Onko autoilija mielestänne korvausvelvollinen

• Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti
harmaana
Eli nyt kun on nämä ihanat kurakelit tuolla teillä ja aurinko sulattanut ajoradalle lätäköitä, niin onko autoilija mielestänne korvausvelvollinen jos ajaessaan roiskuttaa vettä jalankulkijan päälle vettä? Siis lähinnä tarkoitan vaatteiden puhdistuskustannuksia?

Itse en jalankulkijana lähtisi korvauksia vaatimaan, tuskin se autoilija sitä kuravettä nyt tahallaan roiskuttaa.

vieras
no kyllä autoilijan velvollisuus on hiljentää/kiertää lätäkkö jalankulkijan kohdalla.. ja jos itse tuolla kävelen esim.valkoisissa vaatteissa ja auto suhauttaa kurat niskaan niin otan kyllä rekkarin ylös ja etsin kuljettjan tiedot.pesulalasku menee sittn peräsät

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no kyllä autoilijan velvollisuus on hiljentää/kiertää lätäkkö jalankulkijan kohdalla.. ja jos itse tuolla kävelen esim.valkoisissa vaatteissa ja auto suhauttaa kurat niskaan niin otan kyllä rekkarin ylös ja etsin kuljettjan tiedot.pesulalasku menee sittn peräsät
Autokoulussa meille sanottiin juuri noin, että autoilija on velvollinen korvaamaan pesulakustannukset. (Tosin autoilijahan voi kiistää tapahtuneen.)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
no ei todellakaan, paitsi jos on syytä epäillä että on tarkoituksella roiskittu.
Peesaan!
Mä ainakin aina mahdollisuuksien mukaan hiljennän jossen pysty lätäkköä väistämään.
Tänäänkin tässä pienellä asfalttitiellä ihmiset käveli tapansa mukaan vierekkäin melkeinpä keskellä tietä eivätkä väistäneet vaikka auton huomasivat. Viereiseltä kaistalta tuli vastaan auto joten en voinut siinä kauheesti väistellä. Kiukkusia katseita sain perääni, kun ilmeisesti loska roiskui (juu ja ajoin hiljaa mut aina sitä jonkin verran lentää kun loskaa enemmän tiellä..)

mutta aina se ei onnistu,jos toisella kaistalla menee autoja,et voi kertää lätäkköä ja jos on liukasta niin ei voi vaan lyödä jarruja pohjaan..

Eiku hiljentää vaan, ei kiertää...etenkään jos on iso lätäkkö. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Hiljentäminen on ainoo vaatimus, joskus ne lätäköt on mahdottomia kiertää. Ja kuka lähtee rapakelillä valkosissa vaatteissa mihinkään?

vieras
Jos ajaa jonossa ja itse vaikka urassa ja edellä ajava ei niin voi olla, että sen lätäkön huomaa vasta liian myöhään. Ja jos liikennevaloissa vuoroaan odottava jalankulkija seisoo ihan tien reunalla vaikka siinä ajoradalla on lätäkkö niin voi mielestäni myös vähän miettiä, olisiko voinut seistä vähän taaempana.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:
Hiljentäminen on ainoo vaatimus, joskus ne lätäköt on mahdottomia kiertää. Ja kuka lähtee rapakelillä valkosissa vaatteissa mihinkään?
no mulla on valkonen talvitakki.. eli en kauheesti voi valita mitä päälleni laitan. kyllä pienillä hiljaisilla teillä voi vähän lätäkköä väistää jos ketään ei vastaan tule, samoin voi hiljentää, itse ainakin osaan ennakoida liikenteen siten ettei tarvitse lukkojarrutuksia lätäköiden takia tehdä.

On velvollinen korvaamaan. Varmaan riippuen siitä miten se tapahtuu, niin perään soittelisin. Jos tahalleen kastelee lastenvaunuja myöten, niin varmasti lähtee perään lasku.
Autokoulun opettaja sanoi, että yksi heidän autokoululainen pääsi uusimaan ajokokeensa moisen ruiskautuksen vuoksi. Ei pysähtynyt antamaan numeroaan, pyytämään anteeksi tai muutakaan vaikka kasteli jalankulkijan. Oli kohtalaisen tyynesti vain jatkanut matkaansa :D Ei tullut korttia sillä kertaa.

On velvollinen korvaamaan...
Taannoin roiskutin vahingossa jonkun rouvan berberille kuravedet, enkä itse edes sitä huomannut, kunnes vilkaisin taustapeiliin ja poliisithan ne siellä ajeli perässä ja pysäyttivät. (siis ihan sattumalta ajeltiin peräkanaa)
Kysyivät huomasinko tapahtunutta jne...
Laskuhan siitä tuli, pesula sellainen

vieras
Mua on varoitettu, että keväisin laitetaan pesulassa pesetettävä takki päälle, ja mennään lätäköiden lähelle odottaan pahaa-aavistamatonta autoilijaa. Tämmöisiäkin ihmisiä on, säästävät tällä tavalla pesulakustannuksista

Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:
Jep. Jalankulkijakin voi hieman ennakoida, mutta toisaalta, kone pesee kuran tehokkaasti oli se sitten omasta syystä tai syyttömyyttään tullut. Ei kai tästä nyt tartte niin kauhiast vääntää kättä...korvausvelvollisuudesta... :xmas:

Jep. Jalankulkijakin voi hieman ennakoida, mutta toisaalta, kone pesee kuran tehokkaasti oli se sitten omasta syystä tai syyttömyyttään tullut. Ei kai tästä nyt tartte niin kauhiast vääntää kättä...korvausvelvollisuudesta... :xmas:

Aika harvoin sitä pesulaan muutenkaan viedään vaatteita, ainakin oman kokemukseni mukaan =)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Anette:
On velvollinen korvaamaan...
Taannoin roiskutin vahingossa jonkun rouvan berberille kuravedet, enkä itse edes sitä huomannut, kunnes vilkaisin taustapeiliin ja poliisithan ne siellä ajeli perässä ja pysäyttivät. (siis ihan sattumalta ajeltiin peräkanaa)
Kysyivät huomasinko tapahtunutta jne...
Laskuhan siitä tuli, pesula sellainen
Paljonko oli pesulalasku?

vierailija....
Autonkuljettaja on velvollinen maksamaan pesula laskun,se on niin määrätty.
Ainakin mulle sanottiin autokoulussa 5 vuotta sitten että se on autoilijan velvollisuus ja toisaalta hyvähän se on,koska ei kävelijät pysty varomaan niin hyvin autoja kuin autot kävelijöitä.

Yhteistyössä