitkään ihan sekaisin lopetuksen jälkeen ja sitä kautta oli varmaan vähän hankalempaa raskautua.

Itse joudun käyttämään hormonaalista ehkäisyä terveydellisistä syistä, vaikkei edes ole ehkäisyn tarvetta (miehelle on tehty vasektomia). Sanoisin, että joillekin hormoniehkäisy on hyväksi ja joillekin pahaksi. Kokeilemalla selviää.

Yhteistyössä