Onko erityislapsissa jotain omituista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Itselläni on pieni lapsi jolla hahmotushäiriötä, puheentuotossa ja ymmärtämisessä häiriötä. Viime vuonna törmäsin sellaiseen, että mielestäni lapsi luki ajatukseni useamman kerran. Hulluahan se onja näin ajattelin. Asiat joita siis luki oli mm. ihan omissa ajatuksissani olin ja mietin eräänlaista tilannetta, josta ei kokemusta. Mietin miten toimisin siis eräässä onnettomuustilanteessa. Lapseni sitten kommentoi tähän aivan kuin olisin keskustellut hänen kanssaan tuosta. Näitä juttuja oli jokunen ja ihan perusjuttuja joita kuvittelin lapsen lukevan ajatuksistani.
Nyt viimeisimmän tapahtuneen jälkeen mietin taas, että mikähän tässä on takana. Mieheni nimittäin vaihtoi salasanan kännyynsä illalla kun pienimmät oli nukkumassa. Vanhin lapsi yritti mennä kännylle(hänen takiaan se salasana vaihdettiin ettei mene nettiin sillä) ja ei saanut auki. Minäkään en sitä sanaa tiennyt. Seuraavana aamuna tämä toinen, erityislapsi 4v, meni mieheni kännykälle ja avasi sen tuosta vaan. Kertoi miehelleni mikä se uusi salasana oli. Miehenikin oli aivan ihmeissään mistä ihmeestä se tiesi sen salasanan. Miten minä saan tähän loogisen selityksen?
Onko kenelläkään muulla kokemusta tällaisesta?

Suosittelisin sinua lukemaan kirjan nykyhetken- lapset. Luulen, että sen myötä tulet ymmärtämään paljon paremmin erityistä lastasi. Sinulla on paljon opittavaa :)
Matkanne tulee olemaan mielenkiintoinen. Muista vaan pysähtyä, ymmärtää ja kuulla lastasi. Älä väitä hänelle, ettäkö hänen kokemansa tai tuntemansa ei olisi totta tai ohita hänen erityistä tietämystään väittämällä sitä milikuvitukseksi tai hölynpölyksi.

Ihan todella, suosittelen sinua lukemaan mainitsemani kirjan.

Mä oon lukenut nöistä lapsista, mutta en oo noin hyvää kuvausta missään nähnyt arjen toiminnoissa.
Tässä vaiheessa pakko sanoa, että jos olet kova ateisti tai kristinuskoinen tai muuten kovin normaali, niin tää asia saattaa tulla aika puuntakaa.
Mut jotka ymmärtää uuden ajan asioita, niin huomaa heti, että sulla on erityinen lapsi. Googleta indigo, sateenkaari, kristallilapsi.
Heillä voi ilmeisesti olla kongnitiivisia vaikeuksia pitempään kuin muilla, mutta varttuvat kuitenkin normaalilla tavalla.
Mulla ei oikeastaan ole tähän muuta sanottavaa. Toivottavasti osaat arvostaa lastasi ja tukea hänen erityiskykyjään.

En kai kovin "normaali" ole. Kuitenkin olen yrittänyt järjellä käsittää näitä, mutta mitä se järki sitten on. Jonkun muun selityksen olen arvellut olevan tähän ennen kuin tuo miehen kännykkäjuttu tuli. Epäilin jospa olen sittenkin puhunut ääneen asioita vaikka siitä ei havaintoa. Olen itsekin kokenut jotain 6 aistin asioita. Hyvin voimakkaasti kerran. Piti kulkea eräästä paikasta, josta olin monta päivää(yli viikon) kävellyt useita kertoja päivässä. Sitten yhtenä kertana en päässyt siitä eteenpäin millään. Kun astuin eteen askeleen joku aivan kuin työnsi kaksi taakse. Tuota kesti kauan. Kun lopulta pysähdyin katsoin miksi en saa jatkaa matkaa näin ison kyyn siinä matkan varrella paikassa, josta olisi voinut purra polvien yläpuolelle. Tuo oli aivan uskomaton tilanne ja hyvin voimakkaasti koin sen jonkun eston eteenpäin kävelylle.

Yhteistyössä