Onko Epipen ainut vaihtoehto, kun...

  • Viestiketjun aloittaja "Simba"
  • Ensimmäinen viesti
"Simba"
on syönyt jotain, josta tuntuis tulevan allerginen reaktio? Aukaiseeko astmaatikon avaavat lääkkeet hengitysteitä? Ja auttaako siitepölyallergisen käsikauppalääkkeet reaktioon?
 
Epipeniä ei todellakaan oteta mihinkään urtikariaan tai suun kirvelyyn! Kannattaa lukea ne käyttöohjeet kokonaan ja puhua oman lääkärin kanssa. Zyrteciä (cetirizin) nopeampivaikutteisia antihistamiinejakin on olemassa, esim. benadryl.
 
Epipen on ihan viimeinen vaihtoehto todella pahaan allergiseen reaktioon, ei mihinkään "ehkä mahdollisesti tuntuis tulevan allerginen reaktio"-tilanteeseen. Käsittääkseni ohje on myös että Epipenin käytön jälkeen lähdetään myös aina lääkäriin? Astmaatikon avaavia lääkkeitä ei saa käyttää kukaan muu kuin se astmaatikko, jolle niitä on määrätty. Allergisesta reaktiosta riippuen siihen yleensä auttaa ihan apteekin reseptivapaat lääkkeet.
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
"mmm"
Olen pohtinut samaa. Jos siis henkilöllä on käytössä astmaan myös avaava lääke ja saa allergisen reaktion jostain, auttaako avaava? Jos tilanne on se että Epipen ei ole mukana mutta avaava on. Ja kyllä, aika useinkin on niin esim. talvella, siitepölyaikana jne. että esim. ulos lähtiessä avaavan ottaa varuiksi mukaan, ei Epipenia jos ei ole tarkoitus syödä mitään. Ja jos sitten esim. toinen lapsi antaa puistossa maistiaisen omasta eväästään ja lapsi saa allergisen reaktion? Kannattaako avaavaa antaa vai ei?
 
[QUOTE="mmm";26931983]Olen pohtinut samaa. Jos siis henkilöllä on käytössä astmaan myös avaava lääke ja saa allergisen reaktion jostain, auttaako avaava? Jos tilanne on se että Epipen ei ole mukana mutta avaava on. Ja kyllä, aika useinkin on niin esim. talvella, siitepölyaikana jne. että esim. ulos lähtiessä avaavan ottaa varuiksi mukaan, ei Epipenia jos ei ole tarkoitus syödä mitään. Ja jos sitten esim. toinen lapsi antaa puistossa maistiaisen omasta eväästään ja lapsi saa allergisen reaktion? Kannattaako avaavaa antaa vai ei?[/QUOTE]

En antaisi avaavaa kuin pakkasella hengitysteitse oireilevalle astmaatikolle. Jos annat avaavaa ja tarvitseekin antaa epipeniä myös niin eikö kuormitus sydämelle ole aikamoinen? Mistä saisi talvella allergisen reaktion syömättä mitään? Mut periaatteessa ilman epipeniä ei kyl liikuta, jos sellainen on määrätty.
 
Monemamma
Silloin kun huomaa syöneensä jotan allergisoivaa otetaan heti normaali allergialääke, jos oireita on enemmän myös kortisonitabletit. Jos olo vain pahenee niin sitten epipen ja -sairaalaan
 
"mmm"
En antaisi avaavaa kuin pakkasella hengitysteitse oireilevalle astmaatikolle. Jos annat avaavaa ja tarvitseekin antaa epipeniä myös niin eikö kuormitus sydämelle ole aikamoinen? Mistä saisi talvella allergisen reaktion syömättä mitään? Mut periaatteessa ilman epipeniä ei kyl liikuta, jos sellainen on määrätty.
Mun pointtini oli se että niitä tilanteita kun avaava on mukana ja Epipen ei, on aika paljon. Juurikin siitä syystä että tarkoitus ei ole mitään esim. talvella ulkoillessa syödä. MUTTA kun eihän se niin mene että vaikka mitään ei ole tarkoitus syödä ja sitten kuitenkin tapahtuu jotain. Kaverilla voi olla karkkia taskussa ja ja tarjoaa sitä muille tms. Ja en tosiaankaan kulje Epipen taskussa joka paikkaan, etenkään talvella kun sehän ei saa jäätyä. Meillä Epipen on varalla, voimakasta allergista reaktiota ei ihan pienistä määristä tule. Mutta en kyllä allergilääkkeitä jne. kanna myöskään mukana jos on tarkoitus esm. lähteä tunniksi ulos pulkkamäkeen. Avaava on pakko ottaa mukaan joskus pakkasen takia varuiksi. Tiedän että oikeaoppinen hoito allergiseen reaktioon on edellä kuvattu antihistamiini-kortisoni-Epipen ja tietty Epipen heti, jos on voimakas ja nopea reaktio ja sitten vasta antihistamiini+kortisoni, jos potilas on tajuissaan. Joskus reaktion on nimittäin niin voimakas ja nopea ettei kannata jäädä muiden lääkkeiden kanssa sähläämään vaan antaa suoraan se Epipen. Saan itse anafylaksian joistain lääkkeistä ja nopeimmassa reaktiossa, jonka olen saanut, taju lähtee lääkkeen otosta 15 min kuluessa.
 
"mmm"
[QUOTE="mä";26932127]Jos lapsi tekee kuolemaa sun jalkojen juuressa niin sä takuulla kokeilet kaikki käsillä olevat keinot ennemmin kuin annat sen kuolla yrittämättä pelastaa.[/QUOTE]

Totta. Onko joku väittänyt jotain muuta?
 
Monemamma
No mä antaisin sitä avaavaa ja sit kiireesti kotiin muiden lääkkeiden luo.

Mulla ei ole ihan noin nopeat reaktiot, mutta silti mulla on ohje pähkinöiden kanssa altistus- 112- läkkeet- epipen- toive että ambulanssi ehtii..
 
"Simba"
Tässä ei ole kyse lapsesta, vaan itsestäni. Mulla ei ole Epipeniä. Olen menossa lääkäriin, koska hengenahdistus on nyt niin voimakkaana esiintynyt sellaisten syömisten ja siitepölyjen kanssa, joista ei ole ennen tullut mitään. Esim. mansikka, koivu, heinä jne. Ja laktoosi-intoleranssi aiheutti enne vain naaman karmean kunnon, nyt ripulin lisäksi hengenahdistusta. Olen myös useammasta lääkkeestä ruvennut saamaan hengenahdistusta.
Astmalääkkeitäkään minulla ei ole, mutta haluan nyt että se tutkitaan, koska oireet ovat sellaiset. Lääkärille on aika tilattu, ja ajattelin ottaa vinkkiä etukäteen. Meillä kun jotkut lääkärit on niin saakelin yksinkertaisia.
 

Yhteistyössä