Onko häpeällistä viedä lapsi paikatut vaatteet päällä tarhaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Ellu-80-:
Siis kaupoissahan myydään tosi hienoja kuviopaikkoja! Nehän on niinkuin koristeita! Outoa tuhlausta jos pikku reiän takia heti roskikseen... :whistle:

No näin on. Näin sitä käytännöllisesti ajatteleva ihminen toimii, eikä heti lähde tutkimaan, että onko nyt varaa vai eikö ole mennä ostamaan uusi puku.

Rupesin miettimään että hetkinen, ei meillä oo tainnu lapsilla olla ku kerran kaksi pieni reikä housuissa, muutoin eivät oo vaatteita saaneet rikottua :saint:

Nuo pari vaattetta laitoin roskiin ja laitan jatkossakin jos noita reikiä tulee

Niin ja lisätään vielä ettei siinä mitään häpeällistä ole jos on paikka housuissa, meneehän tuolla tarhassa varmasti enempiki vaatetta lapsilla vuoden aikana tahraiseksi tai rikkoontuu ...

No meillä on lapset niin kevyitä, että eivät kuluttaneet edes paljon mitään alle kouluikäisenä. Eli ne vaatteet meni kyllä niin kauan kuin ne mahtui ilman että tarvitsi paikata.
vAsta koululaisena alkoi konttaamis ym leikit (ollaaan koiraa kissaaym) ja on kaaduttu pyörällä ja potkulaudalla mäessä ym. ja farkut on hajonneet joskus suunnilleen ekalla kerralla kun ne on päällä, siis kun on kaatunut ja polvet hajalla.

Ja kyllä olen ne ihan roskiin joutunut laittaa, ei koululainen (tyttö ) halua paikattuja vaatteita kouluun

nykyäänhän saa tosi hienoja silitettäviä paikkoja joiden voisi luulla kuuluvan esim. kyseiseen vaatteeseen. Itse silitin pojan talvihousuihin pari pääkallopaikkaa polviin vierekkäin ja kaverit oli kysyneet et onko sulla uudet housut, vau ku hienot!

Parit housut olen paikannut ja toisista tuli jopa paremman näköiset :D Muutamat paikatut olen hoitopaikassa nähnyt ja lähinnä ajatellut, että siinäpä samanlainen rasavilli :D Yleensä en kiinnitä edes huomiota muiden vaatteisiin. Likaiset ja kauttaaltaan kuluneet tai nukkaantuneet vaatteet näyttää kyllä ihan toisenlaiselta kuin paikatut. Tällä hetkellä ainoa hoitopaikassa mun silmään pistävä lapsi on pieni poika, jolla on aina ylisuuret vaatteet. Kyllä meilläkin joskus hihoja käännetään, mutta tuolla on aina niin reilusti ylisuuret vaatteet, että pohdin jo omien antamista.

Minä laitan nimenomaan päiväkotiin lapselle HUONOIMMAT vaatteet normaalisti, siis kuvauspäivät poikkeus, sillä siellä ne hajoavat todennäköisemmin kuin kotona. Ja meillä on niin paikattuja kuin korjattujakin vaatteita käytössä. Jos ostelen välillä vaatteita kirppikseltä ja meillä kulkevat kolmen läpi, niin kyllä niitä pitää usein jossain välissä vähän entrata. Mutta eipä sitten kolmannen jälkeen harmita heittää loppuun käytetty 2-5 e vaate roskiin.

Musta vaatteiden paikkaus on ekologista ja taloudellista. Ihan järjetöntä heittää hyviä vaatteita heti pois, kun niissä on pienikin reikä. Ei se sen vaatteet käyttötarkoitusta huononna, jos polvessa on paikka. Ei ole paljon aikaa, kun tytön ihka uudelle paidalle tuli jokin tahra, joka ei lähtenyt suurinpiirtein keittämälläkän pois. Ostin kangaskaupasta nätin perhospaikan ja asettelin sen tahran päälle. Ja nyt tytöllä on taas salonkikelpoinen vaate, josta ei todellakaan huomaa, ettei se perhonen kuulu siihen alunperin =).

Mutta kuten joku muukin sanoi, niin se on on musta epäsiistiä, ettei niitä reikiä ja palkkeenkieliä paikata. Silloin lapsi oikeasti näyttää ihan resupekalta. Mulla on kuriksetkin moneen kertaan paikattu pienillä liimapaikoilla ja ne tekee niistä muuten tylsistä kuriksista itse asiassa ihan hauskan näköiset! Sukkahousujen pikkureiät paikkaan, sukista en välttämättä koska ne ovat yleensä sitten jo muutenkin niin kulahtaneet. Vetoketjut vaihdatan siskollani :whistle: .

Vaikkei sota-aikaa eletäkään, niin kyllä hiukan vois miettiä, miten sitä tavaraa tuhlaa. Ja niistä käyttökelvottomista vaatteista voi näppärä tehdä vielä vaikka nukenvaatteita.

Tottakai lapsen voi laittaa paikatuissa vaatteissa päikkäriin! =) Varsinkin ulkovaatteista tulee äkkiä iso lasku jos ostaa uusia tilalle.. Talvivaatteita on meidän tyttöjen toimesta mennyt rikki tänä talvena kaksi haalaria ja kahdet toppahousut sekä toppatakki. Kosteussuojattuja haalareita en tosin saanut pelastettua (paitsi mökkikäyttöön) kun kuluivat kymmenien senttien matkalta takasaumasta rikki, mutta takin ja housut sain pelastettua niin, ettei paikkaukset näytä paikkauksilta..

Pientä viitseliäisyyttä ja kekseliäisyyttä peliin, niin reiät saa piiloon aika hyvin. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kierrättäjä:
Ei missään nimessä haittaa paikkaaminen, enkä tosiaankaan luokittele ihmisiä sen mukaan. Kannatan kierrätystä ja vaatteiden uusiokäyttöä ehdottomasti. Nostan hattua ihmisille, jotka viitsivät korjata vaatteita. Jatka samaan malliin :) :hug:!

Näin just! Typerää luokitella ihmisiä vaatteiden perusteella ja vielä typerämpää on heittää hyvät vaatteet roskiin jos niihin reikä ilmestyy :headwall: Kierrätys kunniaan!
Mä kunnioitan enemmän ihmisiä jotka jaksaa nähdä vaivaa paikkaamalla muuten hyvät vaatteet kuin niitä jotka ostaa uudet heti tilalle.

Nolompaa on jos heittää muuten hyvät vaatteet roskiin kun polvet on puhki.
Jos meidän muksut kävis tarhassa, niin taatusti kulkisivat paikatuissa vaatteissa. Kun kulkevat kotipihallakin.
Ja eikö se ole ihan tähän kaupunginosaan kuuluvaa että vaatteet saa olla vähän resusetkin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Nolompaa on jos heittää muuten hyvät vaatteet roskiin kun polvet on puhki.
Jos meidän muksut kävis tarhassa, niin taatusti kulkisivat paikatuissa vaatteissa. Kun kulkevat kotipihallakin.
Ja eikö se ole ihan tähän kaupunginosaan kuuluvaa että vaatteet saa olla vähän resusetkin :D

No joo, täällä kyllä kivasti "hukkuu massaan" jos on vähän ns. boheemimpaa päällä :xmas: :D ei ole aivan heti silmätikkuna :whistle:

Yhteistyössä