Onko haittaa jos keuhkokuume hoidetaan keuhkoputken tulehduksena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysymysmerkki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kysymysmerkki"

Vieras
Epäilen että minulla on epätyypillinen keuhkokuume. Kävin lääkärin päivystyksessä, otettiin CRP, lääkäri kuunteli keuhkot ja antoi antibiootit keuhkoputkentulehdukseen. Sanoin epäileväni keuhkokuumetta.

Voiko olla haittaa vaikka tautini hoidettaisiin väärällä diagnoosilla? Jos kerta antibiootti tepsii jne.

Oireeni sopivat paremmin keuhkokuumeeseen ja sitähän ei välttämättä kuuntelemalla huomaa. Nyt muutaman päivän jälkeen lääkkeet on autteneet että ei ole kuumetta ja yskä helpottamaan päin.

No oletko itse sitten lääkäri vai mistä osaat päätellä että sinulla on kenties keuhkokuume eikä lääkärin toteama keuhkoputkentulehdus? Eiköhän pääasia ole että vointi kohenee ja oireet helpottavat lääkityksellä. Sitten olisin enempi huolissani jos lääkityksestä ei olisi vaivaan apua vaan päinvastoin vointi laskisi.

[QUOTE="vieras";25203749]No oletko itse sitten lääkäri vai mistä osaat päätellä että sinulla on kenties keuhkokuume eikä lääkärin toteama keuhkoputkentulehdus? Eiköhän pääasia ole että vointi kohenee ja oireet helpottavat lääkityksellä. Sitten olisin enempi huolissani jos lääkityksestä ei olisi vaivaan apua vaan päinvastoin vointi laskisi.[/QUOTE]

En ole lääkäri ja en tietenkään voi varmalla sanoa mikä sitten loppujen lopuksi pitää paikkansa. Minulla on ollut muutama vuosi sitten keuhkokuume ja kuten sanoin, oireeni sopivat paremmin keuhkokuumeeseen kuin keuhkoputkentulehdukseen. Sinänsä ihan sama, kunhan lääkkeet tepsii. Ajattelin vain että voiko siitä olla jotain haittaa jos onkin ollut keuhkokuume eikä röngtenkuvia oteta ja näin päästä toteamaan että tauti on lopulta parantunut? Eikä lääkäri niin vuorenvarma itsekään tuntunut olevan.
Positiivista on se että tämä lääke tehoaa myös mykoplasmaan, jos se on jylläämässä.

Keuhkokuumeeseen tulee yleensä aina reilusti pidempi kuuri. Minulla epäiltiin, että keuhkoputkentulehdus olisi mahdollisesti ollutkin keuhkokuume ja otettiin sitten kuvat ja verikokeet, kun kuume nousi 40 asteeseen kesken antibioottikuurin, mutta niiden mukaan olin vaan saanut virustaudin, sieltä lääkärin odotushuoneesta todennäköisimmin, muualla en ollut aikoihin, kun tuo edellinen tauti oli päällä. Eli se keuhkokuume voi villiintyä liian heikoista antibiooteista.

Mulla on hoidettu keuhkokuumetta keuhkoputkentulehduksena. Aluksi vointi hieman koheni lääkityksellä mutta parissa päivässä oireet pahenivat taas ja kuvattiin keuhkot. Muistelisin, että sama lääkitys jatkui suuremmalla annostuksella ja taisin saada jonkun toisen lääkkeen siihen rinnalle. Kuuri jatkui pitkään.

Minkälaisia oireita sulla on ollut? Itse oon ollut jo kaksi viikkoa karmeassa flunssassa. Yskää, jonka mukana tulee klimppejä, ja vasempaan kylkeen sattuu välistä keuhkojen kohdalta. Pientä lämpöä myös. Mietin, voisiko mulla olla keuhkokuume.

Minulla oli saman vuoden aikana sekä keuhkokuume että keuhkoputkentulehdus lähes samoilla oireilla. Muutamana päivänä nousi iltapäivisin pientä kuumetta, neljäntenä päivänä piti mennä lääkärille. Kummallakin kerralla crp oli 150. Keuhkokuvat otettiin ekalla kerralla ja diagnoosi oli leuhkokuume. Tokalla kerralla ei kuvattu ja diagnoosi oli keuhkoputkentulehdus. Kumpaakin sain viikon antibioottikuurin.

Ainoa ero oli kunto: keuhkokuumeessa en meinannut jaksaa kävellä sängyltä vessaan viiden metrin matkaa. Keuhkoputkentulehduksessa ei moista väsymystä ollut.

Yhteistyössä