Hiusten värjäyksestä raskauden aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nikitön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
itse olen muutaman kerran värjännyt raskauden aikana, sekä kaupanväreillä että kampaajalla. ilmeisesti ei ole hirveästi tutkittu onko niistä haittaa vauvalla, mutta jos ei nyt ihan joka viikko väriä lätkäse päähänsä niin tuskinpa siitä mitään haittaa on :)

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Minun ymmärtääkseni vaalentaa saa, mutta värjätä ei pitäisi. Varsinkin niissä väreissä jotka tummentaa hiuksia on jotain sikiölle vaarallisia aineita, sama juttu punaväreissä.

Saman olen kuullut.

HUSin teratologinen palvelu neuvoo, että kohtuullinen käyttö on ok. Kun kysyin tarkennusta, niin esim kerran 2-3kk on ihan turvallista. Kerran oon nyt ite värjännyt, tänään 17+1. Eikä vielä siitä ainakaan ole näkynyt haittaa, mutta eihän sitä ikinä tiedä.

Tuntuu et moni ystävä, vaikka on joka kuukausi tehnyt värinpoistoja, saa terveitä lapsia. Ikävää sinänsä, kun asiasta ei tunnu olevan minkään näköistä yhtenäistä linjaa - jotkut sanovat ettei saa ollenkaan, toiset että ei ekalla kolmanneksella (itse värjäsin ekan kerran 12+3), ja kolmannet et voi ihan turvallisesti läpi raskauden. Ketä sitä nyt sitten uskoo. :p

Alkuperäinen kirjoittaja pipsa:
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Minun ymmärtääkseni vaalentaa saa, mutta värjätä ei pitäisi. Varsinkin niissä väreissä jotka tummentaa hiuksia on jotain sikiölle vaarallisia aineita, sama juttu punaväreissä.

Saman olen kuullut.

Oho? Vaalentavissa väreissähän on vetyperoksidia ja ammoniakkia, juuri niitä pahimpia myrkkyjä. Tummia/punavärejä taas saa ilman ammoniakkia (eihän niissä vetyperoksidiakaan tietenkään ole). Mitkäköhän aineet tummissa väreissä sit on vaarallisia? Onko tarkempaa tietoa, ois kiva tietää enemmän :)

Jos täällä kysyt lupaa mitä voit tehdä raskausaikana niin kohta sun käsketään lopettamaan hengittäminen ja muuttamaan tyhjiöön 9 kuukaudeksi piiloon kaikelta pahalta :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jatkan, että joku kysyi asiaa Vauva-lehden lääkäripalstalla. Asiantuntija vastasi, että muutoksia on tulossa suosituksiin. Ennenhän annettiin lupa värjätä.

Oho no tämä lääkäri varmaan on se pätevin jolla on uusin tieto taskussa :o Jääkäämme odottamaan koskahan niitä suosituksia taas muutellaan. Sehän onkin ennenkuulumatonta, että suositukset vaihtuu :) Joka toinen vuosi nykyään.

Ainakaan kampaajien käyttämissä vaalennusväreissä EI muuten ole ammoniakkia enää nykyään. Vetyperoksidiakin on paljon vähemmän kuin kotivaalennusaineissa.

No niissä tummissa (kesto)väreissä vaarallisia on ne itse väri/pigmenttiaineet, jotka jäävät siihen hiuksen pintaan ja imeytyvät päänahan läpi verenkiertoon. Vaalennusainehan vain poistaa väriä, eikä jää sihen hiukseen kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja pipsa:
Ainakaan kampaajien käyttämissä vaalennusväreissä EI muuten ole ammoniakkia enää nykyään. Vetyperoksidiakin on paljon vähemmän kuin kotivaalennusaineissa.

No niissä tummissa (kesto)väreissä vaarallisia on ne itse väri/pigmenttiaineet, jotka jäävät siihen hiuksen pintaan ja imeytyvät päänahan läpi verenkiertoon. Vaalennusainehan vain poistaa väriä, eikä jää sihen hiukseen kiinni.

Näin myös oma kampaajani asian selitti minulle. Niissä tummentavissa väreissä on paljon enemmän kaikenlaisia väriaineita ym. jotka tosiaan on pysyvästi kiinni siinä hiuksessa, toisin kun vaalennusaineissa.

Odottelen mielenkiinnolla faktaa noista muutoksista.... Ja jos on tosiaan tulossa KIELTO värjätä hiuksia raskausaikana niin oletettavasti kampaajat on samasta päivästä alkaen sitten oikeutettuja erityisäitiyspäivärahaan.

Parempi välttää turhia kemikaaleja. Niistä ei koskaan tiedä.
Mä oon pikkuhiljaa vaihtanu kaikkea kosmetiikkaa (paitsi ei meikkejä vielä) luonnollisempaan, turvallisempaan, ihan ilman raskauttaki tosin.

En osaa sanoa onko siitä vaaraa sikiölle, mutta itse olen ainakin värjännyt ja meinaan värjätä jatkossakin, oli kieltoja tai ei. Se mitä voi käydä, ja on käynyt mullekin joskus, on että väri ei tartu kunnolla. Saattaa tulla jopa selkeitä länttejä mihin väri ei tartu tai kuluu pois nopeammin kuin normaalisti.

Yhteistyössä