Onko avaruus mielestäsi loputon, vai loppuuko se jossain ja jos loppuu niin mitä sen takana on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="heh";25257559]Mä en ainakaan pysty käsittämään avaruutta tai sen laajuutta tai rinnakkais universumeja. Liian vaikeaa mulle. Tuo teoria kyllä kiinnostaa. Saadaanko koskaan tietää totuutta mitä tuolla on? Jos joku tietääkin eikä kerro. ;)[/QUOTE]

Ja oikeasti: mitä merkitystä asialla on yleisellä tasolla? Ymmärrämme tai emme, se on niin kuin on.

Bolzmannin aivot!! :D

tätä kuitenkin odotit.

Voi olla että aika on yksi ulottuvuus ja käytännössä kaikki on tapahtunut jo nyt. Aika on periaatteessa vain muutosta ja ilman muutosta ei ole aikaa. Sinulla taas menneisyys on muuttua siinä missä tulevaisuus tai nykyhetki ja ajattelu eroaa siinä paljon. Olenko tulkinnut oikein? Kenties tuohon liittyy ajatus siitä että jokainen ihminen on tavallaan jumala joka rakentaa todellisuuttaan? Tietoisuusharjoituksilla alitajunnan merkitystä todellisuuden rakentamisessa saadaan vähennettyä tietoisen mielen hyväksi?

[QUOTE="heh";25257559]Mä en ainakaan pysty käsittämään avaruutta tai sen laajuutta tai rinnakkais universumeja. Liian vaikeaa mulle. Tuo teoria kyllä kiinnostaa. Saadaanko koskaan tietää totuutta mitä tuolla on? Jos joku tietääkin eikä kerro. ;)[/QUOTE]

älä välitä, ei käsitä kukaan muukaan

on vain erilaisia teorioita, lopullista totuutta ei vielä tiedetä

Voi olla että aika on yksi ulottuvuus ja käytännössä kaikki on tapahtunut jo nyt. Aika on periaatteessa vain muutosta ja ilman muutosta ei ole aikaa. Sinulla taas menneisyys on muuttua siinä missä tulevaisuus tai nykyhetki ja ajattelu eroaa siinä paljon. Olenko tulkinnut oikein? Kenties tuohon liittyy ajatus siitä että jokainen ihminen on tavallaan jumala joka rakentaa todellisuuttaan? Tietoisuusharjoituksilla alitajunnan merkitystä todellisuuden rakentamisessa saadaan vähennettyä tietoisen mielen hyväksi?

Jos aika on muutosta, se ei voi jämähtää paikoilleen, eli silloin myös "mennyt" muuttuu. Mikä tahansa on "jumala", se voi luoda omaa todellisuuttaan, joka voi sivuta ja muuttaa toisen todellisuutta, vaikka näillä ei olisikaan tietoisuutta. Todellisuuksia on monia, ne elävät ja muuttuvat, kommunikoivat keskenään, kuin solukko. Ja samalla kuin mennyt muovautuu, muovautuu myös ihmisen käsitys siitä, sillä se vaikuttaa hetkeen, jossa sitä arvioidaan ja sitä kautta valintoihin, joita tehdään.

Kaikki on energiaa, värähtelyä, joka on yhteydessä kaikkeen värähtelyyn, energiaan. Mutta mikä voima - jos mikään - vaikuttaa taustalla, on minulle samantekevä. Melko mielenkiintoinen, mutta samantekevä.

Jos aika on muutosta, se ei voi jämähtää paikoilleen, eli silloin myös "mennyt" muuttuu. Mikä tahansa on "jumala", se voi luoda omaa todellisuuttaan, joka voi sivuta ja muuttaa toisen todellisuutta, vaikka näillä ei olisikaan tietoisuutta. Todellisuuksia on monia, ne elävät ja muuttuvat, kommunikoivat keskenään, kuin solukko. Ja samalla kuin mennyt muovautuu, muovautuu myös ihmisen käsitys siitä, sillä se vaikuttaa hetkeen, jossa sitä arvioidaan ja sitä kautta valintoihin, joita tehdään.

Kaikki on energiaa, värähtelyä, joka on yhteydessä kaikkeen värähtelyyn, energiaan. Mutta mikä voima - jos mikään - vaikuttaa taustalla, on minulle samantekevä. Melko mielenkiintoinen, mutta samantekevä.

Selvästikin holistinen maailmankuva :) Kytkeytyykö tuo miten shamanistiseen käytäntöön? Jos kytkeytyy niin miten tuo aikakäsitys näkyy siinä, esimerkiksi parantamisessa?

Minusta käsityksesi on kiehtova vaikka ei ehkä tieteellisesti niin kiehtova. Ja onhan siinä muuntelua, jopa enemmän kuin suosituimmissa tieteellisissä teorioissa. Niin paljon muuntelua että oikeastaan emme voi luottaa ennusteisiin tai edes historiaan. Eikö se ole maailma jossa on mahdollista että luonnonlait lakkaavat toimimasta ja huomenna voisi nousta kaksi aurinkoa?

Selvästikin holistinen maailmankuva :) Kytkeytyykö tuo miten shamanistiseen käytäntöön? Jos kytkeytyy niin miten tuo aikakäsitys näkyy siinä, esimerkiksi parantamisessa?

Minusta käsityksesi on kiehtova vaikka ei ehkä tieteellisesti niin kiehtova. Ja onhan siinä muuntelua, jopa enemmän kuin suosituimmissa tieteellisissä teorioissa. Niin paljon muuntelua että oikeastaan emme voi luottaa ennusteisiin tai edes historiaan. Eikö se ole maailma jossa on mahdollista että luonnonlait lakkaavat toimimasta ja huomenna voisi nousta kaksi aurinkoa?

Tiede on yliarvostettua! ;) Ja vain epävarma on liki varmaa. Tiede pystyy joissain asioissa antamaan hyvinkin eksakteja vastauksia, mutta se on vain työväline, jonka ihminen on kehittänyt. Ja ihminen on erehtyväinen. Jolloin tieteen eksaktiuskin on kyseenalaista. Toisinaan intuitio johtaa samaan tulokseen, nopeammin ja varmemmin. Ja se, minkä näemme ja koemme tai uskomme näkevämme ja kokevamme on vain pienen pieni osa kokonaisuutta. Ja täydentämiseen käytämme tiedettä tai uskontoa. Ihminen ei kestä epävarmuutta.

Shamanistisesta käytännöstä ei ole olemassa yhtä käsitystä, mutta periaatteessa sen mukaan on mahdollista mennä sairauden alkulähteelle (ajassa taaksepäin) ja estää sairaus, jolloin nykyhetkessä sitä ei ole. Aikaa on mahdollista venyttää ja taivuttaa pienellä harjoituksella, kuka tahansa pystyy siihen, oman henkilökohtaisen aika-avaruutensa manipuloimiseen.

Tiede on yliarvostettua! ;) Ja vain epävarma on liki varmaa. Tiede pystyy joissain asioissa antamaan hyvinkin eksakteja vastauksia, mutta se on vain työväline, jonka ihminen on kehittänyt. Ja ihminen on erehtyväinen. Jolloin tieteen eksaktiuskin on kyseenalaista. Toisinaan intuitio johtaa samaan tulokseen, nopeammin ja varmemmin. Ja se, minkä näemme ja koemme tai uskomme näkevämme ja kokevamme on vain pienen pieni osa kokonaisuutta. Ja täydentämiseen käytämme tiedettä tai uskontoa. Ihminen ei kestä epävarmuutta.

Shamanistisesta käytännöstä ei ole olemassa yhtä käsitystä, mutta periaatteessa sen mukaan on mahdollista mennä sairauden alkulähteelle (ajassa taaksepäin) ja estää sairaus, jolloin nykyhetkessä sitä ei ole. Aikaa on mahdollista venyttää ja taivuttaa pienellä harjoituksella, kuka tahansa pystyy siihen, oman henkilökohtaisen aika-avaruutensa manipuloimiseen.

Jokainen on pieni aikalordi :)

No minusta olisi kiva, jos maailmankaikkeus olisi kiinnostava. Se on ihan henkilökohtainen mieltymys :)

Ja tavallaan vedin varmaan mutkia suoriksi, mutta jos kaikki ovat "koko ajan" olemassa ja jumalia, niin ilmiöt ja objektit voivat loputtomasti keinuttaa toisiaan ja kaikki ikäänkuin velloo. (Siis jos niin nyt sattuu olemaan, niin sitten on, tämä ei ole argmentti siinä mielessä, että ajattelisin asian olevan mahdoton, jos se on minusta tylsä.)

Velloo tai muuttaa suuntaa. Eikö se ole mielenkiintoista ja ennustamatonta? Varsinkin, jos se tapahtuu multiversumissa.

Ajan käsite tekee maailmankaikkeudesta niin kieron, etten uskalla ajatella koko asiaa. Pelkän avaruuden (josta ap puhui, mutta tarkoitti sitä kai laajemmin) voi vielä käsittää, mutta maailmankaikkeus on vaikeampi juttu. Minä en vaan tajua aikaa - kuin yhteen suuntaan ja suoralla viivalla.

Kaareva aika my ass.

Pystytkö ohjeistamaan tämän vaihe vaiheelta sellaiselle, jonka polla on fiksautunut tieteelliseen ajatteluun?

Jonkin aikaa asiaa pyöriteltyäni sanoiksi, olettaisin pystyväni. Mutta haastavaa se on. ;)

Voin toki etsiä aiheesta valmista materiaalia, Googlella olettaisin löytyvän. Mutta idea on lyhyesti tämä: on vartti aikaa ja pitää tehdä tunnin työt. Mitä tehdä? Venytä vartti. Tai olet vaikka lentokoneessa 6 tuntia. Mitä tehdä? Taivuta ajanjakson päät lähemmäs toisiaan, jolloin matkasi kestikin omassa ajassasi vartin. Silti suhde muiden ihmisten omiin aikajanoihin ei rikkoudu.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25257760:
Ajan käsite tekee maailmankaikkeudesta niin kieron, etten uskalla ajatella koko asiaa. Pelkän avaruuden (josta ap puhui, mutta tarkoitti sitä kai laajemmin) voi vielä käsittää, mutta maailmankaikkeus on vaikeampi juttu. Minä en vaan tajua aikaa - kuin yhteen suuntaan ja suoralla viivalla.

Kaareva aika my ass.

Avaruutta ei voi oikein kunnolla ajatella ilman että siihen liittää ajan.

Pystytkö ohjeistamaan tämän vaihe vaiheelta sellaiselle, jonka polla on fiksautunut tieteelliseen ajatteluun?

How to Bend Time

Tuon sivun loppupuolella on eräs tekniikka. Ihan mielenkiintoista luettavaa, mutta joudut unohtamaan tieteellisyyden hetkeksi ja miettimään, voiko tuo toimia, vaikka et tietäisikään tieteellistä selitystä. Jotkut asiat vain toimivat, ne eivät vaadi meiltä ymmärtämistä. Ja se se vastaa vaatiikin.

Öh, en osaisi tuolla ohjeella toistaa perässä. Toisaalta minusta olisi hirveän pelottavaa yrittää muuttaa menneisyyttä. Ajattelin, että jos annat minulle jonkun vaiheohjeen, koetan jättää eilisen suklaan syömättä. Mutta aloin ajatella liikaa. Pystyisinkö takautuvasti syömään kinkkua metwurstin tilalla (juu, olen vähän lihonut, näkyy ehkä näistä jutuista)? Kuinka pahasti maailmankaikkeus saattaisikaan mennä vinoon, jos olisinkin monta päivää sitten ottanut makkarapaketin kahden metrin päästä? Kaksi metriä kertaa kolme päivää, apua, hirveä vinoutuma aika-avaruudessa.

Mutta ilmeisesti tarkoitit jotain muuta kuin konkreettista menneisyyden muuttamista, vaikka esim. sairauden alkusyyhän voi olla vääränlainen syöpöttely, joten teoriassa ajateltuna sitä pitäisi pystyä muuttamaan jos kaikki sairaus on parannettavissa.

Henkilökohtaista aikaa pystyy taivuttamaan ja venyttämään. Shamanistisesti ajatellen shamaani voi jollain tasolla pystyä, ei fyysisesti, palaamaan sairauden alkuun ja estämään sen tai ohjaamaan toisaalle tai muuttamaan sen luonteen. Sitä en tiedä, löytyykö tähän pystyviä yksilöitä mistään, mutta shamanistisen maailmankäsityksen teoreettiselta pohjalta näin voisi olla. Shamanistinen maailma ei ole konkreettinen.

Henkilökohtaista aikaa pystyy taivuttamaan ja venyttämään.

Minä näkisin tuon niin, että henkilö muokkaa omia havaintojaan maailmankaikkeudesta, ei itse maailmankaikkeutta. Aivothan jatkuvasti tulkitsevat aisteilla saatua informaatiota sekä käsittelevät muistoja ja itse ajatuksia. Hypnoosi todistaa että voimme muokata myös muiden ihmisten tulkintaa todellisuudesta.

En henkilökohtaisesti usko että muokkaisimme varsinaista fyysistä maailmaa tietoisuudellamme vaan ainoastaan tulkintaa siitä.

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Minä näkisin tuon niin, että henkilö muokkaa omia havaintojaan maailmankaikkeudesta, ei itse maailmankaikkeutta. Aivothan jatkuvasti tulkitsevat aisteilla saatua informaatiota sekä käsittelevät muistoja ja itse ajatuksia. Hypnoosi todistaa että voimme muokata myös muiden ihmisten tulkintaa todellisuudesta.

En henkilökohtaisesti usko että muokkaisimme varsinaista fyysistä maailmaa tietoisuudellamme vaan ainoastaan tulkintaa siitä.

Muokatessaan omaa käsitystään maailmankaikkeudesta ihminen samalla muokkaa maailmankaikkeutta - vähintäänkin omaansa. Ja ehkä maailmankaikkeus ilmetäkseen tarvitsee tietoisen havainnoijan. Kuinka voidaan määritellä kenen maailmankaikkeus on ainoa oikea maailmankaikkeus? Kun kuolen, maailma loppuu - minun maailmani tällaisena, kuin nyt sen käsitän.

Ja jos omilla havainnoillani pystyn saamaan rajalllisen ajan riittämään paremmin, otan mahdollisuuden riemulla vastaan, kyseenalaistamatta sen toimivuuden syytä. Jos toimii, toimii. ;) Olen ihminen, ei minun ole tarpeen ymmärtää kaikkea, vaikka voin yrittää. Joko niin, että maailmankaikkeus ei minua kaipaa tai niin, että minä olen maailmankaikkeus, lopputulos on sama. Voin pyrkiä ymmärtämään vain omaa, henkilökohtaista maailmankaikkeuttani, joka saattaa poiketa muista maailmankaikkeuksista.

• Tykkää
Reactions: Data
Tavallaan olen samaa mieltä tuosta Datan kommentista, eli että tuo ajan venytys voi olla sitä, että ihmisen oma kokemus ajasta muuttuu, mutta aika fysikaalisena ilmiönä ei muutu. Mutta minulla ei toisaalta ole mitään periaatteellista tarvetta kieltääkään "yliluonnollisia" ilmiöitä ja uskon, että kaikki ei ole tämänhetkisen luonnontieteen selitettävissä.

Eli tuollainen herättää samaan aikaan kiinnostusta, skeptisyyttä ja kauhua (ajattelin silti jokupäivänä kokeilla). Tuo viimeisin eli kauhu johtuu tietysti hellaritaustastani, jossa kaikki omin avuin henkimaailmaan yhteydenottoyritykset oli maalailtu ihan hirveän helvetillisiksi kokemuksiksi. Olen kyllä oikeasti joskus koittanut meditoida, mutta ei siitä koskaan ole oikein tullut mitään.

Minulle taas on yhden tekevää päämäärään (ajan venyttäminen) pääsemisen kannalta onko kyseessä oman ajankokemukseni muuttuminen vaiko aikaan suurempana määreenä vaikuttaminen, kunhan saan haluamani hommat hoidettua. :saint: Pragmaattisuus ennen muuta.

Meditointi ei ole rakettitiedettä: istu alas ja hengitä. :D Jotakuinkin näin luin eräästä Google+-päivityksestä. Meditaatio ei ole mikään ihmejuttu: se on tila, jossa ajatukset ovat vapaita, ne tulevat ja menevät, niihin ei tartuta.

"Meditation is not rocket science. Just get in a quiet place, close your eyes, and breathe." - Kat Jaibur

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Shamaanikurssiakin voi harkita. Se rummunjytke auttaa aliseen maailmaan matkaamisessa. Cityshamaanin perusedellytyksiä on animistisen maailmankuvan omaksuminen, paitsi jos hän selkeästi ymmärtää vierailevansa vain omassa alitajunnassaan, jolloin hänestä ei juuri ole hyötyä toisten sairauksien parantamisessa.

Shamaanikurssiakin voi harkita. Se rummunjytke auttaa aliseen maailmaan matkaamisessa. Cityshamaanin perusedellytyksiä on animistisen maailmankuvan omaksuminen, paitsi jos hän selkeästi ymmärtää vierailevansa vain omassa alitajunnassaan, jolloin hänestä ei juuri ole hyötyä toisten sairauksien parantamisessa.

Hyvä shamaani tiedostaa tuon ja silti pystyy auttamaan ja parantamaan. Meillä kaikilla on alitajunta täynnä käyttökelpoista tietoa.

Ähäkutti. :D

Yhteistyössä