Onko elatusmaksuja pakko ottaa vastaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittajaäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja aloittajaäiti;28991487:
Tämä biologinen isä ei ole tekemisissä kanssamme, ja tuon ensimmäisen elatussopimuksen kohdallakin viivytteli ja viivytteli. Hankala ihminen, enkä haluaisi olla itsekään tekemisissä sinne päin.. Pärjättäisiin ihan hyvin ilman sitä Kelan maksamaa 150 euroa. Ja nollasopimus on tuo ensimmäinenkin muistaakseni..

Mä en ainakaan voi saada Kelalta sitä, koska lapsen isyys on tunnustettu.

Ei pitäisi olla mahdollista kuin siinä tapauksessa, että sopimus on tehty ja mies ei ole kykenevä maksamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja aloittajaäiti;28991532:
Ai et voi saada elatusmaksuja Kelalta? Mitä tarkoitit tällä viestillä? Tämä biologinen isä ei ole kykenevä maksamaan itse näitä elatusmaksuja..

Jos ei ole kykeneväinen maksamaan, niin saa Kelalta, JOS on vaatinut ne elatusmaksut eli tehty sopimus asiasta.

Ei kai sitä mikään pakko ole uusia. Jos olet tyytyväinen tilanteeseen näin niin kuka pakottaa sinne lastenvalvojalle ne mennä uusimaan. Onhan vanhempia jotka ei koskaan käynyt missään tekemässä paperille mustaa valkoisella sopimuksia( vaikka sitä toki suositellaan esim. jos myöhemmin tilanne riitautuu) vaan ovat sopineet tapaamiset ja elarit ihan ilman välikäsiä.

Minä en ole koskaan hakenut mitään elatustukea. Tein lapsen yksin eikä hänellä ole paperilla isää jolta niitä voisi periä. Kun tein lapsen yksin niin tiesin yksin hänet myös elätän.

Joo tiedän että jotain ehkä saisin jos hakisin. Mutta se on niin vähän enkä viitsi vastata kysymyksiin lapsen isästä.

Yhteistyössä