Onko gynellä "pakko" käydä?

• Viestiketjun aloittaja aseksuaali
  • Ensimmäinen viesti
aseksuaali
Ikää lähes 30v enkä oo koskaan ollu. Pari kertaa oon varannu ajan mutta en vaan oo pystynyt menemään. Pelottaa et saan syövän tän takia. En vaan halua esitellä paljasta p*lluani kenellekään ikinä koskaan enkä puhua mistään alapää- tai seksiasioista KENENKÄÄN kanssa. Oonkohan sairaalloisen estynyt? Miksei papaa voi ottaa itse kotitesteillä???? :(

Ken guru
Eihän pakko ole kun kuolla, mutta kannattaa sinne mennä, jo senkin puolesta että pääset eroon tuosta jatkuvasta kalvavasta pelosta. Sinuna puhuisin terveydenhoitohenkilökunnan kanssa tuosta pelosta, tai menisin yksityiselle, voit vaikka ottaa rauhoittavaa nappia ennen gynelle menoa jos niin ahdistaa. Oikeastihan siinä ei ole sellainen olo kun kuvittelee, että levittää haaransa vento vieraalle. Tilanne kun on niin erilainen, ja tosi nopeasti ohi. Tsemppiä!!

kertokaas
Jos ei selvin päin pysty, niin voiko sinne mennä päihteiden vaikutuksen alaisena? Onko lääkärille pakko sanoa mitään omasta seksielämästä tai kuukautisista yms. jos ei halua jutella tästä aiheesta?

Ken guru
Jos ei selvin päin pysty, niin voiko sinne mennä päihteiden vaikutuksen alaisena? Onko lääkärille pakko sanoa mitään omasta seksielämästä tai kuukautisista yms. jos ei halua jutella tästä aiheesta?
En kyllä muista että kukaan olisi koskaan mun seksielämästä mitään kysellyt. Ja kai sitä rauhoittavia voi ottaa tuollaiseenkin paniikkitilanteeseen.

kyllä täytyy käydä. Kuuluu naisen ihan säännöllisiin juttuihin tuo gynellä käynti. Mites papa-seulonnat. Minä olin ensimmäisissä papa-seulannassa 30-vuotiaana. Eikä mitään ehkäisyjuttujakaan saa jos ei käy gynellä. Ihmettelen vaan miten olet ehtinyt noin vanhaksi ilman gynellä käyntiä. Nyt reippaasti varaat ajan yksityiseltä. Ei siellä tarvitse mitään avautua. Vastaat kysymyksiin ja et vastaa jos tuntuu epämieluisalta. Sano, että tuntuu vaikealta puhua näistä asioista. Ammatti-ihmiset kyllä ymmärtävät.

ploploplo
ei gynegologilla puhuta mistään seksistä, saattaa kysyä kuukautisista tai sit on hiljaa....

en mäkään ole käyny kun pakosta... nuorena et sai e pillerit ja raskauden pakkoronkinnat!!!

kerran oli mies lääkäri ja sanoin suoraan että mun pillua ei mies tutki niin oli ärsyttävä hoitaja joka shhyytteli mua ja sano että täällä ei erotella miehiä ja naisia, meillä on vain lääkäreitä, jännää koska yksityis asemilla saa varata miehen tai naisen ja jos joku joskus viä tutkii mun alapäätä on yksityisaseman nais lääkäri.

ap.
kyllä täytyy käydä. Kuuluu naisen ihan säännöllisiin juttuihin tuo gynellä käynti. Mites papa-seulonnat. Minä olin ensimmäisissä papa-seulannassa 30-vuotiaana. Eikä mitään ehkäisyjuttujakaan saa jos ei käy gynellä. Ihmettelen vaan miten olet ehtinyt noin vanhaksi ilman gynellä käyntiä. Nyt reippaasti varaat ajan yksityiseltä. Ei siellä tarvitse mitään avautua. Vastaat kysymyksiin ja et vastaa jos tuntuu epämieluisalta. Sano, että tuntuu vaikealta puhua näistä asioista. Ammatti-ihmiset kyllä ymmärtävät.
No mulle alastomuus ei koskaan ole ollut ns. luonnollinen juttu ja iän myötä olen tullut vain estyneemmäksi. Seksielämäkin on jäänyt teini-iän kokeiluihin jolloin sain kamalat traumat mm. rumien rintojen takia. Päätin silloin 10 vuotta sit etten enää ikinä näyttäydy alasti kenenkään edessä, ja päätös on pitänyt yhtä sydänfilmin ottoa (ällöttävä ja ahdistava tilanne) pois lukien. Tän takia ei gynellä käyminen ole koskaan ollu akuutisti tarpeellista. Nyt iän myötä ahdistaa sekin että en oo aikasemmin käyny ja pitää lääkärille selitellä miksi ei... En tosiaan livenä ole ihan sinut tän asian kanssa.

Tuotanoin
Käsittääkseni mikäli ei ole koskaan ollut seksielämää eikä mitään tulehduksia, papa on aika suurella todennäköisyydellä puhdas. Mutta hyvähän siellä gynekologilla olisi käydä katsomassa, ettei ole mitään kystia tms.

Koti-papa kuulostaa ajatuksena tosi pelottavalta. Vai ihan oikeastiko ap olisit valmis tökkäämään itse tikun kohdunkaulakanavaasi?

"asd"
No mulle alastomuus ei koskaan ole ollut ns. luonnollinen juttu ja iän myötä olen tullut vain estyneemmäksi.
Siellä kun ei tarvi olla alasti, housut vaan pois ja hypätä tutkittavaksi. Itseä helpottaa se, että pistän pitkän paidan päälle että vähän suojaa perspuolia. Itse tutkimus kestää korkeintaan sen kaksi minuuttia ja se on siinä.

Lääkäri ei kyllä arvostele römpsääsi, nähnyt luultavasti monta monituista värkkiä ja tekee vaan työtään.

"Kuula"
Sain ekan lapsen 26-vuotiaana ja sitä ennen en ollut käynyt gynellä. Nyt neljääkymppiä lähestyn ja edelleenkin olen ollut vain niissä tutkimuksissa, joita raskauksien myötä on ollut. Jossain vaiheessa joku hoitaja alkoi kysellä papasta ja päädyttiin yhdessä käsitykseen, että papa on todella ollut ottamatta 10 vuotta! No, se taidettiin jossain kohtaa hoitaa.

"vieras"
No mulle alastomuus ei koskaan ole ollut ns. luonnollinen juttu ja iän myötä olen tullut vain estyneemmäksi. Seksielämäkin on jäänyt teini-iän kokeiluihin jolloin sain kamalat traumat mm. rumien rintojen takia. Päätin silloin 10 vuotta sit etten enää ikinä näyttäydy alasti kenenkään edessä, ja päätös on pitänyt yhtä sydänfilmin ottoa (ällöttävä ja ahdistava tilanne) pois lukien. Tän takia ei gynellä käyminen ole koskaan ollu akuutisti tarpeellista. Nyt iän myötä ahdistaa sekin että en oo aikasemmin käyny ja pitää lääkärille selitellä miksi ei... En tosiaan livenä ole ihan sinut tän asian kanssa.
Sano suoraan sinne mennessäsi, että tämä on sinusta ahdistava tilanne. Alasti ei tarvitse olla, jossain paikoissa saa aamutakin päälleen, toisissa otetaan vain housut pois eli laita vaikka jokin vähän pidempi tunika päälle, niin ei ole niin alaston olo, kun tulee sinne tutkimuspöydälle. Tosin yleensä tutkivat myös rinnat ja kainalot samalla käynnillä, ettei sieltä löydy kyhmyjä eli pyytävät paljastamaan sen ylävartalonkin, mutta siinä vaiheessa on saanut laittaa yleensä housut jalkaan.

"Kuula"
Vielä lisäys: olen itsekin ollut aika estoinen, mutta iän myötä helpottanut se ongelma. Neljännen lapsen odotusaikana koin aika hurjan tilanteen Turussa, joka on tunnetusti yliopistokaupunki. Minulle sanottiin tulevasta sisätutkimuksesta, että siellä saattaa sitten olla opiskelijoita mukana. Sanoin, että ok ja parempi se kait on opiskelijoita opettaa kokeneemman ja ehkä sitä myöten arkailemattoman äidin sisätutkimustilanteessa.

Kuitenkin kun astuin lääkärihuoneeseen, meinasin lamaantua totaalisesti! Parin metrin päässä hoitopöydästä istui rivissä NELJÄ hyvin nuorta opiskelijaa, kaksi poikaa ja kaksi tyttöä. Ja yksi näistä nuorista (poika) teki lääkärin ohjauksessa sisätätutkimuksen kädet täristen. Itse pystyin yllättäen rentoutumaan, kun ajattelin, että miten ihmeessä opiskelijat koskaan asioita oppivat, jos eivät pääse kokeilemaan asioita käytännössä. Plus ajattelin ihan muita asioita myös :)

uolevi2
ei gynegologilla puhuta mistään seksistä, saattaa kysyä kuukautisista tai sit on hiljaa....

en mäkään ole käyny kun pakosta... nuorena et sai e pillerit ja raskauden pakkoronkinnat!!!

kerran oli mies lääkäri ja sanoin suoraan että mun pillua ei mies tutki niin oli ärsyttävä hoitaja joka shhyytteli mua ja sano että täällä ei erotella miehiä ja naisia, meillä on vain lääkäreitä, jännää koska yksityis asemilla saa varata miehen tai naisen ja jos joku joskus viä tutkii mun alapäätä on yksityisaseman nais lääkäri.
Tottakai saa valita mies- tai naislääkärin.
Ette kai anna toisen miehen koskea teidän pilluun? Sairasta, tai sitten tykkäätte. Ainakin mun exä nautti kun pääsi gynelle. Siksi onkin ex.

Noh...
Viimeksi kun olin lääkäri naureskeli ettei muista koska itse viimeksi ollut papassa, ettei ole minunkaan tarvetta usein käydä kun siistit paikat, ei tauteja tms. Silti mielestäni olis hyvä käydä aina välillä, ja mun ikäisethän (36) kutsutaan säännöllisesti kunnalliselle puolellekin papaan.

hell!!!
olen samoilla lnijoilla ap:n kanssa. 1 kerta hain nuorena pillereitä ehkäisyyn. lääkäri tutki älötti koitti papaa ottaa ei onnistunu kun olin niin jännittynyt. 2 kerta yksityiselle papaa ottamaan ja mitkua vääsin kun sattui ja vihloi ja lääkäri vaan koitappa nyt rentoutua. 3 kerta oli kun sain kutsun seulontaan 30v. menin koska oli ilmainen. Paniikissa otin vähän tujua drinksua ennen ja joogailin. ei auttanut sattui niin. hoitaja viahtoi pienenpään ja vielä pieninpään spekulaan niin sitten viimein onnistui. en tajua vedänkö itseni niin jäykäksi että se sattuu. ihan kamalaa. nyt odotan 35 seulontaa. ennen en mene.nyt olen 33.
ahdistavaa. en myöskään uskalla käydä hammaslääkärissä. viimeksi käynyt lukioaikana. apua.

"vieras"
Minäkin oon jo yli 20 enkä oo koskaan käyny gynellä. Yhden lapsen oon synnyttänyt.. Mistä sitä aikaa voi varata? Mua kans pelottaa mitä jos onkin jotain vialla vaikkei oireita ole :( Lähiaikoina on ollut mielessä että voisi varata ajan ja käydä, mutta en tiedä mistä ja sitten asia taas unohtuu.

"JJJ"

Ei edes raskausaikana ole pakko käydä. Itse en kolmannessa raskaudessa käynyt lääkärillä kertaakaan, kiitos lapsuuden traumojen ja toisen lapsen synnytyksen joka oli todella traumaattinen (ja josta en käynyt edes jälkitarkastuksessa lääkärillä). Totesin vain terkalle että kyllä kaikki tarpeellinen näkyy ultrassa (jostain syystä alakautta ultraaminen ei ollut lainkaan niin ahdistavaa kuin käsin sörkkiminen...) ja kun ei kerran ongelmia ole niin minähän en sen takia ala rauhoittavia nappailemaan että sörkittäväksi pääsisin

Yhteistyössä