Onko haittaa korkeasta verenpaineesta raskauden aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikös se saata johtaa myrkytykseen?
Serkkuni meni tosi huonoon kuntoon korkean verenpaineen vuoksi ja lapsi leikattiinkin etuajassa..Hänellä on kyllä diabetes, joka osaltaan vaikuttaa asiaan raskauden aikana

Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:
Serkkuni meni tosi huonoon kuntoon korkean verenpaineen vuoksi ja lapsi leikattiinkin etuajassa..Hänellä on kyllä diabetes, joka osaltaan vaikuttaa asiaan raskauden aikana

Korkea verenpaine ei johda raskausmyrkytykseen vaan on yksi sen oire.

Istukka voi kalkkeutua ennenaikaisesti ja virtaus heikkenee, eli vauva ei välttis saa tarpeeksi happea ja ravintoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellicat is having a ball:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:

Korkea verenpaine ei johda raskausmyrkytykseen vaan on yksi sen oire.

Istukka voi kalkkeutua ennenaikaisesti ja virtaus heikkenee, eli vauva ei välttis saa tarpeeksi happea ja ravintoa.

Kiitos kun korjasit =)

Alkuperäinen kirjoittaja .........:
no ei se vielä liian korkea ole, jos et saanut lääkitystä, joten nou hätä

Ei varmaankaan, mutta reippaasti yli sadan alapaine mennyt, joten omaa mieltä kaivertaa. Lääkärit kuitenkin sitä mieltä, ettei hätää kun on aiemminkin noussut

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja .........:
no ei se vielä liian korkea ole, jos et saanut lääkitystä, joten nou hätä

Ei varmaankaan, mutta reippaasti yli sadan alapaine mennyt, joten omaa mieltä kaivertaa. Lääkärit kuitenkin sitä mieltä, ettei hätää kun on aiemminkin noussut

No huh, nyt kyllä ihmettelen että et ole saanut lääkkeitä!?!? Korjatkaa jos olen väärässä, mut ymmärtääkseni lääkitys pitäis saada yli satkun alapaineilla. Tai ainakin itse sain.

En mä saanut, sitä vaan tehostetusti seurattiin, kotona mittailin pari kertaa päivässä. Kun pyöri tasaisesti satkun pinnassa niin ei tehty mitään. Tuli tosin sitten raskausmyrkytyskin myöhemmin.

Luulis, että jos reilusti yli sata, onko sitä istukan virtausta tsekattu? Mulla ainakin kateltiin sillon pariin otteeseen.

Multa kysyttiin, että onko mittaria kotona, ja eihän meillä tietystikään ole. On ollut vain muutaman kerran yli sadan, siinä 96-98 muuten. No, ehkä pitää olla vain turvallisin mielin, tai ainakin koittaa olla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Multa kysyttiin, että onko mittaria kotona, ja eihän meillä tietystikään ole. On ollut vain muutaman kerran yli sadan, siinä 96-98 muuten. No, ehkä pitää olla vain turvallisin mielin, tai ainakin koittaa olla.

Mulla oli raskauden puolenvälin jälkeen joka mittauksella alapaine 90-99 välillä. Käskettiin käydä itte mittailemassa joka viikko. Jos olis paine kahtena peräkkäisenä kertana ollut yli sadan niin olisin saanut halutessani lääkityksen tai ainakin joutunut ravaamaan äippäpolilla seurannassa.
Ei kuitenkaan koskaan mennyt yli sadan ja hyvin meni raskaus loppuun saakka. Istukka ei ollut juurikaan kalkkeutunut, vaikka paineet oli tosiaan noin korkeat. Vauva syntyi rv 39+6 ja painoi 3900g. :)

Toivottavasti sullakin menee kaikki hyvin! :hug:

Yhteistyössä