Onko edesvastuutonta myydä/lahjoittaa

  • Viestiketjun aloittaja Amaryllis
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2006 klo 09:55 Amaryllis kirjoitti:
n. 5 vuotta käytössä ollut turvaistuin? Meillä varmaan tässä kevään mittaan ostetaan esikoiselle turvavyöistuin, jolloin kuopus saa käyttöönsä esikoisella nyt olevan viisipistevyöistuimen. Ylimääräiseksi jää sitten -01 ostettu ja siitä asti (kahdella lapsella) käytössä ollut viisipistevyöistuin.

Myynkö/lahjoitanko eteenpäin? Mihin muulle sen voisi sijoittaa? Liian hyvä, kolaroimaton!, joten ei kaatopaikallekaan viitsi rahdata...

Heippa!
Onko sulla kuvaa istuimesta tai merkkiä tiedossa?
Kaverini tarvisi edúllisen istuimen lapsille, heillä on auto, mutta he ei pysty käyttämään autoa, perheen koon vuoksi. Mutta aina silloin tällöin he saavat kyytiä kaverilta ja silloin olis hyvä olla istuin, mutta siitä ei niin kamalastti viitsisi maksaa, koska ei ole jatkuvassa käytössä.
Vauvat nyt 8kk.
Ota yhteyttä aluksi y-viestillä
 
tieto
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 18:32 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 15:36 tieto kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 13:40 vieras kirjoitti:
No nyt täytyy taas kerran sanoa tämäkin. Muualla maailmassa ei kuljeteta lapsia kaukalovaiheen jälkeen selkä menosuuntaan ja ihmiset ovat hengissä ja terveitä sielläkin.
Lasten loukkaantumiset, vammautumiset ja kuolemat liikenneonnettomuuksissa ovatkin muualla maailmassa aika surullisia tilastoja.
Missä tilasto, vai heititkö ihan hatusta.
Ei ole kyse yhdestä tilastosta vaan niitä on netti pullollaan. Mulla ei ole suosikeissa tallennettuina mut laitapa googleen esim. statistics children in car accidents tai käytä jotain vastaavia sanoja niin löytyy vaikka millä mitalla!
Monessa maassa liikenneonnettomuudet onkin suurin yksittäinen kuolinsyy pienille lapsille ja hukkuminen surullisesti kakkosena. Esim. Englannissa liikenneonnettomuuksissa kuolemisen kasvu on lasten kohdalla välillä melkein 20 prosentin luokkaa vuodessa. Toki osasyy on siinäkin ettei turvaistuimia käytetä mutta yleisesti löyhemmät standardit vaikuttaa merkittävästi asiaan!
Jenkeillä on varmaan kaikista huolettominta ja niillä numerot onkin hirvittävän suuria. :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 23:44 tieto kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 18:32 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 15:36 tieto kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 13:40 vieras kirjoitti:
No nyt täytyy taas kerran sanoa tämäkin. Muualla maailmassa ei kuljeteta lapsia kaukalovaiheen jälkeen selkä menosuuntaan ja ihmiset ovat hengissä ja terveitä sielläkin.
Lasten loukkaantumiset, vammautumiset ja kuolemat liikenneonnettomuuksissa ovatkin muualla maailmassa aika surullisia tilastoja.
Missä tilasto, vai heititkö ihan hatusta.
Ei ole kyse yhdestä tilastosta vaan niitä on netti pullollaan. Mulla ei ole suosikeissa tallennettuina mut laitapa googleen esim. statistics children in car accidents tai käytä jotain vastaavia sanoja niin löytyy vaikka millä mitalla!
Monessa maassa liikenneonnettomuudet onkin suurin yksittäinen kuolinsyy pienille lapsille ja hukkuminen surullisesti kakkosena. Esim. Englannissa liikenneonnettomuuksissa kuolemisen kasvu on lasten kohdalla välillä melkein 20 prosentin luokkaa vuodessa. Toki osasyy on siinäkin ettei turvaistuimia käytetä mutta yleisesti löyhemmät standardit vaikuttaa merkittävästi asiaan!
Jenkeillä on varmaan kaikista huolettominta ja niillä numerot onkin hirvittävän suuria. :(
...ja liikenteen määrä on myös paljon paljon suurempi.....molemmissa esimerkeissäsi.
Esim Britaxilta sanottiin, että keski-euroopassa myytävät istuimet asennetaan aina nenä menosuuntaan (vaikka sam istuin olisi täällä pohjolassa hyväksytty selkä menosuuntaan), koska virhekiinnitysten määrä silloin vähenee radikaalisti. On myös tutkittu, että runsaasti liikennöidyllä alueilla esim. Lontoo, kolarit ovat usein peräänajoja, jolloin nenä menosuuntaan on turvallisempi pienelle lapselle. Suomessa vakavat kolarit on yleensä tasoristeyskolareja, eli nokkakolareja, jolloin selkä menosuuntaan on turvallisempi vaihtoehto. Kaksipiippuinen on tämäkin juttu....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 14:39 ilpukka kirjoitti:
Kai se on jokaisen itse päätettävä miten tekee!!!

Hyvä että suosituksia on olemassa jotta ne joilla on vähemmän maalaisjärkeä voivat seurata niitä. Anteeksi jyrkkyyteni. Niin kun on tullut jo ilmi on niin monia asioita mitä kannattaa ottaa huomioon. Ja niitä on jo monessa viestissä ollutkin. Hyvä niin. Mutta ihan esimerkkinä: kun minä olin pieni matkustin takapenkin ikkunalaudalla katsellen tähtiä!!! :)

Mutta jos totta puhutaan niin kyllähän tuollainen vanha istuin mitä luultavimmin on huonompi kuin uusi. Ajatelkaa että se on miinus 30 asteen pakkasessa ja 40 asteen auriongonpaisteessa. Kyllä muovit siitä kärsii... Lisäski tuollaista irtoistuinta ei ikinä saa niin kovasti laitettua kiinni että se vastaisi kiinteää istuinta! Joten senkin tähden ehkä kannattaa miettiä: uusi vastaan vanha.

Ja vielä huomioikaa kun puhutte näistä törmäystesteistä että kaukalo (siis tämä ihan vauvoille suunnattu) on todella hepponen!!! Olen nähnyt kaukalon törmäystestissä ja pahaa teki. Siinä ei pysynyt edes kaukalo paikoillaan saatika vauva. Tästäkin syystä siis huonohko vanhempien istuin on varmasti parempi kun tuo hepponen kaukalo (sitten kun vauva nyt ei ihan siihen huku)

Mutta siis asioilla on aina monta puolta
Kaukalon ei olekaan tarkoitus pysyä paikoillaan kuin nakutettu vaan ottaa vastaan ne toörmäyksen aiheuttamat voimat itseensä ja näin suojella lasta.
 
Varmasti jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta todellakin suositus olisi matkustaa väh. 3vuotiaaksi selkä menosuuntaan päin, koska niskalihaksisto ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt ja kovassa törmäyksessä niskat voivat vaurioitua. (Tosin voivat vaurioitua selkä menosuuntaankin mennessä, mutta riski pienempi).
Mysö suositus on että 5v vanhempia istuimia ei enää käytettäisi. Varmaan osaltaan siksi että turvaistuin valmistajat hakuavat oman vastuunsa päättyvän varmasti ennen kuin istuin todella brakaa.

Toki ovat suosituksia ja moni lapsi matkustaa kasvot menosuuntaan jo aiemmin (parempi sekin kuin ei istuinta ollenkaan) ja useita istuimia käytetään paljon kauemmin kuin 5vuotta ja hyvin ajavat asiansa (ainakin kun ei jouduta kolariin...).

Kuten tekstini aloitin niin kukin tekee miten parhaaksi näkee, mutta meillä ei ainakaan lapset matkusta kasvot menosuuntaan alle 3vuotiaina...viihtyvät sitten tai ei. Mielestäni aikuinen päättää tälläiset asiat ja koska niin on turvallisempaa niin asiasta ei edes keskustella...ja piste!

Toinen on se että käytettyjä istuimia ei meille tule. Ainoastaan tutulta on vauva-kaukalo ollut lainassa, jolloin on voinut olla varma ettei ole ollut kolarissa tai muuta.

Mutta alkuperäiselle, myy vain. Varmasti vielä oikeasti hyvä istuin. Ja moni jokatapauksessa ostaa käytettynä. Silloin sanoisin olevan edesvastuutonta myydä tai antaa eteenpäin jos tietäisi istuimen olleen kolarissa tai että siinä on jokin vika.
Monet kaukalot toimivat muuten hyvin myös sitterin korvikkeina sitten jos ei enää istuin käyttöön uskalla :)
Monet äiti-lapsi-kerhotkin ottaa miel. vastaan juuri "sitteri-käyttöön" jotta on paikkoja joihin voi pienimmät laskea nukkumaan / istumaan turvaan pois isompien jaloista :)

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 23:44 tieto kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 18:32 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 15:36 tieto kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 13:40 vieras kirjoitti:
No nyt täytyy taas kerran sanoa tämäkin. Muualla maailmassa ei kuljeteta lapsia kaukalovaiheen jälkeen selkä menosuuntaan ja ihmiset ovat hengissä ja terveitä sielläkin.
Lasten loukkaantumiset, vammautumiset ja kuolemat liikenneonnettomuuksissa ovatkin muualla maailmassa aika surullisia tilastoja.
Missä tilasto, vai heititkö ihan hatusta.
Ei ole kyse yhdestä tilastosta vaan niitä on netti pullollaan. Mulla ei ole suosikeissa tallennettuina mut laitapa googleen esim. statistics children in car accidents tai käytä jotain vastaavia sanoja niin löytyy vaikka millä mitalla!
Monessa maassa liikenneonnettomuudet onkin suurin yksittäinen kuolinsyy pienille lapsille ja hukkuminen surullisesti kakkosena. Esim. Englannissa liikenneonnettomuuksissa kuolemisen kasvu on lasten kohdalla välillä melkein 20 prosentin luokkaa vuodessa. Toki osasyy on siinäkin ettei turvaistuimia käytetä mutta yleisesti löyhemmät standardit vaikuttaa merkittävästi asiaan!
Jenkeillä on varmaan kaikista huolettominta ja niillä numerot onkin hirvittävän suuria. :(
Noita siis löytyy ja liikennemäärät ovat monikertaisia Suomeen verrattuna. Suhteessa asukaslukuun ja ajokilometreihin pitäsi tuo vertaus tehdä. Mutta kysymys olikin siitä, vaikuttaako matkustussuunta oleellisesti näihin onnettomuustilastoihin. Siihen sieltä ei löydy vastausta. Englannissa on muuuten sama standardi kuin koko Eu:ssa. Suomessakin on kuollut lapsia, vaikka on matkustettu selkämenosuuntaan. Sattumalla on suuri merkitys näissä onnettomuuksissa. On hyvä pitää lasta selkä menosuuntaan, jos se on mahdollista, mutta vanhenmpien syyllistäminen tässäkin keskustelussa on järjetöntä. Kieltäkää vanhemmilta ensin turvattomien autojen ja renkaiden ym käyttö, kuin kasvot menosuuntaan lapsen laittaminen silloin, kun se on erinäisistä syistä
se parempi ratkaisu.
 

Yhteistyössä