onko herkuttelu vaarallista sikiölle??

  • Viestiketjun aloittaja milia80
  • Ensimmäinen viesti
milia80
raskauteni on aika alussa, rv 10. Pahoinvointia ei juuri ole nimeksikään ollut. Herkut, kuten karkit, jäätelö, limsat, sipsit maistuvat. edelleen.(hedelmät maistuu nyt kyllä myös erityisesti!) en tietenkään joka päivä syö, mutta kyllä noista aina jotain menee sen pari kertaa viikossa.. Liikun kyllä paljon, että en varmaan noiden takia liho, mutta.....
Kun monillahan on alkuraskaudesta pahoinvointia, jota minulla ei ole, yleensähän pahoinvoinnin aikana eivät ainakaan ystäväni ole herkutelleet..
Olenkin sitä miettinyt, että tuohoanko näillä karkkien yms. lisäaineilla sikiöni, voikohan siitä tulla sen vuoksi vaikka jotenkin epämuodostunut??
Tämä kuulostaa varmaan todella typerältä kysymykseltä, mutta mieltäni se vaivaa...
Onko täällä sellaisia äitejä, jotka ovat herkutelleet koko raskauden ajan, ja synnyttäneet ihan terveen lapsen..
help me..
 
mietin vaan..
No minä nyt en osaa muuta sanoa kuin, että minulla ei pahoinvointia ollu/ole ja nyt on rv 20+3..
samalla tavalla (ehkä kuitenki vähä vähemmän) oon mässäilly jne. Popkornit on ollu vähä liian hyviä lähiaikoina.
Itsellä nyt verenpaine koholla, eli pitäisi pikkasen miettiä et ei tulis turhia rasvoja ja suoloja syötyä. Voihan sen mässäilyn heittää poiskin, vaikka ei pahoinvointia olekaan. Vai tarvitseeko se "lopettaminen" sen pahanolon, että pelkästään ei riitä, että se olisi teille molemmille hyväksi.

Eihän se mässäily+ kaikki mahdolliset lisä- ja väriaineet ole hyväksi itsellekään, vaikkei siitä lihoisikaan. et jos se mietityttää niin suosittelen jättämään pois. Tietysti kumpi on "tärkeämpää" miettiä tuhotako sikiön vai mässäillä muuten vaan..
 
Maalaisjärki..
Ei se sikiö vähäisestä herkuttelusta kärsi, jos muutaman kerran viikossa syöt herkkuja. Jos sokereiden kanssa tulee ongelmia, niin sitten saat tarkempia ohjeita ruokavalion suhteen, mutta suhteellisen harvinaista sekin on. Jos vauva saa liikaa sokeria (etenkin sitten raskauden loppuvaiheessa) on vaarana että se kasvaa turhan suureksi. Kohtuudella herkkuja voi syödä raskausaikanakin!
 
milia80
no mä en kyl sillai mitenkää mässäile.. jos vaik karkkia syön, niin syön jonku 50 grammaa, ja jos juon limsaa, juon yhden lasillisen.. jätskiä kyl syön kerralla sen kaks palasta, mut sitä nyt ei mee ku pari kertaa kuukaudessa..
voikohan tää olla vaarallista? tossa kommentoija "maalaisjärki" kai yrittää vihjailla, et oon tollo. mut jos en ite tiiä, kai mä saan kysyäkin täällä :))
 
Hannamaria
Hei,

Jos herkuttelet kohtuudella, niin ei siitä mitään haittaa ole. Jokapäiväinen karkinsyönti lihottaa ja voi näin olla terveysriski sinulle itsellesi. Vauva ei äidin mässäilystä "liho" tai kasva liian suureksi ELLEI ÄIDILLE TULE SOKERIAINEENVAIHDUNNAN HÄIRIÖTÄ (raskausdiabetes) raskausaikana. Mikäli tällainen häiriö tulee, alkaa vauva saamaan liikaa sokeria ja se voi sitten olla haitaksi. Suomalaisessa neuvolassa sokeriaineenvaihdunnan häiriö huomataan tavallisesti lähes aina ja tällöin ruokailutottumuksiin tulee kiinnittää erityistä huomiota (ns. raskausajan dieetti). Tavallinen pieni herkuttelu ei aiheuta raskausajan diabetestä, joten voit olla huoleti ja herkutella kohtuudella! Raskaussiabeteksen voi sitäpaitsi saada, vaikka ei herkuttelisi juuri lainkaan! Nauti raskaudestasi, liku ja syö terveelisesti ja herkuttele kohtuudella!
 
herkuttelin..usein..
Söin raskaana tavallista kotiruokaa, salaatteja ja muita kasviksia ja hedelmiä. Lisäksi sitten olin "koukussa" hamppareihin ja muuhun roskaruokaan. Ainaki kerran viikossa tuli popsittua herkkuja. Sipsit alko tökkiin raskaana, vaikka yleensä ne mulle kelpaa oikein hyvin :) Sen sijaan karkki uppos hyvin, vaikka normaalisti en niin makeasta välitä.. Mutta siis ihan terve pirpana tuli herkuista huolimatta. Itellä ei painokaan nousuu koko raskauden aikana ku 10kg, että en tiiä sit minkä verran olis noussu ilman herkutteluja..varmaan aika vähä. Mutta syöt jos tekee mieli ja yritä pitää joku kohtuus herkuissaki. Vastapainoksi sitten terveellistä ruokaa!
 
Suvi79
Itse olen myös herkuttelija... Suurin himo on irtokarkkeihin, oikein kirpeisiin ja salmiakkisiin.

Olen yrittänyt siirtää herkuttelua vähän pois irtokarkeista, joissa on paljon lisäaineita. Silti olen kyllä leffeiltoina yms. irtokarkkeja ihan hyvällä omallatunnolla syönyt. Myös salmiakin määrää olen yrittänyt vähän vähentää ettei verenpaine nousisi.

Olen siis minäkin sitä mieltä, ettei kohtuullisesta herkuttelusta ole haittaa kun vaan muuten syö suht terveellisesti ja monipuolisesti. Näin ainakin silloin kun ei ole mitään erityistä syytä olla huolissaan raskausdiabeteksesta.

 
I
Minä olen herkutellut koko raskauden ajan joka päivä (nyt rv36) ja niin tein ensimmäisenkin kanssa. Ensimmäinen oli 3kg syntyessään eikä sokereista tullu mitään ongelmia. Verenpainekin on ollut koko ajan alhainen. Tämä on todella henkilökohtaista, eikä oikein voi yleistää. Minulla ei siitä ole onneksi tullut ongelmia, että sallin itselleni totaalisen herkuttelun koko raskauden ajan. Ilman suurempia omantunnontuskia. Kerrankin ei tarvitse/voi laihduttaa. Painoindeksi oli ennen ensimmäistä raskautta 24 ja toista ennen 20. Joten kyllä ne ylimääräiset kilot saa pois, jos niin haluaa.
 

Yhteistyössä