Onko haalari ehkä vähän lapsellinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja overall
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

overall

Vieras
Seurasin 11v sukulaistytön pukeutumista pihalle. Ulkopukuna oli toppahaalari (onks pakko -vastaväitteistä huolimatta) ja vielä sellainen malli, jossa lahkeissa olevat lenkit piti pujottaa kenkien alle. Käsiin tyttö olisi halunnut lapaset, mutta äiti käski laittamaan sellaiset topparukkaset, mitkä vetäistään haalarin hihojen päälle.

Joo, haalari on varmasti hyvä lumisessa pihassa ja lumi tarttuisi kiinni lapasiin... mutta että 11-vuotias???

Onko moottorikelkkailijoiden tai pilkkijöiden vaatteet lapsellisia? Minusta vain käytännöllisiä. Ja minäkin käytän topparukkasia jossa on pitkät varret.

Eikös ensin valita tilanteeseen sopiva asu ja jos on vaihtoehtoja niin sitten mietitään mikä on makuun mieleinen. Tosin naiset ja nuoret yleensä tekee toisinpäin...

niin.
kun mä olin lapsi 80-luvulla, oli meillä ala-asteen ajan ihan helposti haalarit päällä kaikilla muksuilla.

mut mun ,nyt jo ekalla oleva, ilmoitti jo eskarissa, että ei kiitos haalaria enää.

Mun isompi poika täytti just 12v ja ei kyllä tule mieleenkään, että käskisin pukea toppahaalarit päälle. Ei kyllä poika siihen suostuiskaan. Toppahanskat(/sormikkaat kyllä on hyvät kun lumessa peuhaavat. Lapasethan kastuu heti läpi.

No jos lapsi on omassa kotipihassa niin mitä väliä vaikka haalari olisikin... Meillä on erikseen kouluvaattet ja sitten on kotipihalle erit eli juuri tuo haalari. Lapset on kyllä vielä nuorempia että valituksia ei oo kuulunut , vielä.
Ymmärrän kyllä jos kavereiden kanssa menossa ulos niin sitten on varmaan kurjaa jos muilla ei enään haalareita ole.

Voi olla että en sitten enään vanhempana heille haalaria hommaa, osaavat varmaan jo itse sanoa mitä mieltä ovat.

[QUOTE="tiina";22629225]Mun isompi poika täytti just 12v ja ei kyllä tule mieleenkään, että käskisin pukea toppahaalarit päälle. Ei kyllä poika siihen suostuiskaan. Toppahanskat(/sormikkaat kyllä on hyvät kun lumessa peuhaavat. Lapasethan kastuu heti läpi.[/QUOTE]

Pojalla siis toppahousut kätössä ja suostuu ne jopa kouluun laittamaan päälleen. Monet ton ikäset ei taida enää kouluun toppahousuissa lähteä, ainakaan mun kaveripiirin samanikäset lapset ei niitä käytä. Koulussa toki sisällä ottaa ne toppikset pois.

meidän tyttö nimenomaan sanoi tänä vuonna, että haluaa haalarin!!viimeiset 2vuotta ollut ilman ja tais huomata kuinka paljon mukavampaa on peuhata ulkona huolettomasti..se vaan, että 150cm haalarit maksavat jo aikas paljon..mutta hankittiin ja kaikki tyytyväisiä!

ei ole lapsellista, mutta ei ehkä pitäisi pakottaa jos lapsi ei tahdo. itsellä oli toppahaalari 12-vuotiaana ja ihan mielellään pidin, tosin silloin elettiin vuotta -88.
8-v tyttö ei viime vuonna halunnut haalaria, enkä pakottanut. tänä vuonna on pihalla tykännyt pitää kirpputorilta löydettyä haalaria..lapaset on huonot kun kastuu, rukkaset paremmat

No en minä nyt mikään niuhottaja ole, mutta oikeesti, 11-vuotias jossain tällaisessa?

http://www.rasaviltuote.fi/images/media10/lumi3.jpg

(no ei just tuo, mutta vastaava haalari ja rukkaset)

Itse en ole laittanut haalaria omalle tytölleni äitiyspakkauksen haalarin jälkeen. Mieluummin ostan toppatakin ja -housut. On jäänyt niin iso kammo kun äiti pakotti minut käyttämään haalaria vielä 6-luokallakin enkä yhtään tykännyt haalarista. Pakkohan se oli päälle laittaa kun ei muutakaan ollut ettei palellu :D

Onko moottorikelkkailijoiden tai pilkkijöiden vaatteet lapsellisia? Minusta vain käytännöllisiä. Ja minäkin käytän topparukkasia jossa on pitkät varret.

Eikös ensin valita tilanteeseen sopiva asu ja jos on vaihtoehtoja niin sitten mietitään mikä on makuun mieleinen. Tosin naiset ja nuoret yleensä tekee toisinpäin...

Ilmeisesti on olemassa kaksi sallittua haalariryhmää, pikkulapset ja pilkkivät aikuset. Siinä välissä se on yhtäkkiä vain noloa. Aikanaan oli alakoululaisilla järjestään haalareita ja minustakin se oli paras pihaleikkeihin. Totakin 3v kun kattoo möyrimässä lumikasoissa ni johan se ois paitaa myöten märkä takissa ja housuissa.

Ja minä kun harmittelen jatkuvasti, etä miksi nykyään ei ole muodissa aikuisillakin toppahaalarit, niin kuin joskus 90-luvun alussa. Ovat niin superkätevä vaate pulkkamäessä ja lumileikeissä muutenkin.

Itse en laittaisi tuonikäiselle kouluun toppapukua, mutta kotipihalle voisin suositellakin. Kun kai vielä nykyäänkin 11-vuotias voi/saa tykätä peuhata lumessa?

No en minä nyt mikään niuhottaja ole, mutta oikeesti, 11-vuotias jossain tällaisessa?

http://www.rasaviltuote.fi/images/media10/lumi3.jpg

(no ei just tuo, mutta vastaava haalari ja rukkaset)

Mulla on tälläiset. Niissä on vielä lenkit, ettei hanskat katoa. Onko se noloa? Hestra Army Leather Gore-Tex XCR -rukkanen | Scandinavian Outdoor Store

Jos lapsella on vaihtoehdot haalari ja vaikka farkut ulkoleikkeihin, niin pakotan laittamaan haalarin. Ostotilanteessa toki lapsenikin saa sanoa mielipiteensä minun valitsemista käytännöllisistä vaatteista. Lumilukolliset 2-osaiset ovat kyllä haalarin veroisia. Mitähän se lapsi olisi laittanut haalarin sijaan?

Mulla on tälläiset. Niissä on vielä lenkit, ettei hanskat katoa. Onko se noloa? Hestra Army Leather Gore-Tex XCR -rukkanen | Scandinavian Outdoor Store

Jos lapsella on vaihtoehdot haalari ja vaikka farkut ulkoleikkeihin, niin pakotan laittamaan haalarin. Ostotilanteessa toki lapsenikin saa sanoa mielipiteensä minun valitsemista käytännöllisistä vaatteista. Lumilukolliset 2-osaiset ovat kyllä haalarin veroisia. Mitähän se lapsi olisi laittanut haalarin sijaan?

Noihan on hyvännäköset rukkaset ja varmasti hyvät ulkoiluun.

Kyllä minunkin mielestäni mainittu vaatetus on oikein passeli tälle kelille. Mutta koska tiedän, että jo ekaluokkalaisten mielestä haalari on vauvojen juttu, saattaa 11-vuotiaasta tuntua aika ikävältä käyttää sellaista, vaikka se vaatteena tuntuisikin ihan hyvältä ja keliin sopivalta.

En tiedä, miten vahva itsetunto 11-vuotiailla tytöillä on...

Minusta alakoulu ikäiset voi ihan hyvin kulkea vielä haalarissa, tulee kuitenkin se aika että pitää 20 asteen pakkasessa kulkea farkuissa ilman pipoa. En edes ymmärrä miten aikuiset päästää lapsensa kouluun ilman toppa vaatteita...

[QUOTE="vieras";22629928]Minusta alakoulu ikäiset voi ihan hyvin kulkea vielä haalarissa, tulee kuitenkin se aika että pitää 20 asteen pakkasessa kulkea farkuissa ilman pipoa. En edes ymmärrä miten aikuiset päästää lapsensa kouluun ilman toppa vaatteita...[/QUOTE]

Joo, minunkin mielestäni, jos muutkin kulkisivat (eikä niin, että yksi pakotetaan). Mutta miten saataisiin muoti muuttumaan niin, että haalari olisi ihan perusvaate ala-asteen lopulle asti, kuten oli ainakin joskus 90-luvulla? Eihän monilla valmistajilla edes ole mitään koululaisten kokoja haalareissa.

Jos lapsi haluaa niin ok. Haalari vs. kaksiosainen on ollut minulla niitä asioita, joihin yli 5v lapsi saa sanoa mielipiteensä. Eskarissa on menty jo kaksiosaisilla, tykkään itekin enemmän.

Meillä on tokaluokkalaisella (tyttö) pihaleikeissä toppahaalari. On pitänyt sitä muutaman kerran koulussakin eikä kukaan ollut kiinnittänyt haalariin mitään huomiota.

Meillä oli kuudennella luokalla, kevättalvella -95, yökoulu ja siellä käytiin koko luokka laskemassa mäkeä ja ihan valokuvista näki että ihmeen monilla meillä kutosluokkalaisista oli haalari päällä... Eikä kukaan niistä narissut. Toki yläasteella meno muuttui, mutta tuolloin näköjään ala-asteella oli vielä ok pukeutua järkevästi =)

Mun äitillä on aina ollut itsellään talviksi toppahaalari, ja vaikka viimeisin on ollut sillä jo vuosia vuosia niin se on jopa ihan tyylikäs, ei musta mitenkään naurettavan näköinen edes aikuiselle ihmiselle...

Lapsen voi pukea lämpimästi ja järkevästi ilman että se tarkoittaa haalarin pakottamista vastahakoisen 11-vuotiaan päälle.

Esimerkiksi urheiluliikkeet on tulvillaan hyvännäköisiä, lämpimiä ja vettäpitäviä talvivaatteita kouluikäisille lapsille. Ei tule vilu eikä tule nolous.

Lapsen voi pukea lämpimästi ja järkevästi ilman että se tarkoittaa haalarin pakottamista vastahakoisen 11-vuotiaan päälle.

Esimerkiksi urheiluliikkeet on tulvillaan hyvännäköisiä, lämpimiä ja vettäpitäviä talvivaatteita kouluikäisille lapsille. Ei tule vilu eikä tule nolous.

Mistäköhän vanhempien päähän sitten tullut se, että haalari on oltava? Koska 11-vuotiaan kokoa on varmasti täytynyt ihan etsiä, ei niitä joka kaupassa ole. Eli ei varmaankaan ole mitenkään "vahingossa" tullut ostettua.

Siis aikuisetkin voivat hyvin käyttää oppahaalaria ulkoillessa. Itselläni oli sellainen viimeksi muutama vuosi sitten Vuokatissa moottorikelkkaillessa. Olisi voinut farkuissa tulla vilu.

Tilanteen mukaan, tuskin nyt 11-vuotiaalla aina se haalari päällä on.

Yhteistyössä