Onko häiriköivällä naapurilla aina oikeus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pora korvissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pora korvissa

Vieras
Onko Suomessa aina niin, että musisoiva kerrostaloasukki saa aiheuttaa aina mölyä 7-22 välillä, ilman että siihen auttaa mikään valittaminen? Minusta epäreilua että aina hiljaisuutta välillä haluavat joutuvat muuttamaan, mutta mölyapina ei. Naapurilla on tapana veivata sähkökitaraa aamusta iltaan, ja tuo musiikki alkaa tuntua kuin joku poraisi aivoja. Joskus kuuluu niin kovaa ettei edes tv:n äänet peitä sitä. Isännöitsijä sanoi ettei voi tehdä mitään.

Mitä tekisitte? Kerran olen naapurille maininnut asiasta, katsoo vaan halveksivasti nykyään eikä tervehdi.

Ei taida auttaa muu kun korvatulpat. Riiteleminen aiheuttaa vaan lisää melua kostoksi, joskus saa pientä parannusta jos rauhallisesti selittää miten vaivallollista se jatkuva melu on, mut yleensä naapurilla omat syyt tehdä mitä tekee joten ei voi sille mitään. Äänen vaimennus levyt seinille jos on varaa?

Meillä naapurin äijä on sellainen vekkuli että yöllä jos niiden pieni vauva herää itkemään, niin se mies käy kanssa huutamaan ja möykkäämään ja siihen sitten me herätään. Lapsen itku on normaalia eikä meitä häiritse se ollenkaan Minä en vaan ymmärrä sitä että jos lapsi itkee niin miksi aikuisten täytyy käydä karjumaan myös?

Entinen naapurin perhe melusi kaiket yöt entie koska ne nukku .päivät olivat töissä pistin television ja radion täysille meteli loppu .myivät asunnon hyvin pian .rauha talossa

Ja tämä talo on just näitä 80-luvun elementtitaloja jossa äänet kantaa. Mutta ei se haittaa, naapurin lasten metelöinti, kantakävely, yösuihkut, ym. ei todellakaan haittaa minua. Mutta tuo jatkuva musisointi oikeasti alkaa ottamaan hermoon.

Olen yrittänyt löytää uutta asuntoa mutta ovat kaikki niin kalliita. Tämä talo olisi muuten ihan siedettävä, halpa ja tässä voisikin asua muutaman vuoden mutta yläkerran wanna-be-muusikko tekee elämästä aikalailla helvettiä. Olen valittanut metelistä, niin melkein kuin tahallaan jopa isontaa soundia. On niiltä joku levykin vissiin julkaistu, veikkaan ettei paljon faneja löydy tästä talosta.

Voit mittauttaa tai mitata itse asuntoosi kantautuvat desibelit. Mikäli ne ylittävät tavallisen kohtuullisena pidettävän melun, voidaan asiaan puuttua. Kellon ajoilla ei tässä tapauksessa ole väliä. Mikäli desibelit jää alle raja-arvojen, ei asialle oikeastaan voi tehdä paljon mitään. Pitkään jatkuvaa möykkää (vaikkei olisi täysilläkään) voidaan pitää terveydelle haitallisena. Googletapa asiaa.

Voit mittauttaa tai mitata itse asuntoosi kantautuvat desibelit. Mikäli ne ylittävät tavallisen kohtuullisena pidettävän melun, voidaan asiaan puuttua. Kellon ajoilla ei tässä tapauksessa ole väliä. Mikäli desibelit jää alle raja-arvojen, ei asialle oikeastaan voi tehdä paljon mitään. Pitkään jatkuvaa möykkää (vaikkei olisi täysilläkään) voidaan pitää terveydelle haitallisena. Googletapa asiaa.

Ei taida maksaa vaivaa. Sitäpaitsi olisihan muidenkin naapurien pitänyt jo herätä tähän asiaan, he asuvat sentään lähempänä kuin minä. Mutta olen kuulema ainoa jota se häiritsee.

Olen valittanut muustakin tässä talossa, niin olen saanut aika valittaja-akan leiman. Asiasta tosin joka juttu, mutta... Tuo meteli nyt on se häiritsevin, kuten myös se että viime talvena ei lämmityspatterit toimineet ollenkaan. Mutta se kuulema johtui siitä kun pidin verhoja patterien edessä... Tulivat sitten tänä kesänä tyhjentämään/huoltamaan patterit kun siellä oli kuulema järjestelmissä tukos. Oli aika ikävä talvi, vastasyntyneen kanssa oltiin peiton alla lähes koko ajan. Mutta pointtina sekin että myös se oli ensin olevinaan vaan minun kuvitelmaa/turhaa narinaa.
Ei jaksa taistella tuulimyllyjä vastaan.

Parempi kai muuttaa, kun vaan löytäisi kunnon kämpän... :(

Ei taida maksaa vaivaa. Sitäpaitsi olisihan muidenkin naapurien pitänyt jo herätä tähän asiaan, he asuvat sentään lähempänä kuin minä. Mutta olen kuulema ainoa jota se häiritsee.

Olen valittanut muustakin tässä talossa, niin olen saanut aika valittaja-akan leiman. Asiasta tosin joka juttu, mutta... Tuo meteli nyt on se häiritsevin, kuten myös se että viime talvena ei lämmityspatterit toimineet ollenkaan. Mutta se kuulema johtui siitä kun pidin verhoja patterien edessä... Tulivat sitten tänä kesänä tyhjentämään/huoltamaan patterit kun siellä oli kuulema järjestelmissä tukos. Oli aika ikävä talvi, vastasyntyneen kanssa oltiin peiton alla lähes koko ajan. Mutta pointtina sekin että myös se oli ensin olevinaan vaan minun kuvitelmaa/turhaa narinaa.
Ei jaksa taistella tuulimyllyjä vastaan.

Parempi kai muuttaa, kun vaan löytäisi kunnon kämpän... :(
Vaikkette olekaan niitä lähimpiä naapureita, niin teille voi kantautua enemmän meteliä kuin muille ihan rakenteen ominaisuuksista johtuen. Jostain syystä se meteli voi siis vaikka voimistua teidän asuntonne kohdalla.

Kuulostaa kyllä ikävältä... toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin, kävi miten kävi.

Tuo meteli nyt on se häiritsevin, kuten myös se että viime talvena ei lämmityspatterit toimineet ollenkaan. Mutta se kuulema johtui siitä kun pidin verhoja patterien edessä... Tulivat sitten tänä kesänä tyhjentämään/huoltamaan patterit kun siellä oli kuulema järjestelmissä tukos. Oli aika ikävä talvi, vastasyntyneen kanssa oltiin peiton alla lähes koko ajan. Mutta pointtina sekin että myös se oli ensin olevinaan vaan minun kuvitelmaa/turhaa narinaa.
Kannattaa laittaa sisälämpömittari ja esittää faktaa, että mitä se näyttää. Kummasti meidän asunto saatiin lämpimäksi, kun satuin valittamaan sopivalle taholle ja näytin, että pakkasella ruokapöydällä mittari näyttää sisällä 15 astetta. Parasta oli, että se virallinen taho, jolle olin valitellut useaan otteeseen aikaisemmin, laittoi huoltomiehen seuraavana syksynä hoitamaan asiaa kuntoon. Ei ollut uskoa, että "pomo" oli hoidattanut asian kuntoon jonkin toisen tekemänä. Meillä ei ollut vikana patterit, vaan ikkunanraamien ympärillä ei ollut mitään eristettä. Koristelistan alla oli tyhjää aina ulkopeltiin saakka, sen ilmoittivat meille syyksi tuohon alhaiseen lämpötilaan. Sisälämpötilallekin on olemassa jotkin raja-arvot kuten myös desibeleille.

Ei sitä musiikkiakaan saa harrastaa ihan rajattomasti. Siitä on olemassa ihan oikeuden päätöskin
http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2010/03/28/tallaista-naapuria-ei-tarvitse-sietaa/20104461/310

Meillä ei ollut vikana patterit, vaan ikkunanraamien ympärillä ei ollut mitään eristettä. Koristelistan alla oli tyhjää aina ulkopeltiin saakka

Ei sitä musiikkiakaan saa harrastaa ihan rajattomasti. Siitä on olemassa ihan oikeuden päätöskin
http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2010/03/28/tallaista-naapuria-ei-tarvitse-sietaa/20104461/310

Sama homma myös täällä, sen lisäksi että patterit ei toimineet, huoneissa kävi aivan tajuton huju. Ostin sitten eristysnauhaa ja kun rupesin itse sitä asettelemaan, huomasin ettei siellä ollut eristyksiä ikkunoissa ollenkaan. Minä kun viksuna tyttönä ajattelin että laittaisin vähän lisää eristettä vanhojen päälle. Maksoin omasta pussista, koska huoltoyhtiön ämmä oli niin epäystävällinen etten halua soittaa sinne enää. Kysyi että saako huoltoyhtiö käyttää yleisavainta, sanoin ettei saa, että olen kyllä kotona tulevat miloin tulevat.
Ämmä sitten alkoi kireään sävyyn kyselemään että "Ai etkö sinä muka käy edes kaupassa??!!"

En siihen jaksanut enää selittää, ettei vastasyntyneen kanssa voi mennä kahteen viikkoon edes kauppaan. Voisin kyllä kernaasti ottaa hänen työnsä asiakaspalvelussa, tarvitsisin työn ja häntä ei selvästi oma työ nappaa yhtään.

Uskoisin että tuo musiikki kuitenkin kuuluu naapuriin joka asustaa meidän välissä. Eivät ole valittaneet metelistä. Ihmettelen miten pystyvät elämään, mieskin on vissiin vuorotyöläinen, saako nukuttua päivällä kun rappu raikaa.

Mun naapuri on sanalla sanoen hullu. Yritän vältellä parhaani mukaan, mutta aina ei onnistu. Selittää pokkana miten kaikki yrittää iskeä sen miestä (ei todellakaan yritä, hiljanen hissukka) ja kuinka ohiajavien autojen ihmiset lukee sen ajatukset. Välillä tulee raivoamaan mulle kuika häntä kohdellaan kaltoin missä ikinä hän liikkuukaan. Yritän olla neutraali, ettei kävis mun kimppuun. On saanut sekoiluillaan kolme seinänaapuria muuttamaan pois. Olenkohan seuraava?

Onko Suomessa aina niin, että musisoiva kerrostaloasukki saa aiheuttaa aina mölyä 7-22 välillä, ilman että siihen auttaa mikään valittaminen? Minusta epäreilua että aina hiljaisuutta välillä haluavat joutuvat muuttamaan, mutta mölyapina ei. Naapurilla on tapana veivata sähkökitaraa aamusta iltaan, ja tuo musiikki alkaa tuntua kuin joku poraisi aivoja. Joskus kuuluu niin kovaa ettei edes tv:n äänet peitä sitä. Isännöitsijä sanoi ettei voi tehdä mitään.

Mitä tekisitte? Kerran olen naapurille maininnut asiasta, katsoo vaan halveksivasti nykyään eikä tervehdi.
Nämä on näitä ikuisuuskysymyksiä. Sähkökitaraakin voi soittaa softan kautta ( tai pedaalin? En ole sähkökitsristi) kuulokkeet päässä ilman että styrkkari raikas. Jos tuo jotain häiritsee niin sitten on todellakin korva soittajan ovessa kiinni. Varmaan akustista kitaraa voi soittaa muutaman tunnin viikossa, hiljaisuuden ulkopuolella. Ei tietenkään ole soveliasta pitää mitään koko orkesterin bänditreenejä kerrostaloasunnossa mutta kyllä sitä voi kai pienimuotoisesti harrastaa, sopii vaikka naapurien kanssa ajankohdan jolloin voi soittaa muutamana päivänä viikossa pari tuntia. Sitten on näitä jotka eivät siedä soittamista kerrostalossa mutta esim jatkuva punttitreeni, yöllä todella kovaääninen kolistelu, ym Sitten puolestaan on jostain syystä täysin ok. Itse en pahemmin kerrostalossa soittele mitään. Tai ei ole oikein mahdollista kun useamman puustalaskeutumattoman paviaani seinänaapurin, käytännössä 24/7 kolina pauke ja jytinä estää jo omien ajatustenkin kuulemisen. Noh, vastaan tohon laittamalla jokaisen kodinkoneen ulisemaan ja youtubesta kiviporan ääni- bassokaijutin maata vasten, tota pari tuntia putkeen useampi päivä viikossa, ihan vaan naapurien riemuksi. Jos kolina jatkuu aamuyölle ja mulla on aikainen herätys, aloitan hyppimällä aamu viideltä tasajalkaa ja paiskon kaapinovia ja hanoja kiinni ja auki niin lujaa kun ikinä lähtee. Koitin aluksi olla se aikuinen muutaman kuukauden ja laitoin isännöintiin sekä huoltoon valitusta. Kun eivät voi laittaa edes järjestyssääntöjä ilmoitustaululle useasta pyynnöstä huolilmatta niin ihan helvetin sama Sitten. Vastaan apinointiin absoluuttisella helvetillä, olkaa hyvä arvon naapurit

Kerrostalossa asuessa saa musisoida naapureita häiritsevästi 2h päivässä. Muussa tapauksessa se luetaan jo ammattimaiseksi harjoitteluksi, eikä ole hyväksyttävää naapureita häiriten. Sama juttu esim koiran haukkumisen suhteen, 2h päivässä alkaa olla maksimi, mitä pitää sietää.

Kerrostalossa asuessa saa musisoida naapureita häiritsevästi 2h päivässä. Muussa tapauksessa se luetaan jo ammattimaiseksi harjoitteluksi, eikä ole hyväksyttävää naapureita häiriten. Sama juttu esim koiran haukkumisen suhteen, 2h päivässä alkaa olla maksimi, mitä pitää sietää.
Teoriassa näin, mutta oikeastihan laki on täysin hampaaton asiassa eikä mistään löydy sellaista viranomaista, joka tehokkaasti ratkaisisi tilanteen. Ainut onnellinen päätös tuollaisessa tapauksessa on, jos asuu osakkaana sellaisessa asunto-osakeyhtiössä, joka on täynnä kärttyisiä ja tarkkoja kerrostalokyttääjiä. Silloin saattaa asukkaiden yhteenliittymä toimia nopeastikin. Vuokralainen tai nössöjen naapurien parissa asuva on pulassa ja yksin. Silloin ei auta kuin muuttaa pois.

Sanoisinkin, että kannattaa olla henkisenä tukena niille kerrostalokyttääjille. Samassa veneessä te loppujen lopuksi olette.

Teoriassa näin, mutta oikeastihan laki on täysin hampaaton asiassa eikä mistään löydy sellaista viranomaista, joka tehokkaasti ratkaisisi tilanteen. Ainut onnellinen päätös tuollaisessa tapauksessa on, jos asuu osakkaana sellaisessa asunto-osakeyhtiössä, joka on täynnä kärttyisiä ja tarkkoja kerrostalokyttääjiä. Silloin saattaa asukkaiden yhteenliittymä toimia nopeastikin. Vuokralainen tai nössöjen naapurien parissa asuva on pulassa ja yksin. Silloin ei auta kuin muuttaa pois.

Sanoisinkin, että kannattaa olla henkisenä tukena niille kerrostalokyttääjille. Samassa veneessä te loppujen lopuksi olette.
Mikä on nössö?

Yhteistyössä