Onko hirveän moraalitonta käydä kuntosalilla ennen lapsen hakemista päiväkodista?

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"aloittaja"
Ollaan järjestetty työaikamme niin, että mies menee aamuisin myöhään töihin ja vie lapsen samalla. Minä taas menen aikaisin ja haen lapsen aikaisin. Saadaan pidettyä lapsen hoitoajat täten lyhyinä.

Seurauksena tästä on kuitenkin se, että mies tulee iltaisin sen verran myöhään kotiin, ettei itselläni ole enää silloin järkeä lähteä kuntosalille.

Vaihtoehdot on siis unohtaa kuntosali, hakea lapsi hoidosta ja viedä kuntosalin lapsiparkkiin hoitoon tai käydä ensin kuntosalilla ja antaa lapsi olla tutussa hoitopaikassa tunnin pidempään.

Tai toki mies voisi joku päivä tulla aiemmin töistä kotiin, mutta silloin taas hänen pitäisi viedä lapsi paljon aiemmin hoitoon aamulla, joten lapsi olisi vähintään yhtä kauan, jos ei enemmänkin hoidossa, vaikka tällöin tarkkaan ottaen lapsi ei olisi hoidossa minun kuntosalikäyntini ajan. Mutta kokonaishoitoaika olisi kuitenkin pitenisi.

Mikä olisi järkevintä? Itsestä tuntuisi järkevältä hakea lapsi vähän myöhemmin hoidosta käydessäni salilla, jotta ei joudu vieraaseen paikkaan hoitoon tunniksi. Näin lapsen hoitotunnit pysyisivät kokonaisuutena vähäisimpinä. Päiväkodin kannalta en usko asialla olevan merkitystä, sillä tuolloinkin haen lapsen niin aikaisin, että siellä on joka tapauksessa tietääkseni "täysmiehitys" vielä silloinkin, kun pääsen hakemaan salikäynnin jälkeen.
 
"xxxx"
Meidän kaupungissa on tarkkaa se lapsen hakeminen. Lapsi pitää hakea HETI kun työt loppuvat, ei edes kauppareissua hyväksytä! Jos kiinni jäät toistuvasti, niin hoitosuhde irtisanotaan.
 
"vieras"
[QUOTE="xxxx";24265204]Meidän kaupungissa on tarkkaa se lapsen hakeminen. Lapsi pitää hakea HETI kun työt loppuvat, ei edes kauppareissua hyväksytä! Jos kiinni jäät toistuvasti, niin hoitosuhde irtisanotaan.[/QUOTE]

Hyvä, hyvä!!
Toivottavasti meijänkin kunnassa otettas järeet aseet käyttöön.
 
kukin tavallaan
Miksi ihmiset kysyy tällaisia? Onko se niin, että joka asiasta syyllistetään niin vimmatusti, ettei uskalleta tehdä niinkuin parhaaksi näkee? Tottakai käyt siellä salilla ja haet muksun sen jälkeen hoidosta! Urheilu antaa niin paljon hyvää, että se on vain plussaa kaikille. Jaksat olla lapsen kanssa, jaksat töissä ym. paremmin. Ja nopeamminhan se käy, ei tarvi lapsen siirtyä paikasta toiseen.

Älkää äidit välittäkö niin paljon siitä, mitä muut sanoo. Itse ainakin teen aina niin, kuin parhaaksi katson. :)
 
"aloittaja"
Hoitosopimuksessa lukee klo 17 mennessä, mutta haen siis paljon aiemmin. Edes salikäynnin kanssa ei menisi noinkaan pitkään vaan silti pääsisin hakemaan hyvissä ajoin.

Toki viikonloppuisin pääsisin myös, mutta kävisin mielelläni siellä pari kolme kertaa viikossa, eli yksi tai kaksi kertaa tulisi arkipäiville. Tuntuu muutenkin hassulta, että ajaisin joka päivä salin ohi, mutta sitten vain viikonloppuisin ajaisin erikseen sinne, vaikka ei ole muuten yleensä mitään asiaa siihen suuntaan.
 
meak
[QUOTE="xxxx";24265204]Meidän kaupungissa on tarkkaa se lapsen hakeminen. Lapsi pitää hakea HETI kun työt loppuvat, ei edes kauppareissua hyväksytä! Jos kiinni jäät toistuvasti, niin hoitosuhde irtisanotaan.[/QUOTE]

Miten tätä valvotaan? Entä jos on liukuva työaika? Eikö oikeesti saa käyttää plussatunteja niin että jonain päivänä lähtee aiemmin, käy asioilla ja hakee lapsen samaan aikaan kuin muulloinkin?
 
kukin tavallaan
[QUOTE="xxxx";24265204]Meidän kaupungissa on tarkkaa se lapsen hakeminen. Lapsi pitää hakea HETI kun työt loppuvat, ei edes kauppareissua hyväksytä! Jos kiinni jäät toistuvasti, niin hoitosuhde irtisanotaan.[/QUOTE]

tällaisesta en ole koskaan kuullutkaan, ja lapsia sentään mulla on neljä. Kaikki ovat hoidossa olleet niin perhepäivähoitajalla kuin päiväkodissakin. Koskaan ei olla kytätty mun menoja ja aina kaikki on sujunut hyvin.
 
[QUOTE="xxxx";24265204]Meidän kaupungissa on tarkkaa se lapsen hakeminen. Lapsi pitää hakea HETI kun työt loppuvat, ei edes kauppareissua hyväksytä! Jos kiinni jäät toistuvasti, niin hoitosuhde irtisanotaan.[/QUOTE]

Juujuu. Mikäköhän kaupunki rikkoo lakia tuolla tavalla? Olisiko Porvoo?
 
"vieras"
[QUOTE="xxxx";24265204]Meidän kaupungissa on tarkkaa se lapsen hakeminen. Lapsi pitää hakea HETI kun työt loppuvat, ei edes kauppareissua hyväksytä! Jos kiinni jäät toistuvasti, niin hoitosuhde irtisanotaan.[/QUOTE]

...ja sit samaan aikaan kiitos subjektiivisen päivähoito-oikeuden hoidossa on kuitenkin sellaisten ihmisten lapsia, jotka eivät käy ollenkaan töissä, eikä todellakaan aina pelkistä kuntoutuksellisista syistä. Tosi reilua, et työttömät ja vauvaa kotona hoitavat saavat vaikka shoppailla päivät pääksytysten lapsen ollessa hoidossa mut niiltä, jotka tämän koko systeemin rahoittavat, on kielletty edes maitopurkkia kaupasta hakea lapsen ollessa hoidossa.

Jos päiväkoti alkaa urputtaa, niin sanotte vaan että sun mies on vielä töissä ja lapsen hoito hänen työaikojensa mukaan. Jos kerta muillakin saa pitää lasta päiväkodissa vaikka toinen vanhemmista ei ole töissä, niin pitäis se teilläkin onnistua.

Em. syistä en todellakaan tuntisi huonoa omaatuntoa salikäynneistäni.
 
"aloittaja"
[QUOTE="xxxx";24265204]Meidän kaupungissa on tarkkaa se lapsen hakeminen. Lapsi pitää hakea HETI kun työt loppuvat, ei edes kauppareissua hyväksytä! Jos kiinni jäät toistuvasti, niin hoitosuhde irtisanotaan.[/QUOTE]

Eli kaupungille on ihan ok, että lapsi tuodaan pari tuntia aiemmin kerran viikossa, jotta isä pääsee hakemaan, kun äiti menee salille? (Tuossa tilanteessahan siis olisimme molemmat todellakin töissä.) Mutta se ei ole ok, että lapsi tulee myöhemmin ja haetaan tunnin myöhemmin, kun äiti menee salille? Lopputuloksena teidän kaupungissanne lapsi olisi vähintään saman verran tai tunnin enemmän hoidossa, mutta pykäliä noudatettaisiin.

Meillä lapsi on kuitenkin menossa yksityiseen päiväkotiin, ja hoitosopimuksessa ei ole sanaakaan kauppareissuista tai muista, joten hoitosopimuksen irtisanomista ei tarvinne pelätä. Muutenkin maksamme täysipäiväisestä hoidosta, mutta lapsi on hoidossa melkein yhtä vähän kuin osapäiväiset.

Tuntuisi hassulta, että kotiäidin lapsi voi olla vaikka täyttä päivää hoidossa, mutta työssäkäyvällä paljon vähäisemmässäkin hoitomäärässä tunti ylimääräistä on pahakin rikkomus.
 
No todellakin käyt salilla ja vasta sitten haet lapsen hoidosta.
Kummallista että jonkun mielestä pitäis toimia toisenlailla.. Siinä kuluu sun ja lapsen aikaa turhaan jos haet sen hoidosta, jätät lapsiparkkiin. Pahimmassa tapauksessa juokset vähän väliä kattomassa että lapsella on kaikki hyvin siinä parkissa.... ja kuntoilusta ei voida puhua.
 
"heh"
Juujuu. Mikäköhän kaupunki rikkoo lakia tuolla tavalla? Olisiko Porvoo?
En ole aiempi kirjoittaja mutta ainakin vuorohoidossa täytyy kuulemma toimittaa vuorolistat ja vieminen ja hakeminen täytyy mennä listojen mukaan niin ettei ekstraa sallita. Subjektiivinen päivähoito-oikeus kun on voimassa vaan "virastoaikana". Normaalissa ma-pe päiväaikaan tapahtuvassa hoidossa ei pitäisi olla niin tarkkaa.
 
Hyvin voit käydä kun ei hoitopäivät veny koko aikaa kohtuuttoman pitkiksi.
Ei sitä kukaan valvo missä ihmiset poikkeavat työn ja hakemisen välillä. Eihän se voi olla edes millään tavalla mahdollista.

Itsekin käyn kaupassa aina kuin mahdollista; mieluummin lapsi leikkii ulkona kaverien kanssa kun hikoilee kiassajonossa.
 
"aloittaja"
Ei meillä lapsen hoitoajat veny kohtuuttoman pitkiksi edes silloin, kun kävisin salilla. Keskimäärin lapsen hoitoaika on noin 6 tuntia, joten jäisi alle kahdeksan tunnin silloinkin kun käyn salilla. Tai en ainakaan menisi sellaisena päivänä, kun töissä menee pitkäksi.

Menisi muuten aika hankalaksi, jos päiväkoti oikeasti aikoisi kytätä maitopurkin hakemista kaupasta. Minä kun haen sellaisen joskus kesken työpäivänkin. Teen liikkuvaa työtä ja joskus jää pieniä tyhjiä välejä, joina saatan käydä ohi mennen vaikka siellä kaupassa, siis työajalla. Voisi mennä vaikeaksi päiväkodilla määritellä ohi työnantajani, missä saan käydä työajallani:D
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";24265225]Hoitosopimuksessa lukee klo 17 mennessä, mutta haen siis paljon aiemmin. Edes salikäynnin kanssa ei menisi noinkaan pitkään vaan silti pääsisin hakemaan hyvissä ajoin.

Toki viikonloppuisin pääsisin myös, mutta kävisin mielelläni siellä pari kolme kertaa viikossa, eli yksi tai kaksi kertaa tulisi arkipäiville. Tuntuu muutenkin hassulta, että ajaisin joka päivä salin ohi, mutta sitten vain viikonloppuisin ajaisin erikseen sinne, vaikka ei ole muuten yleensä mitään asiaa siihen suuntaan.[/QUOTE]

No totta kai käyt salilla. Tunti sinne tänne, onko se ikinä kaatanut kenenkään elämää?
 
liikunta tekee hyvää äideille
Jos tosiaan lapsen hoitopäivä ei tule turhan pitkäksi, antaisin lapsen olla siellä tutussa paikassa. Kun mä vein mun lapsen päiväkotiin, päiväkodin johtaja sanoi mulle, että kyllä se lapsi voi olla siellä hoidossa vaikka sillä aikaa kun siivoan kotona. Toki opiskelijalla on paljon sellaista aikatauluttamatonta aikaa lukemiseen ja kirjoittamiseen, mutta mulla oli tapana ampasta heti luennon jälkeen kohti päiväkotia. Mutta tuo pk:n johtajan kommentti tuli siis tutustumispäivänä, jollon keskusteltiin vasta hoidon alottamisesta.

Musta olis epäreilua käydä siellä salilla kun lapsi on hoidossa, jos se lapsen päivä venyisi pitkäksi. Mutta kun teillä on tuollein työajat järjestetty, ettei päivä ole liian pitkä, ei mun mielestä ole ongelma.

Mä oon muuten joskus miettiny, kuinka paljon hoitajat ja muut vaivaa päätänsä sillä, mitä vanhemmat tekee sen aikaa kun lapsi on hoidossa. Nettikeskusteluista päätellen paljonkin. Mä teen paljon töitä kotona, joten saatan hyvinkin olla kotirytkyissä kun vien lapsen hoitoon, tai lenkkivaatteet päällä lähden juoksemaan lapsen vietyäni. Ja ajatella, joskus kun ei oo työt luistanu, oon saattanu jopa kattoa leffan siellä kotona ollessani.

Mä voin ihan hyvin käydä ruokakaupassakin ennen lapsen hakemista, koska lapsi mielummin leikkii kavereiden kanssa kun tekee sen kauppareissun. Tämä tietenkin siinä tapauksessa, että päiväkodin sulkemisaika ei ole juuri tulossa.
 
"tiina"
Tottakai voit mennä. Aikoinani itse olin töissä 7-15 ja saatoin käydä kaupassa, tehdä ruokaa, laittaa pyykkikoneen päälle tai käydä lenkillä ennenkuin hain lapset 16-17 aikoihin. Kuitenkin olin melkeen aina ensimmäisiä jotka haki hoidosta pois...ja eihän lapsoset olis halunneet vielä kotiin.
 
se edellinen
Alkuperäinen kirjoittaja liikunta tekee hyvää äideille;24265409:
Jos tosiaan lapsen hoitopäivä ei tule turhan pitkäksi, antaisin lapsen olla siellä tutussa paikassa. Kun mä vein mun lapsen päiväkotiin, päiväkodin johtaja sanoi mulle, että kyllä se lapsi voi olla siellä hoidossa vaikka sillä aikaa kun siivoan kotona. Toki opiskelijalla on paljon sellaista aikatauluttamatonta aikaa lukemiseen ja kirjoittamiseen, mutta mulla oli tapana ampasta heti luennon jälkeen kohti päiväkotia. Mutta tuo pk:n johtajan kommentti tuli siis tutustumispäivänä, jollon keskusteltiin vasta hoidon alottamisesta.

Musta olis epäreilua käydä siellä salilla kun lapsi on hoidossa, jos se lapsen päivä venyisi pitkäksi. Mutta kun teillä on tuollein työajat järjestetty, ettei päivä ole liian pitkä, ei mun mielestä ole ongelma.

Mä oon muuten joskus miettiny, kuinka paljon hoitajat ja muut vaivaa päätänsä sillä, mitä vanhemmat tekee sen aikaa kun lapsi on hoidossa. Nettikeskusteluista päätellen paljonkin. Mä teen paljon töitä kotona, joten saatan hyvinkin olla kotirytkyissä kun vien lapsen hoitoon, tai lenkkivaatteet päällä lähden juoksemaan lapsen vietyäni. Ja ajatella, joskus kun ei oo työt luistanu, oon saattanu jopa kattoa leffan siellä kotona ollessani.

Mä voin ihan hyvin käydä ruokakaupassakin ennen lapsen hakemista, koska lapsi mielummin leikkii kavereiden kanssa kun tekee sen kauppareissun. Tämä tietenkin siinä tapauksessa, että päiväkodin sulkemisaika ei ole juuri tulossa.
Jäi vähän ristiriitainen tuntu tästä. Siis ennen hain lapsen aina heti kiireellä ja koin jotenkin huonoa omaatuntoa joka hetkestä, mitä olin pois lapsen luota. (Jos äiti voi olla läheisriippuvainen lapsensa suhteen, mä olin kai sit sellanen.)

Nykyään siis ajattelen, että liikunta tai vaikka päiväunet, mitä teen töiden lisäksi kun lapsi on hoidossa, auttaa mua olemaan parempi äiti. Aiemmin olin pikkasen ahistunut ja jatkuvasti väsynyt.

Siis kohtuuden rajoissa kaikki tietty. Eihän siinä töistäkään mitään tulis, jos joka päivä vaan juoksis ja kattelis leffoja.
 
"aloittaja"
Mä olen varmaan lukenut tätä palstaa liikaa, mutta on tullut sellainen olo, että heti pahinta mitä saattaa tehdä, on käydä "omilla asioilla" lapsen ollessa hoidossa.
 

Yhteistyössä