Onko elämä työtä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

emm

Vieras
Toista keskustelua lukiessani tuli tällainen mieleen...

Minusta siivous, ruoanlaitto ym. kotihommat ja omien lasten hoitaminen on ihan vaan elämää eikä työtä. Työ on sitä, mitä tehdään omassa yrityksessä tai toisen palveluksessa ja sillä pyritään saamaan rahaa elämiseen.

Vai onko kaikki mikä ei oo "omaa aikaa" tai "laatuaikaa" sun mielestä työtä?

Minusta lastenhoito on kovaa työtä. Olen tehnyt noi 10 eri alan töitä elämssäni, siivonnut, opettanut, jakanut postia, myynyt jäätelöä, poiminut mansikoita, istuttanut niitä,ja tehnyt muita puutarha-alan töitä, ollut toimistossa töissä, ym ym

Mikää ei ole ollut niin raskasta kuin hoitaa lapsia. juurikin niitä omia.

Elämä ei ole työtä mutta työksi ihminen kokee yleensä sen, jota tekee suurimman osan hereilläoloaikaansa. Jos urheilen 8 tuntia vuosia putkeen, sekin alkaa tuntua työltä. Jos tiskaisin 8 tuntia putkeen se olisi työtä. jos pomppisin trampalla 8 tuntia vuosia putkeen, se ei olisi kivaa vaan työtä. lastenhoito on todella raskasta, koska sitä on yleensä paljon enemän kuin se 8 tuntia, ja lisäksi aina pitää tehdä 100 asiaa samaan aikaan. auttaa toista läksyssä,toista soittoläksyssä, tehdä ruokaa, samalla tyhjentää konetta, selvittää tappelua joka tuli kun toinen piti liikaa ääntä... jne.

Lastenhoito ei ole työtä, jos sitä tekee vaan 3 tuntia illalla erilaisen työn jälkeen. silloin se on kivaa virkistystä.
ihan kuten kotiäiti käy virkistäytymässä ja lepäämässä työpaikalla, jos saa sijaisuuden.

Enhän mä sitä väittänyt, etteikö lasten hoito välillä raskasta olisi, mutta miksi se pitää rinnastaa palkkatyöhön? Mä kyllä arvostan omaa ponnisteluani meidän perheen hyvinvoinnin eteen ilman, että mun pitää jollain lailla korostaa tai alleviivata tekemisiäni rinnastamalla se palkkatyöhön ("olen töissä 24/7 koska olen kotiäiti")

No onhan ne kotihommat TAVALLAAN työtä. Mutta semmosta työtä mistä nauttii, ja mitä toisaalta tekee ihan vapaaehtoisesti.

Mutta en sitä oikein palkkatyöhön vertaisi. Oma hommansa ja kommerverkkinsä molemmissa.

Minä en puhunut palkasta mitään. Työelämä taitaa olla muutenkin niinmuuttunut, kenellekään makseta kunnollista palkkaa, on vaan työharjoittelijoita, jotka tekevät ilmaiseksi samaa työtä mitä toiset palkalla. ja on tukityöllistettyjä jne.

Mutta omien lasten hoitaminen on kovaa työtä. Sai siitä palkkaa tai ei. On aika hurjaa, että juuri naiset vastustavat ja syyllistävät toisia naisia. Muualla mies saa suurempaa palkkaa jos hänellä on vaimo jalapsia. eli ikäänkuin vaimo saa palkan. suomessa perhe elää todela köyhästi koska verossa ei huomioida kotiäitiyttä mitenkään.

Uusimmat

Yhteistyössä